Divendres, 28 de gener de 2022

“La Barcelona del metro funciona, són altres els que tenen deures”

 

Laia Bonet, presidenta de TMB / La Vanguardia

“La Barcelona del metro funciona, són altres els que tenen deures”

A nosaltres ens toca acompanyar la Barcelona del metro, per responsabilitat, amb TMB, i apostar per millorar el transport públic aquí, on s'ha incrementat la freqüència i s'han fet més carrils bus.

La Vanguardia / 26.11.21 - 12:13h

(Reproducció de l’entrevista de La Vanguardia a Laia Bonet, presidenta de TMB)

La regidoria de Mobilitat és una de les que més pes ha guanyat en els últims anys, alhora que aquesta qüestió s'ha convertit en un dels temes que provoquen més debat a la ciutat. La socialista Laia Bonet és al capdavant de la complexa cartera des de fa dos mesos.

Què pot fer l'Ajuntament per millorar el problema de la congestió?

Una cosa és la percepció i una altra les dades. Els que es movien amb cotxe, de sobte, durant uns mesos anaven sols. Ara tornen a veure que són molts més, però tants? No, als accessos estem al mateix nivell que abans de la pandèmia i a l'interior de la ciutat encara es troba per sota.

"El problema no és Barcelona, és l´oferta per accedir des de la conurbació"

Les cues que hi ha cada matí són importants i en aquestes pàgines els responsables de l'Àrea Metropolitana de Barcelona i del Servei Català de Trànsit culpaven els canvis fets dins de Barcelona.

Allò que vam fer durant la pandèmia era imprescindible, teníem la necessitat de donar espai per caminar. Les retencions són als accessos, no dins de la ciutat. El problema no és pas Barcelona. El problema és l'oferta per accedir-hi des de la conurbació.

Fa la impressió que Barcelona va a la seva sense tenir en compte els efectes que provoca a tot l'àmbit metropolità.

De cap manera. Si tornem a mirar dades, és molt clar. El 26% dels desplaçaments són amb cotxe, el 34% es fan a peu, el 37% en transport públic i la bici cada cop té més pes. El paradigma de la mobilitat està canviant i és un dels vectors de transformació principals de totes les ciutats europees. Barcelona ha fet els deures que li corresponien: apostar pel transport públic i la bicicleta.

És una operació anti-cotxe?

No estem contra el cotxe, sinó a favor de l'espai per desplaçar-se a peu. Han de guanyar tots els mitjans de transport sostenibles: anar a peu, la bicicleta i el transport públic. La principal demanda de la ciutadania és un bon transport públic i aquesta ha de ser la resposta principal.

Però hi ha molts veïns de fora de Barcelona sense cap alternativa atractiva en transport públic.

Ens toca ser tan insistents com calgui amb qui ha de fer els deures per facilitar els accessos a la ciutat. Però no podem pretendre que Barcelona es quedi sense fer res, encasellada en un paradigma de mobilitat que no respon a les necessitats actuals. La Barcelona del metro funciona perfectament.

Ja, i el veí de Ripollet?

Com a Ajuntament de Barcelona fem allò que ens correspon. No es pot carregar contra qui sí que fa els deures. A nosaltres ens toca acompanyar la Barcelona del metro, per responsabilitat, amb TMB, i apostar per millorar el transport públic aquí, on s'ha incrementat la freqüència i s'han fet més carrils bus.

"Necessitem generar incentius com els carrils bus d'accés a la ciutat"

Qui no ha fet els deures?

Cada cop que hem parlat amb un representant de la Generalitat li hem dit que no pot ser. Som més que insistents. Per exemple, necessitem generar incentius per al transport públic com els carrils bus d'accés a la ciutat i ens hem posat a empènyer perquè la Generalitat i l'Estat tanquin d'una vegada un acord sobre el de la B-23 .

Quines considera que són les principals necessitats?

Falta reforçar, i molt, Rodalies. Sembla que per fi es posen fil a l'agulla amb el pla de Rodalies . El traspàs fa congelat des de fa deu anys perquè en aquest país s'ha estat més pendents d'altres coses que de governar.

El problema de Rodalies se solucionaria amb el traspàs?

Començaria per fer efectiu el que es va signar el 2010. Jo era secretària del Govern, estava asseguda en aquella taula. Vam signar un traspàs que incloïa la gestió del servei i el finançament. S'ha acabat la legislatura, es va declarar que l'Estatut estava en via morta i es va deixar caure tot.

"En aquest país s'ha estat més pendent d'altres coses que de governar"

Però vostè parla del finançament i el Govern ara reclama el traspàs íntegre.

Fins ara l'Estat paga a l'operadora (Renfe) en lloc de la Generalitat perquè ningú no l'ha reclamat mai. Això és el que està a sobre de la taula pendent de traspassar.

La Generalitat demana ara també el traspàs de personal, trens i infraestructura.

Ara resulta que amb aquell traspàs del 2010 no n'hi havia prou i calen també les vies. Curiosament, al metro les vies són titularitat de la Generalitat i el servei és de TMB... i funciona perfectament. Tenim les infraestructures? No. Les necessitem per prestar un bon servei? No. Fa deu anys que no fan res i costa de creure que tenint la titularitat de tot ho farien millor, però si posen arguments sobre la taula i acrediten que això pot ajudar a prestar un millor servei, ho escoltarem i, si estem d'acord, els acompanyarem.

Més enllà de Rodalies, qui té deures per fer?

Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) ha treballat molt al Vallès però la línia del Llobregat va una mica pobra de combois . No sembla una prioritat per a ells. I a més, una bona oferta ha d'anar acompanyada de parks&ride a les estacions que permetin deixar el cotxe allà i agafar el tren. Si ofereixes un bon servei de Rodalies o FGC, tindran demanda. Si no, faran tot el trajecte amb cotxe encara que sàpiguen que es veuran atrapats en un embús.

Contempla la possibilitat d'instal·lar un peatge urbà d'accés a la ciutat ?

No és una decisió que pugui prendre Barcelona, hauria de ser un altre nivell. En tot cas, no és sobre la taula de l'Ajuntament. Les nostres línies d'actuació són, per una banda, la zona de baixes emissions, que està donant molt bons resultats en termes de substitució de flota i ha de continuar implementant-se perquè cada cop sigui més efectiva, i de l'altra, l'extensió de l'àrea verda , especialment en barris que s'havien convertit en parks&ride informals. Ja es paga per entrar amb cotxe a la ciutat, ja sigui a l'àrea verda, blava o en un pàrquing.

 

Compartir:

Informació relacionada

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB