Contribueixen a la bona imatge i reputació de TMB
Al Grup de Suport a la Víctima hi ha la Carina Rodríguez. Aquest servei va néixer l’any 2018, principalment per gestionar les pertinences robades al metro que arriben a la Unitat de Seguretat i Protecció Civil (USPC)
La Carina, que treballa al centre de treball de Sagrera-Estivill i depèn de la Unitat de Seguretat i Protecció Civil (USPC), que està enquadrada dins de la direcció del Centre Operatiu de Metro, realitza una feina força delicada que desenvolupa amb molta atenció, eficàcia i eficiència.
La tasca principal de la Carina, amb formació i experiència professional en psicologia, és la de realitzar gestions de recerca i localització de les víctimes de fets delictius que s’han produït a la Xarxa de Metro. Fets delictius com els duts a terme pels carteristes a les instal·lacions del metro. Algunes de les pertinences sostretes a les víctimes apareixen en les nostres instal·lacions, després de ser abandonades pels carteristes, i en moltes ocasions contenen objectes de valor personal o emocional i documents oficials. També es troben molt sovint objectes procedents de fets delictius ocorreguts a l'exterior, o a conseqüència de pèrdues o oblits, que en qualsevol cas, són trobats, recollits i comunicats al Centre de Seguretat i Protecció Civil, CSPC, pels empleats de les estacions de la xarxa.
Aquests objectes, que per les seves característiques més delicades i personals necessiten una cadena de custòdia i emmagatzematge, són segregats del gran volum d'objectes trobats que es gestionen diàriament en les nostres instal·lacions i derivats a la USPC, on la Carina, amb el suport d’un grup reduït de Vigilants de Seguretat que treballen com a Operadors al CSPC, realitza les gestions de la localització de les víctimes o propietaris de l’objecte per avisar-los que han estat trobades les seves pertinences i facilitar així la seva recuperació. En aquesta tasca és molt important la col·laboració dels agents de Mossos d’Esquadra de l’ASTMET, que moltes vegades aporten la seva inestimable ajuda per tancar el cercle.
La Carina treballa físicament amb els objectes que arriben a les dependències de la USPC a Sagrera, on n'examina l'interior per mirar de trobar qualsevol detall o dada que pugui col·laborar en la cerca i localització dels seus propietaris. Per a la realització d’aquestes tasques i per raons d'higiene, la Carina utilitza guants i gel hidroalcohòlic des de molt abans de la crisi sanitària. Els operadors treballen, des del mateix moment en què es troben els objectes, amb les dades bàsiques de què es disposa, i mantenen, quan és possible, converses amb les víctimes, especialment turistes. Aquests operadors parlen anglès, i en alguns casos alguna altra llengua estrangera.
En aquests tres anys de funcionament, després de la devolució de milers d’objectes amb la col·laboració de les persones que treballen als Punts TMB, són innumerables les anècdotes i experiències que porten acumulades.
Una de les últimes anècdotes viscudes:
Fa uns dies es va trobar un llibre de família molt antic, el matrimoni rondava els 100 anys, i es tractava de localitzar els dos fills que constaven en el llibre, que actualment superen l'edat de jubilació. Semblava un repte difícil, però després de buscar profundament a internet, la Carina va trobar una menció a una persona que tenia els mateixos cognoms i nom en una acció formativa que temps enrere s'havia impartit en un institut de Barcelona. Va parlar amb l'institut, on va exposar la situació, i gràcies al fet que mantenien el contacte amb una antiga professora del centre, va poder contactar amb un dels dos fills del llibre de família. Quan aquesta persona va trucar a la Carina, no es podia creure com l'havia localitzat, i es va emocionar de poder recuperar un document tan personal i que estimava. A més, no es podia creure ni imaginar com havia pogut aparèixer al metro, perquè en teoria el tenia dipositat des de feia uns dies en un establiment on li gestionaven una tramitació legal.
És una feina carregada d'emocions molt reparadores per a les víctimes, per als qui ho gestionen des de Metro, i molt positiva per a la imatge i reputació de la nostra empresa.