A l'esquerra, amb gavardina clara, guants foscos i bastó, Octavio Zaragoza; a la dreta, de complexió forta, amb bigoti i barba, Pablo Müller / Fons Brangulí
A l'esquerra, amb gavardina clara, guants foscos, i bastó, Octavio Zaragoza; a la dreta, de complexió forta, amb bigoti i barba, Pablo Müller / Fons Brangulí

Müller i Zaragoza, els precursors del Gran Metro

Darrere de l'obertura del primer tram de metro a Barcelona, aviat farà 90 anys, hi ha dos personatges clarividents, els enginyers Pablo Müller i Octavio Zaragoza, que en van redactar el primer projecte.

Redacció / 27.05.14 - 11:23h

Si Barcelona va tenir el seu primer metro el 1924, és en part gràcies a la visió de futur dels enginyers Pablo Müller i Octavio Zaragoza, dels quals hi ha ben poques dades biogràfiques. Tots dos van redactar el 1907 un projecte de "ferrocarril elèctric subterrani" que havia d'anar de la plaça de la Bonanova, a la part alta de la ciutat, fins a l'estació de França i les portes de la Ciutadella, passant per sota del passeig de Gràcia i la Rambla. Una part del traçat va ser més tard la línia 1 del Gran Metro, origen de l'actual línia 3.

El projecte inicial de Müller i Zaragoza era de 7,2 quilòmetres. Però el 1909 el van ampliar amb més línies i ramals, fins a donar-li la forma d'una xarxa de 33 quilòmetres, suficients per cobrir les necessitats de mobilitat que es preveien per a una urbs en procés de creixement. Al mateix temps van sol·licitar les concessions al ministeri de Foment per tirar endavant les obres.

Traspàs al Banc de Biscaia

La situació política va fer que  no es mogués res fins al 1920, quan Madrid ja tenia el metro. Llavors el Banc de Biscaia va comprar els drets de les concessions sol·licitades pels dos enginyers i l'any següent va aconseguir la llicència per tirar endavant el primer projecte, el de la línia entre Sant Gervasi i el port, amb el compromís de començar les obres al cap de tres mesos. El pas següent va ser crear la societat Gran Metropolitano de Barcelona, capitanejada pel mateix banc.

La nova societat, que comptava amb un altre enginyer, Santiago Rubió i Tudurí, va reconsiderar força aspectes constructius dels projectes de Müller i Zaragoza, entre els quals la llargada de les andanes, que van passar de 60 a 70 metres, i la secció dels túnels.

De totes maneres, els primers promotors no es van desvincular del tot del projecte. Van visitar les obres, com mostra la fotografia de Brangulí cedida per Álex Reyes que encapçala aquest article, corresponent a l'any 1922, i almenys hi ha constància de la presència d'Octavio Zaragoza a la inauguració solemne del tram Lesseps-Catalunya, el 30 de desembre de 1924.

Compartir

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Servei
Conceptes
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB