L'autobús Tilling Stevens reviurà 90 anys després
La Fundació TMB ja té els elements per reconstruir un autobús Tilling Stevens com els que van circular per Barcelona a partir del 1922.
Els autobusos que circulaven per Barcelona i rodalia a partir de l'octubre de 1922, a les primeres línies de la mítica CGA (Companyia General d'Autobusos), eren els simpàtics Tilling Stevens importats d'Anglaterra. Amb ells l'autobús es va fer popular i inseparable de la vida urbana barcelonina. Després de diverses peripècies i reformes, no en va quedar cap un cop acabada la Guerra Civil.
Només n'havia quedat un xassís, integrat en un camió torre que va fer funcions de manteniment a la xarxa de tramvies i troleibusos fins al 1960. Aquest camió auxiliar és part del patrimoni de la Fundació TMB, que ara, gràcies a una laboriosa gestió al Regne Unit, ja té els components necessaris per reconstruir un Tilling Stevens com aquells pioners de 90 anys enrere.
El vehicle és un model T/S 3A, fabricat el novembre de l’any 1924 amb el número de xassís 3247 a Maidstone, Anglaterra, i és un dels pocs exemplars que es coneixen que funciona amb transmissió Tilling Stevens petrol electric. L’ús que se li va voler donar originàriament era el de vehicle de bombers, de manera que al cos de camió s'hi va afegir una bomba auxiliar, un equip de primers auxilis i un focus per il·luminar els incendis.
Aquest particular vehicle és representatiu dels petrol electrics del període que va del 1912 al 1930, en què se'n van produir un gran nombre a la fàbrica de Maidstone. El servei que van prestar majoritàriament va ser el de transport de viatgers, tot i que també se'n van produir per a altres finalitats, sempre amb la idea de poder aprofitar l’energia elèctrica generada pel motor i la dinamo.
El primer 'petrol electric' va ser posat en servei experimentalment el 1906 per la casa W. A. Stevens, i va ser tan exitós el sistema de transmissió que pocs anys més tard es va crear la Tilling Stevens Limited, en conjunció amb Thomas Tilling de Londres, per fabricar una gran quantitat de xassís a Maidstone.
El vehicle, que ara pertany a la Fundació TMB, va ser adquirit per Gordon F. Hughes l’any 1960 per preservar-lo i restaurar-lo en les seves condicions generals, després d’haver estat cinc anys al Montague Motor Museum de Beaulieu, al sud d'Anglaterra. S'hi va restaurar una rèplica de la cabina vermella i una plataforma per al cos del darrere, tal com eren els vehicles originàriament durant els anys 20.