Jordi Rovira, el darrer agent que va conduir un 2000

En Jordi Rovira, Agent d'Atenció al Client de TMB, ha estat la persona encarregada aquest passat divendres de fer l'últim viatge del tren de la sèrie 2000 a la Línia 3 del metro de Barcelona.

Eloi Blanes / 27.06.24 - 10:30h

El passat 21 de juny a la tarda, l'L3 del metro de Barcelona va aglutinar una multitud de persones a les seves estacions per viure el comiat de l'últim tren de la sèrie 2000. Aquesta sèrie de trens va començar a circular per la línia 3 del metro amb passatgers el 27 de juliol de 1992 i el passat divendres va donar el seu últim servei, entre les estacions de Zona Universitària i Trinitat Nova, després de 18 milions de quilòmetres (entre tota la flota de la sèrie). El company Agent d'Atenció al Client, Jordi Rovira, va ser el treballador encarregat de conduir el tren durant la seva última volta.

L'acte de comiat va comptar amb la presència del conseller delegat de TMB, Xavier Flores i d'una gran multitud de fans del món ferroviari que no es van voler perdre l'ocasió. També, companys i companyes veteranes de TMB, que durant anys han conduït aquesta sèrie de trens, van voler presenciar la jornada històrica.

Els 2000 van ser trens pioners al seu moment pel seu passadís continu sense portes de separació entre cotxes, fet que va fer que es guanyés el sobrenom de tren "cuc". Ara la Fundació TMB, sumarà una peça més al seu ampli ventall de vehicles històrics, preservant tres cotxes d'aquesta sèrie.

Parlem amb en Jordi per saber com va viure aquell dia.

Primer de tot, enhorabona per ser la persona escollida per fer l'últim viatge de la sèrie 2000! Quant de temps portes i quina trajectòria professional tens a TMB?

Jo vaig entrar al 2008. Soc graduat en dret per la Universitat de Barcelona i vaig treballar al registre de la propietat i a una gestoria. Tot i això, un bon dia vaig arribar a TMB, una mica per casualitat, perquè sempre m'he preguntat coses sobre el metro. Recordo que vaig anar com a passatger a la cabina d'estació de Ciutadella i Vila Olímpica i vaig preguntar al cap d'estació què s'havia de fer per treballar a TMB. Em va comentar les convocatòries que sortien i vaig decidir presentar-me. Vaig estar a Joanic a L4 durant tres estius, més un any sencer de caps de setmana, i aleshores l'any 2010 vaig passar a rellevista d'una persona que es jubilava. Més endavant, a partir del 2010 vaig estar a L3 a l'estació Passeig de Gràcia i ja mai més he canviat. De nits fins al 2018 i després vaig passar a vuit hores sempre al Torn 5. També des del 2019 soc formador dels nouvinguts i nouvingudes i dels companys i companyes que venen d'altres línies a qui els ensenyo a conduir les sèries de trens de L3. Estic molt content perquè la sort d'aquesta línia és que som com una gran família, on ens coneixem tots i totes, i encara que és de pas per moltes persones, durant els darrers anys cada cop més gent decideix quedar-se. Hi ha molta feina, però ja ens agrada la festa!

L'AAC Jordi Rovira al tren de la sèrie 2000

 

Quan et van dir que series la persona escollida per fer l'última volta del 2000, què vas pensar? T'ho imaginaves?

Doncs no! No m'ho esperava perquè hi ha motoristes i Agents d'Atenció al Client més veterana que porta més anys que jo. Em va fer molta il·lusió! M'ho van dir dos dies abans a Passeig de Gràcia un CTO i un company porta cotxeres, i m'ho va confirmar després el meu REL. No esperava que generaria tampoc tantíssima expectació i em va sorprendre quan em van dir que vindrien personalitats importants com el conseller delegat, Xavier Flores. Va ser impressionant quan vaig veure tota la gent que hi havia a les andanes, des que vaig sortir de Sant Genís fins que vaig arribar a Zona Universitària, que allò ja era apoteòsic, ple de càmeres, de mòbils...

Què vas sentir divendres quan vas entrar a la cabina de l'últim 2000 del metro de Barcelona?

Estava molt tranquil però molt content. El fet de veure tantíssima gent que es volia acomiadar del tren em va agradar molt. Estava molt feliç! Jo mai havia conegut a personalitats tan importants de l'empresa i em van semblar molt properes i agradables, era tot com molt familiar. Pensava que l'acte seria molt institucional, molt protocol·lari, però després vaig veure que era molt familiar tot, inclús la gent que estava allà, els veterans que havien conduït el tren de la sèrie 2000 i també el jovent que hi havia allà fent fotos i vídeos sense parar perquè tots són uns fans dels trens. Em va semblar molt espontani i sobretot, molt autèntic.

Quines sèries de trens has conduït durant la teva trajectòria?

A L4, la sèrie de trens 2100 i la sèrie 9000. I a l'L3, 2000, 3000, 5000 i ara els 7000 també.

Tens preferència per algun?

A mi m'agradaven molt els 2000 justament perquè eren més ràpids. I això estava molt bé quan notaves l'empenta de l'arrencada. Però realment sempre m'han agradat molt els 9000 quan era a L4, pel soroll que feien i tot. Semblava que estaves en un avió! I ara, els 7000 que tenim a l'L3 són uns trens molt fiables i ràpids.

Aprofitant això que comentes. Què et sembla la nova sèrie 7000 que ha arribat ara a L3?

Vaig tenir la sort de ser dels primers a conduir un 7000. Es van fer les proves de nit i vaig estar una setmana conduint-lo per donar la meva opinió. Des que van arribar, hem anat millorant molt, gràcies als suggeriments que anem tots donant del que veiem i amb el treball que fan al COL de L3. Cosa que veiem, els hi diem, i ells van arreglant tot allò que cal gràcies als aspectes que anem dient els formadors i els AAC. Hi ha comunicació directa entre nosaltres i l'estructura, i això facilita molt les coses. Vam començar amb problemes perquè era un tren nou i es va haver d'habilitar tota una línia, però avui dia ja tenim un tren pràcticament perfecte. La ràdio per on comuniquem les incidències se sent poc i això ja és senyal de com de bé funciona.

Has viscut tota una transició de trens a Metro. Com ha estat aquest procés de canvi i com ho valores?

Doncs molt bé! Amb el tema de l'amiant hem tingut una remodelació i substitució dels trens i hem passat sobretot amb els anys a millorar el confort del passatge. Amb la reforma que es va fer dels 2000 al seu dia, que es van reformar els trens, vam guanyar confort per nosaltres que teníem aire condicionat, càmeres de videovigilància i també pel passatge, amb seients nous, les portes amb la inclusió del botó a les primeres portes... Hem guanyat amb més comoditat tots i totes. També s'ha guanyat en més informació pel passatge, per exemple els 7000 et donen informació de la pròxima estació, on estan les sortides, on és l'ascensor, quins monuments es poden veure... En definitiva, hem guanyat en informació, confort i comoditat.

Vas fer l'última volta del 2000 davant de gran expectació i de moltes persones que es van voler apropar al comiat. Has rebut moltes felicitacions?

Sí! Sobretot la gent que m'ha vist a la televisió! Em van veure a TV3 i a Betevé molts veïns i veïnes i ara m'aturen pel carrer per parlar amb mi i felicitar-me. També molts companys i companyes s'han apropat a felicitar-me.

L'AAC Jordi Rovira al tren de la sèrie 2000

 

Quin missatge t'agradaria donar aprofitant l'ocasió als teus companys i companyes?

Doncs vaig fer un comunicat dedicat a tothom que ha fet possible la llarga vida d'aquesta sèrie de trens 2000 per acomiadar-nos tots plegats d'ell.

Podeu trobar el comunicat sencer de l'AAC Jordi Rovira en el següent vídeo:

video mp4
Fitxer de vídeo

Compartir

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB