25è aniversari del magatzem de Boixeres
GenTMB fa un repàs d'aquests 25 anys parlant amb José Manuel Campodarve, un dels treballadors que porta més anys al magatzem de Boixeres.
L'últim trimestre de l'any 1995 entrava en funcionament el nou magatzem de Boixeres. S'estrenaven unes noves instal·lacions amb 2.000 m2 d'extensió poblats de prestatgeries enormes de dalt a baix i que movien un volum de 22.000 materials diferents, dels que 18.000 eren materials codificats i 4.000 sense codificar.
En aquests 25 anys, el magatzem s'ha ampliat i ara té 2.500 m2 d'extensió. Cada any entren per les seves portes més de 35.000 materials, dels quals 22.400 estan codificats i més de 12.000 sense codificar.
GenTMB ha volgut fer un repàs d'aquests 25 anys i hem parlat amb un dels treballadors que porten més anys a les seves instal·lacions, José Manuel Campodarve Mur, que actualment és el responsable de la unitat de magatzems i control de qualitat.
El José Manuel va entrar a TMB l'1 d'octubre de l'any 1978, ara fa 42 anys, i l'any 1997 es va incorporar al magatzem de Boixeres.
Com han estat tots aquests anys al magatzem?
Doncs amb molts canvis, els inicis a Boixeres van coincidir amb la unificacio dels processos logístics d'Autobusos i Metro pel que fa a la recepció de materials, la qualitat, l'emmagatzematge i la distribució, i amb els inicis de SAP per a la gestió de tots aquests processos.
La meva incorporació a Boixeres va ser com a tècnic en la secció de Control de Qualitat. Era una funció similar a la que tenia fins a aquell moment a Bus, a la cotxera de Llevant, però amb el repte que suposava la unificació del control de la qualitat dels materials per a les dues empreses i dels inicis de la incorporació del Mòdul de Qualitat del sistema SAP. Vaig entrar de ple en contacte amb el material ferroviari, que era nou per a mi per la meva trajectòria anterior a Bus. Després vaig passar a ser responsable de la secció de Control de Qualitat i Recepció de Materials. Posteriorment vaig assumir el lloc de responsable de la unitat, que exerceixo actualment. Es tracta del procés logístic des de l'entrada dels materials a TMB fins a l'entrega a tots els centres, passant pel control de la qualitat i l'emmagatzematge.
Com era el magatzem del 1999? Com es treballava, a diferència d’ara?
Es tractava d'un magatzem nou, dissenyat per a la unificació dels magatzems de Bus i Metro i, per tant, amb l'espai necessari per als treballs que s'havien de fer. El sistema de treball qualitativament parlant no ha variat, per bé que ha calgut adaptar-se a l'augment d'activitat del 60% ocasionat per l'increment en la quantitat de materials, pel que fa a la recepció, qualitat i emmagatzematge, que estem per damunt del 95% d'ocupació a les prestatgeries, i tenim espais d'emmagatzematge en altres centres de treball, com és el cas de Triangle, Campa de Llobregat, ZAL... En la incorporació de tasques com el repartiment de billetatge i materials per a estacions de Metro, repartiment i recollida de valissa per tots els centres de TMB, cosa que al principi no fèiem, quant a la distribució i per la creació de nous centres de treball i llocs d'entrega de materials, cosa que ha obligat a optimitzar al màxim les rutes i els horaris.
Al magatzem tot són magnituds molt grans, i imagino que una bona gestió i organització ha de ser clau per al bon funcionament d'un magatzem com el de Boixeres. Com gestioneu l'estoc?
L'ordre és molt important, perquè es tracta de materials molt diversos, tant de mida, que pot anar des dels cargols petits fins a parabrises d'autobús, com de característiques, com per exemple els inflamables, les peces mecanitzades susceptibles de rovellar-se, vidres que es poden trencar, etc. També hi entra algun material en quantitats molt grans, en milions d'unitats, com ara els auriculars del Bus Turístic o les mascaretes, o al revés, motors de bus, dels quals n'entra alguna unitat.
Cada material té assignat un tipus d'ubicació adequada a les seves característiques, i quan entra, el sistema li asigna una ubicació aleatòriament, del tipus que li toca. Si el sistema falla, no seríem capaços de trobar cap material. Per gestionar totes aquestes variables s'utilitza el sistema SAP, que un cop alimentat amb les dades, ens és de gran ajuda per mantenir-ho tot sota control.
Quines diferències destacaries entre quan tu vas entrar i el moment actual?
Doncs, com he dit abans, la diferència més important és el gran augment de volum en l'activitat, no tant en l'aspecte qualitatiu, sinó més aviat quantitatiu. Sí que s'han anat realitzant millores en alguns aspectes organitzatius, aprofitant la tecnologia, però bàsicament el sistema de treball ha variat poc.
El magatzem treballa els 365 dies de l'any, les 24 hores. Quantes persones hi treballeu, actualment?
Per a les diferents tasques que hi ha, tant al magatzem, en la recepció de mercaderies per fer-ne l'expedició, com en el repartiment de materials, valissa, billetatge, etc., hi treballem 25 persones més els caps. En torns de matí i tarda hi som de dilluns a divendres, i en torn de nit de diumenge a dijous, és a dir, que hi ha servei ininterrompudament de les 22 hores del diumenge a les 22 hores del divendres.
Quantes peticions de material rebeu al dia?
La mitjana de sortides diària està entorn a 450.
I quin nivell de resposta teniu?
Si tenim estoc del material que ens sol·liciten, l'entrega es fa abans que hagin passat 24 hores des de la realització/validació de la sol·licitud per part del sol·licitant.
Tenim 7 rutes amb recorreguts i horaris diferents per poder atendre tots els centres de TMB.
Per anar acabant, quin és el material més estrany que teniu a les prestatgeries?
Doncs aquí hem tingut materials d'allò més diversos, com per exemple un càntir de terra de quatre litres, una rajola grisa de 15x15 cm (gris Metro), fins a la bobina de fil de cotó blanc d'1,5 mm de 90 m, aquestes dues últimes coses en vigor i amb estoc.
I el més estrany que ha passat pel magatzem?
Doncs hi han passat materials de tota mena, però destaco les cabines del Telefèric, que van passar pel magatzem procedents de reparació.