Imatge dels accessos originals de l'estació de  Liceu / Arxiu TMB
Imatge dels accessos originals de l'estació de Liceu / Arxiu TMB

Noranta anys de l'obertura de l'estació de Liceu

El dia 5 de juliol de 1925, ara fa 90 anys, s'obria al servei l'estació de Liceu, en plena Rambla. Era la primera ampliació del Gran Metro de Barcelona, que avui forma part del traçat de la xarxa que coneixem com a línia 3.

Gustau Lamadrid / 16.07.15 - 13:21h

El Gran Metro havia inaugurat el seu primer tram entre Catalunya i Lesseps poc abans, el 30 de desembre de 1924. A les quatre estacions inicials, Catalunya, Aragó (actualment Passeig de Gràcia), Diagonal i Lesseps, es va afegir el 31 de maig de 1925 l'estació de Fontana, situada entre aquestes dues últimes. Un mes després s'inaugurava Liceu i el tram comprès entre aquesta estació i Catalunya, de 607 metres, considerada de fet la primera prolongació del Gran Metro.

L'estació de Liceu està situada a 6 metres de fondària, al subsòl de la Rambla, entre el mercat de la Boqueria i el Gran Teatre del Liceu, i disposa d'un sol nivell on hi ha dues vies amb andanes laterals, sense cap tipus d'intercomunicació entre elles.

Les nombroses vicissituds d'una estació

Originàriament, Liceu només tenia dos accessos al costat mar, si bé amb el pas dels anys aquesta estació ha sofert nombroses modificacions, com l'obertura dels dos accessos del costat muntanya (inaugurats el 15 d'abril de 1946 i l'11 de novembre de 1947), la supressió de les bigues metàl·liques centrals o la modernització de les andanes realitzada el 1968, que va comportar durant un temps l'establiment d'una estació provisional dins del mateix túnel en direcció Catalunya, equipada amb una sola via i una andana de fusta.

Durant aquesta modernització es van allargar les andanes perquè hi poguessin parar trens quíntuples, coincidint amb l'extensió de la línia fins a Drassanes. Això va comportar el desplaçament dels accessos del costat mar fins a l'altura del Liceu, on són ara, i fer-ne la reforma, que tot i aprofitar molts elements originals, com els ferros forjats originals, va introduir elements nous en dividir en dos el segment més llarg de la barana, revestir de granit els pilars, posar un passamà d'alumini a les baranes i instal·lar uns nous rètols lluminosos amb el nom de l'estació en tipografia pop pròpia de l’època.

El maig de 1984 va ser convertida en estació singular dedicada a l’òpera, però els accessos van mantenir-se invariables fins a la tardor del 2005, quan arran de les obres d’adaptació a persones amb mobilitat reduïda (PMR) es van construir dos ascensors, situats a banda i banda de la Rambla a l'alçada del Gran Teatre del Liceu.

Més tard, es refarien les escales i s'afegirien a l'exterior les baranes de ferro del mateix estil de les originals tot configurant l'aspecte definitiu que avui presenten els accessos, dins d'un projecte de rehabilitació integral d'aquest equipament que va finalitzar el 2008 i que va convertir Liceu en la primera estació del metro de Barcelona amb una decoració temàtica, en què a través de les fulles de plataner que revesteixen els plafons de les andanes s'ha volgut traslladar l'ambient de l'entorn urbà de la Rambla.

Construcció de l'estació de Liceu l'any 1925 / Arxiu TMB
Construcció de l'estació de Liceu l'any 1925 / Arxiu TMB
Aspecte original de l'estació l'any 1925 / Arxiu TMB
Aspecte original de l'estació l'any 1925 / Arxiu TMB
Obres del Gran Metro a la Rambla / Arxiu TMB
Obres del Gran Metro a la Rambla / Arxiu TMB
Imatge actual de l'andana de Liceu / Pep Herrero
Imatge actual de l'andana de Liceu / Pep Herrero
Aspecte actual de l'estació de Liceu / Pep Herrero
Aspecte actual de l'estació de Liceu / Pep Herrero
Accés actual de l'estació de Liceu / Pep Herrero
Accés actual de l'estació de Liceu / Pep Herrero

Compartir

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Llocs
Servei
Conceptes
Infraestructura
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB