Nit de nostàlgia, art i música amb la sortida del tren històric
El primer metro, del 1924, ha tornat a ser el protagonista d’una sortida nocturna en què s’ha viatjat per la història des del subterrani. El tren ha traslladat els 300 assistents cap a un emotiu trajecte a través del temps acompanyats d’art i música.
El tren històric M1-M6-M8 del Gran Metro s’ha despertat de la seva hibernació aquesta matinada per recórrer la línia 2 entre les estacions de La Pau i Sagrada Família, en una activitat inclosa dins del projecte TMB Cultura.
TMB i la Fundació TMB han fet reviure un dels trens originals dels que van inaugurar, el 30 de desembre del 1924, la línia del Gran Metropolitano de Barcelona entre Lesseps i Catalunya, la primera de la ciutat i precursora de l’actual línia 3. Van estar en funcionament durant més de 60 anys, fins a finals del 1987, quan es van retirar del servei.
Quadres modernistes
A l’estació de Sagrada Família els passatgers han pogut accedir a l’andana, on s’han trobat amb una petita exposició amb reproduccions de quadres modernistes pintats per Ramon Casas, Joan Ferrer Miró i Marià Fortuny, tots cedits pel Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC).
Les obres exposades eren reproduccions digitals impreses amb la tecnologia HP làtex, dissenyada pels enginyers del centre de Recerca de HP a Sant Cugat del Vallès. Concretament, s’han pogut veure les obres “Ramon Casas i Pere Romeu en un tàndem” i “Corpus. Sortida de la processió de l’església de Santa Maria del Mar”, de Ramon Casas, “Exposició pública d’un quadre”, de Joan Ferrer Miró, i “La vicaria”, de Marià Fortuny.
A més, el grup de gospel Cor Raval Revolution, del Taller de Músics, integrat per 21 artistes de 12 països diferents, sota la direcció del músic Jordi Cardona, ha amenitzat l’exposició durant la visita.
Deu trens per estrenar el Gran Metro
Els deu trens originals del Gran Metro —com s'anomenava popularment—, de dos cotxes cadascun, van ser construïts per la Compañía Euskalduna de Construcción y Reparación de Buques, SA, de Bilbao, entre el 1920 i el 1923, per a l’ample de via de 1.435 mil·límetres. Feien 2,52 metres d'amplada, 3,60 metres d'altura i 14,60 metres de longitud.
El 1949, per celebrar el 25è aniversari del metro de Barcelona, es va estrenar el primer enllumenat fluorescent a l’interior dels trens. Després de diverses modificacions, el 1956, arran de la fusió amb el Transversal, es van substituir els colors negre i grana del Gran Metro pels colors unificats blau i crema. A l’interior s’hi van instal·lar seients individuals i el logotip romboïdal va substituir l’escut rodó original del Gran Metro.
L’arribada de 18 nous trens de la sèrie 3000, els anys 1986 i 1987, va determinar la retirada progressiva de la sèrie 300, i a finals de desembre del 1987 ja no n’hi havia cap circulant a la línia 3. El comiat oficial va tenir lloc el 12 de març del 1988 en un acte al qual van assistir la presidenta de TMB d’aquella època, Mercè Sala, i l’alcalde de Barcelona d’aquell moment, Pasqual Maragall.
Per celebrar els 75 anys del metro de Barcelona, el febrer del 1999, TMB va rescatar tres cotxes d’aquesta sèrie: l’M1, l’M6 i l’M8, segons la numeració original. Es van desmuntar, netejar i reparar. També se’n va restaurar l’interior i es van tornar a pintar amb els colors originals, els mateixos que lluïen el 1924. Actualment es conserven al Triangle Ferroviari i s’han convertit en integrants valuosíssims de la col·lecció històrica de la Fundació TMB.