Dos vehicles de la CGA que van fer història a Barcelona
L'any 1954, fa sis dècades, van començar a retirar-se del servei a Barcelona dues sèries de vehicles molt emblemàtiques de l'antiga Companyia General d'Autobusos (CGA): els cotxes de la sèrie 201-244 i els Laffly de la sèrie 251-260.
La sèrie 201-244, una de les millors que va tenir la CGA, estava composta per un total de 42 autobusos numerats del 201 al 222 i del 225 al 244 que havien estat construïts l'any 1929 als mateixos tallers de la companyia, uns tallers que més tard es van conèixer com la cotxera de Lutxana. Els cotxes 223 i 224 no es van arribar a construir.
Es tractava d'uns vehicles de doble planta amb uns motors, uns bastidors i una carrosseria que van ser objecte de molts elogis en la seva època. Tenien un frontis recte, pneumàtics massissos, no disposaven de canvi de velocitats i, a més, comptaven amb la particularitat que el lloc del conductor estava ubicat a la dreta. Més tard, algunes unitats d'aquesta sèrie serien modificades per aconseguir ampliar el nombre de places.
El primer bus turístic
L'altra sèrie emblemàtica de l'escuderia de la CGA, que també es va posar en funcionament el 1929 i va donar servei durant els següents 25 anys, eren els autobusos Laffly de la sèrie 251-260. En aquest cas, eren cotxes d'una sola planta, amb motor d'explosió a benzina, rodes d'aire dobles al darrere i amb porta tancada tipus autocar.
Els vehicles Laffly es van inaugurar amb motiu de la celebració a Barcelona de I'Exposició Internacional de 1929 i van començar efectuant el recorregut dins del recinte de la mostra. Més tard es van especialitzar en uns serveis especials que la companyia va muntar, juntament amb el Patronat Nacional de Turisme, per tal de realitzar visites turístiques a la ciutat amb sortida des de la plaça Catalunya.
La CGA, un monopoli de curta durada
La CGA va començar a operar a Barcelona l'any 1922, amb la concessió en monopoli de quatre línies d'autobusos urbans: A - Circumval•lació, B - Sants-Sant Martí, C - Drassanes-Sant Andreu i D - Gràcia-Barceloneta. Aquesta concessió va ser recorreguda per la Companyia de Tramvies de Barcelona (TB), la qual cosa va provocar que fos anul·lada després de moltes disputes legals. Posteriorment, TB va anar adquirint accions de la CGA fins a fer-se propietària majoritària de la companyia als anys 30.
Com a curiositat, cal ressenyar que els vehicles de la CGA van adoptar el color vermell com a distintiu, fet que contrastava amb el groc clàssic dels tramvies barcelonins.