Joaquim Balsera, director de màrqueting i negocis corporatius de TMB

Graduat en Dret i Màster en Advocacia per la Universitat Oberta de Catalunya, advocat. Complementen la seva formació el Programa de direcció general en màrqueting, una diplomatura en funció gerencial en administracions públiques i l'Executive master in public administratitions (EMPA), tots ells cursats a ESADE .

Albert Piqué / 05.12.23 - 11:55h

Professionalment, la seva trajectòria sempre ha estat vinculada a la direcció pública als Ajuntaments de Barcelona, L'Hospitalet i Gavà i a la Diputació, però també ha estat alcalde de Gavà i president del Consell Comarcal del Baix Llobregat.

La seva trajectòria professional està lligada fortament a la gestió pública, i la seva formació al màrqueting. Com es conjuguen aquestes dues matèries?

La major part del treball directiu que he desenvolupat ha estat  la direcció de gabinets d’alcaldia i presidència. Aquests departaments estan orientats a la planificació estratègica de les ciutats en els àmbits econòmics i a la generació d’imatge de marca de ciutat, atracció d’inversions, implementació de noves mesures i programes en concordança amb  la visió del govern local. Per això era fonamental conèixer, investigar, planificar i executar els projectes. El màrqueting és una disciplina especialment útil per crear i executar plans estratègics. Permet conèixer les necessitats, aspiracions, problemes dels ciutadans i coordinar actuacions transversals implementar programes satisfactoris. En definitiva conèixer per actuar i actuar d’acord a les necessitats.

Avui volem parlar de la  nova TMB App, però abans i per centrar el tema, permeti’m que  retrocedim un mica en el temps. Quan va néixer l’app de TMB, amb quins serveis i amb quines dades d’ús?

La primera aplicació mòbil de TMB va aparèixer l’any 2010 i va rebre el nom de TMB Virtual; bàsicament, permetia veure les parades amb realitat augmentada, accedir a l’oferta planificada i consultar el temps de pas dels pròxims autobusos. No va ser fins a l’any 2012 que va entrar en servei la primera versió de TMB App, concebuda des d’un punt de vista més funcional per a l’usuari i incorporant noves utilitats com la possibilitat de guardar favorits o accedir a informació sobre les alteracions de servei. No obstant això, la gran evolució de TMB App va començar amb la versió actual, que es va publicar el 2015. En aquell moment es va produir un salt notable en termes d’experiència d’usuari, de possibilitats de personalització de pantalles i d’escalabilitat del producte. Recordem que l’any 2019, dos anys abans de la T-mobilitat, TMB App va ser pionera en la compra online de títols de transport públic. 

Quina ha estat la seva evolució fins al dia d’avui?

Des dels seus inicis, l’aplicació s’ha anat fent un lloc en el dia a dia dels nostres usuaris fins al punt que, en aquests moments, ja és el canal digital corporatiu més consumit. Pensem que, durant aquest any 2023, ja l’han usat vora 1,3 milions de persones en més de 15 milions d’ocasions. Per contextualitzar aquestes xifres, cal recordar que TMB App és des de fa anys l’aplicació de serveis municipals més descarregada a Barcelona. D’altra banda, és un dels principals canals de venda de títols de transport del Sistema Tarifari Integrat en conjunt. 

Centrem-nos en la nova TMB App que avui s’estrena. Quines seran les principals novetats?

Amb la nova TMB App no es busca una ruptura amb l’aplicació mòbil que ja coneixen i fan servir un volum tan elevat d’usuaris. El que se cerca és fer un salt més en l’evolució que va començar ara fa vuit anys. D’entrada, els usuaris actuals i futurs es trobaran amb una aplicació amb un disseny més modern i atractiu, on s’ha potenciat al màxim la usabilitat (senzill, intuïtiu, funcional). També podran veure com l’espai d’usuari es porta a primer pla. Des d’allí podran accedir a les seves dades de perfil, conèixer l’ús que en fan o iniciar de forma directa accions clau com, per exemple, la recàrrega d’un títol de transport. 

Amb la nova TMB App, els usuaris continuaran gaudint d’una aplicació que, centrada en els serveis de TMB, inclou més i millor informació sobre les diferents alternatives de mobilitat sostenible que poden usar per desplaçar-se. En aquest sentit, incorpora informació sobre l’oferta de bicicleta compartida pública (Ambici i Bicing) i privada (Bolt, Donkey Republic i Cooltra). Així mateix, amplia la informació sobre TMB i sobre altres operadors de transport públic amb una perspectiva metropolitana, i ho fa avançant en el camí de la informació en temps real i de la informació sobre incidències. 

D’altra banda, la nova TMB App també incorpora noves funcionalitats com la possibilitat d’accedir de forma més ràpida a la informació de TMB mitjançant l’escaneig de codis ddTag o la possibilitat de subscriure’s al nou servei Ambici i utilitzar-lo (desbloqueig de bicicletes). Així mateix, incorporarà a molt curt termini noves formes desassistides d’atenció al client (xatbot) i noves formes de pagament (Apple Pay i Google Pay), entre altres millores.

Per què s’han decidit a fer ara aquest canvi? 

Com ja he dit, la versió actual té vora vuit anys, que són molts en l’àmbit digital. Calia una actualització tècnica per a estar a l’altura de les tecnologies actuals i de les tendències en el sector, a banda de fer-la més atractiva i útil també per als usuaris. A més a més, calia alinear-la amb el Pla Estratègic 2025. Recordem que un dels seus objectius és precisament reforçar el paper de TMB com a empresa integradora de serveis de mobilitat i orientada a satisfer les necessitats de transport dels ciutadans des d’una perspectiva amplia i integral. Així mateix, en aquest pla també es fixava com a objectiu el fet de contribuir decididament al desenvolupament complet de la T-mobilitat. La nova TMB App treballa a ple rendiment per a l’assoliment d’aquests objectius estratègics. 

Quan estarà disponible per a les usuàries i usuaris?

A mitjans de desembre la nova TMB App ja estarà disponible a les botigues d’aplicacions oficials (Play Store per a Android i App Store per a iOS). Per tal d’adaptar-nos als diferents ritmes d’adopció dels usuaris, durant el primer trimestre del 2024 coexistiran en el temps la versió actual i la nova versió de l’aplicació. En aquest sentit, serà el mateix usuari qui podrà decidir provar voluntàriament aquesta nova versió. Passats aquests primers mesos procedirem a estendre la nova TMB App a tots els usuaris. S’aprofitarà aquest període de coexistència per recollir les opinions dels clients i introduir encara més millores a l’aplicació.   

Entretant, el personal de TMB tindrà la primícia per poder-la testar. Per què han decidit fer-ho així, i com els encoratjaria a descarregar-la? 

Som plenament conscients que tot el que l’app pot traslladar als usuaris és gràcies al conjunt de les persones que, cadascuna des del seu àmbit de treball, contribueixen dia a dia als serveis de transport de TMB. Per això, i perquè pensem que són les qui millor coneixen el negoci, han de ser les primeres a poder-la veure i utilitzar. Per això, encoratgem a tota la plantilla a provar-la i els demanem que aportin el seu coneixement i la seva experiència per fer-ne un producte encara millor i més exitós. No oblidem que l’app és una eina digital que posem a disposició del nostre públic per tal que puguin utilitzar els serveis de mobilitat de la manera més satisfactòria possible. 

Per cloure, la integració en la nova TMBapp de múltiples serveis de mobilitat incorpora el nou servei AMBici. Ens podria fer cinc cèntims d’aquest nou servei de TMB?

Des de la direcció de màrqueting assumim  la gestió dels negocis corporatius:  Bus turístic, telefèric, Hola Barcelona i els nous serveis de mobilitat personal per tal d’esdevenir un operador global de mobilitat. Hem començat per encàrrec de l’AMB, desenvolupant la nova xarxa de bicicleta pública metropolitana AMBICI,  que està present a 17 municipis i s’ha dissenyat com un servei complementari al transport públic, malgrat que encara no està totalment desplegat te  una bona acceptació en els municipis metropolitans amb més de 20 mil abonats i més de 230 mil usos.

Compartir

Informació relacionada

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB