Antònia i M. José, creadores de 'Crònica d’un viatge'

RECERCA “La major part de la documentació prové de l’arxiu de Patrimoni Històric, però també hem recorregut a altres fons documentals, com l’Arxiu Nacional de Catalunya o l'Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona, entre altres".

Àngels Rodríguez / 08.06.22 - 11:54h

Crònica d’un viatge és un projecte de la Fundació TMB que té per objectiu donar a conèixer el fons històric i la memòria dels 100 anys de la Xarxa de Bus a Barcelona.

Coordinat per l’Antònia Cruz González, responsable de Patrimoni Històric, Projectes TMB Educa i coordinadora de la Fundació TMB, i per la María José Muñoz García, tècnica de Patrimoni Històric, aquest microsite, que està integrat dins del web corporatiu, pretén difondre la història del que han estat aquests cent anys de la Xarxa d’Autobús de Barcelona, i alhora vol ser un projecte obert a la participació dels ciutadans recollint els seus testimonis.

El microsite, que es va estrenar el 25 de maig, ens explica d’una forma fàcil, entretinguda i interactiva la història dels cent anys de la Xarxa de Bus de Barcelona.

Felicitats per Crònica d’un viatge, ja teniu moltes visites?

Doncs tot just fa una setmana que ha començat a caminar, i sí, està atraient força visites. De totes maneres, aquest és un producte de llarg recorregut, que es mantindrà quan acabi la celebració del Centenari de la Xarxa de Bus. Per nosaltres, l’indicador que estem en el camí correcte no és tant tenir un nombre molt alt de visites al començament com mantenir-ne un nombre constant al llarg dels anys vinents.

Expliqueu-nos breument què és Crònica d’un viatge i què hi podem trobar?

Crònica d’un viatge és un recurs digital creat per explicar, d'una manera didàctica i interactiva, la història del que han estat aquests cent anys de la Xarxa de Bus de Barcelona. Navegant per aquest espai es poden conèixer de manera contextualitzada els autobusos del Fons de Vehicles Històrics de la Fundació TMB, així com un gran nombre d'imatges de l'arxiu fotogràfic. Aquest espai també serveix per difondre els valors que comparteix l'equip humà que forma el servei de bus.

Què destacaríeu d’aquesta Crònica d'un viatge?

De la Crònica d’un viatge ens agrada especialment com la secció “Trajecte” aconsegueix que la història de la Xarxa de Bus i la història dels principals esdeveniments de la ciutat esdevinguin l’escenari de les memòries familiars de tres personatges ficticis, representatius de totes les persones usuàries. També ens agrada molt, en la secció “Històries”, la categoria “Qui ens mou”, perquè creiem que aporta una part molt humana, sense la qual no seria possible haver arribat a celebrar el Centenari de la Xarxa de Bus.

Com sorgeix la idea de crear-la?

Sovint s’identifica el patrimoni històric de l’empresa únicament amb el fons de vehicles històrics, però en realitat és un concepte molt més ampli. Volíem crear un recurs que ens permetés ampliar aquest concepte i fer difusió d’un patrimoni immaterial, com és la memòria del que ha estat la història del servei de bus des del 1922. Des del començament del projecte hem tingut clar que el nostre objectiu és acostar tota aquesta memòria a un públic ampli no especialitzat, per això expliquem conceptes molt generals sense arribar a un nivell de detall exhaustiu.

D’on heu tret tota la documentació? Ha estat fàcil, la recerca?

La major part de la documentació prové de l’arxiu de Patrimoni Històric, ja que comptem amb un ric arxiu fotogràfic i documental. L’arxiu té algunes llacunes documentals, com és el període de la Guerra Civil, però hem pogut recórrer a altres fons, com l’Arxiu Nacional de Catalunya o l'Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona, entre altres.

És un espai en creixement? Quins seran els següents passos o espais?

Sí, sí, és un espai en creixement. Com dèiem al començament, aquest recurs digital ha nascut en el marc del Centenari de la Xarxa de Bus, però no és efímer, la voluntat és que sigui permanent i creixi. Sabem que ens hem deixat algunes històries pel camí que mereixen ser explicades, i les anirem introduint. La primera tasca serà l’actualització del contingut dedicat a la restauració de l’autobús Tilling-Stevens, que ja ha finalitzat.

1924, destí 2024: 100 anys del naixement del primer tram de la primera línia de metro de Barcelona, el Gran Metropolità. Serà una altra crònica d’un viatge?

Sí, la idea és que la història de la xarxa de metro també tingui un espai de memòria on l’arxiu fotogràfic i documental pugui mostrar el material que té.

Compartir

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB