Divendres, 28 de gener de 2022

Laia Bonet, 100 dies com a presidenta de TMB

 

Laia Bonet, 100 dies com a presidenta de TMB

Tercera tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona amb competències en la gestió de l’Agenda 2030, transició digital, esports, coordinació territorial i metropolitana i mobilitat, i des del 29 de setembre de 2021, presidenta de TMB.

Albert Piqué / 10.01.22 - 15:20h

Què ha representat per a vostè assumir la presidència de TMB?

Representa un gran compromís amb la ciutadania i també amb la plantilla de TMB. El transport públic és un servei públic essencial. Més encara en situacions adverses, com la que ens està tocant viure amb la pandèmia. Per això, vull felicitar totes les persones, professionals de TMB, i traslladar-los el meu reconeixement per la feina que cada dia duen a terme per garantir la mobilitat a Barcelona i a la seva àrea metropolitana. En aquest sentit, el recent lliurament de la Medalla d’Honor de Barcelona a les treballadores i treballadors de TMB és una distinció ben merescuda.

L’aportació i professionalitat de cada persona que forma part d’aquesta plantilla ha aconseguit que TMB sigui actualment una empresa de referència internacional. Una companyia responsable, sostenible i moderna, orientada al servei de la ciutadania.

Com ha canviat la seva percepció de TMB des que n’és la presidenta? 

Si com a ciutadana i usuària del metro i del bus ja en tenia una percepció molt positiva, ara des de dins he pogut conèixer un equip humà molt potent, totalment  alineat amb el compromís per la mobilitat sostenible. Valoro molt positivament l’esforç i la feina impulsada per la nova Direcció de TMB i pel conjunt de treballadors i treballadores per situar la companyia en la posició líder que li correspon.

Com valora el nivell del servei de transport públic que presta TMB?

Jo diria que la vocació de servei i el compromís de cada professional que integra TMB han permès que la nostra companyia estigui sempre al màxim nivell de competència en tots els desafiaments que Barcelona ha d’afrontar. Això ens permet dir, sens dubte, que avui estem fent bé els deures i que la Barcelona del metro i la dels autobusos urbans funciona. El transport públic de l’àmbit de la nostra ciutat respon amb eficàcia a les necessitats de mobilitat ciutadana actuals.

Una de les primeres actuacions de la seva presidència ha estat l’aprovació del Pla estratègic TMB2025. 

Una organització com TMB ha d’afrontar el futur amb una mirada ambiciosa i còmplice amb la resta d’administracions públiques. Ampliar serveis, millorar freqüències, apostar per les energies netes i ser innovadors: aquest ha de ser el full de ruta de TMB. En aquest sentit, vull agrair el treball impulsat per l’anterior presidenta i per totes les organitzacions i persones que van contribuir a elaborar aquest Pla estratègic. L’objectiu és clar: fer del transport públic una eina de transformació per impulsar la transició verda i justa a la ciutat, i això implica seguir reforçant i ampliant la xarxa, i implantar tecnologies innovadores que milloren el servei i redueixen emissions. 

Què destacaria en relació amb els objectius que planteja el Pla?

Les necessitats d’avui i les futures pel que fa a la mobilitat, i també les de la ciutat, demanen un bon transport públic capaç de fer front als nous reptes que tenim a escala municipal i metropolità. El pla estratègic de TMB vol donar resposta a aquests requeriments que ja tenim sobre la taula.

Són demandes que requereixen una resposta eficient, sostenible, que faci realitat l’accessibilitat universal i segura per a totes les persones, i que preservi ambientalment el nostre entorn. Són demandes que es recullen al pla estratègic, i que s’han traduït en uns objectius i un conjunt de projectes per assolir les fites imprescindibles que ens consolidin com l’empresa de mobilitat referent a Catalunya, a Espanya i a tot el món.   

Com ho farem per assolir aquests reptes?

Podem dir que ja hem posat fil a l’agulla i que ho estem fent bé, però necessitem seguir en el camí d’incrementar freqüències, de renovar ambientalment i augmentar la flota de trens i autobusos, d‘innovar i modernitzar els processos, de posar la tecnologia i la transformació digital com a instruments al servei de les persones en els seus desplaçaments. 

Fa uns dies ens va arribar el primer bus d’hidrogen que es proveirà a la hidrogenera que també està finalitzada a la Zona Franca. Durant les properes setmanes rebrem més autobusos que es posaran en servei. Són fites importants que anem assolint.

En definitiva, hem d’afrontar el futur amb determinació, conscients de la funció central de TMB en el funcionament de la ciutat i de la seva àrea metropolitana, i també del paper transformador de la mobilitat en la transició ecològica. Aquest serà un camí en el què també, cal dir-ho, necessitarem la implicació de totes les administracions pel que fa al finançament i a la inversió de les infraestructures necessàries, algunes de les quals ja acumulen importants retards.

Ha assumit la presidència de TMB en un moment complex per les dificultats inherents a la gestió de la pandèmia i els efectes econòmics que se’n deriven per a la nostra companyia

És una responsabilitat que assumeixo amb molt de respecte, atès que TMB és un actor importantíssim per a la ciutat i per a l’àrea metropolitana de Barcelona. Som un servei públic essencial i sabrem estar a l’altura de les circumstàncies i del que la ciutadania espera de nosaltres. En aquest sentit, sento orgull per l’esforç de l’equip humà de TMB i de la gestió que estem fent. I una gran responsabilitat, donada la situació social i econòmica actual, però estic segura que amb la col·laboració de tothom i el suport de les administracions, ens en sortirem i ens reforçarem.

Durant les últimes setmanes ha viscut dos fets ben diferents. Per una banda, un treballador va salvar la vida d’una passatgera del metro, i per una altra un conductor de bus va ser acusat d’una mala praxi, cosa que va generar un gran impacte social, podent-se demostrar amb la investigació interna que el relat que s’havia propagat no es corresponia amb la realitat. Com ha viscut aquestes dues situacions?

En una empresa tan gran com la nostra, en la qual interactuem diàriament amb milers de persones, es poden donar situacions complexes. El que vull és refermar la meva gratitud i reconeixement a la professionalitat de tota la plantilla, que sempre actua amb un alt grau de responsabilitat. 

En aquest sentit, és un orgull felicitar el conductor que va salvar la vida d’una jove al metro. Com vaig tenir ocasió de traslladar-li personalment, és un exemple d’heroïcitat i així ha de ser reconegut.

Però també vull mostrar tot el meu afecte i suport al conductor que va ser injustament acusat. En els primers moments, fruit del relat que es va difondre, les xarxes socials es van omplir de crítiques al nostre conductor i a TMB, algunes provinents de diferents àmbits polítics. Es tractava d’una qüestió que per mi és clau, i és la necessitat de garantir que dones i nenes se sentin segures i protegides al transport públic. El tuit que vaig fer – i que és evident que estava mal expressat – anava precisament en aquesta línia: reiterar el compromís de TMB, i el meu personal, per un transport públic segur. Això és el que practiquen cada dia els i les professionals d’aquesta casa.

Però, com dic, l’expressió del tuit no va ser encertada. I vull aprofitar aquesta ocasió, com ja he fet personalment, per disculpar-me amb el conductor i animar-lo a seguir amb la bona feina que ha fet que tingui una trajectòria impecable de més de 20 anys a Bus. I, per descomptat, reiterar el meu suport total a la plantilla de TMB. 

Quina lliçó hem d’aprendre d’aquest fet?

Que hem de ser impecables en la nostra gestió. Que hem d’actuar sempre amb responsabilitat, tant en els missatges que enviem al conjunt de la ciutadania, com pel que fa al sistema de queixes i reclamacions, per tal de donar un servei d’atenció i informació ciutadana que segueixi els més alts estàndards d’ètica i transparència.  

Durant divuit anys ha estat professora universitària i també ha ocupat diversos càrrecs polítics de primer ordre, entre els quals la Secretaria del Govern de la Generalitat de Catalunya. Què li agradaria destacar de la seva trajectòria? 

Educació, dret i vocació de servei públic, són els eixos sobre els quals ha transcorregut la meva vida professional i personal. Sense fer èmfasi en cap etapa en concret, m’agradaria destacar l’aposta personal de treballar per les persones i pel progrés de la nostra societat.

Per cloure, quin missatge voldria fer arribar als membres de la plantilla de TMB?

Vull felicitar-los. Valoro molt la feina que estan desenvolupant, i encoratjar-los  a continuar en aquesta línia. Soc plenament conscient que el moment que com a societat estem vivint no és gens fàcil. El seu compromís i esforç permetran seguir prestant el millor servei de transport públic per la ciutadania de Barcelona i del conjunt de l’àrea metropolitana. 

Compartir:

Informació relacionada

Seccions
Institucions
TMB
Conceptes
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB