
Quatre anys fent comunitat a Facebook
Des que TMB va desplegar la seva estratègia digital i va obrir la seva pàgina d'empresa a Facebook han passat quatre anys, un període en què ha fet servir aquest espai per compartir la seva actualitat i ser més a prop dels usuaris.
TMB va inaugurar el seu perfil a Facebook el 16 de juny de l’any 2009 amb la intenció de reforçar la comunicació amb els usuaris del transport públic de Barcelona i l’àrea metropolitana, en el marc del seu projecte digital denominat TMB Connecta.
L’espai compta en aquests moments amb més de 40.000 seguidors atrets per l’actualitat i el passat del transport públic, les activitats que TMB organitza o en què participa i les promocions i avantatges del Club JoTMBé.
Els fans de la pàgina poden trobar continguts d’interès sobre transport urbà, sovint tractats més àmpliament en aquest lloc web d’actualitat, Hora Punta, i a la revista interna GenTMB. També se’ls ofereix informació corporativa: projectes i activitats en marxa, campanyes socials, culturals i educatives, i les col·laboracions vigents en cada moment.
Una altra línia de continguts que atreu molts usuaris és la informació sobre les activitats del Club JoTMBé, com ara les promocions disponibles, les propostes d’oci i el servei d’alertes.
La divulgació històrica, a través d’imatges antigues del transport de la ciutat, agrada especialment a un públic usuari enamorat del transport públic urbà i del seu passat.
Les qüestions més controvertides, com les tarifes i les inversions, són les que més conversa generen entre els seguidors, mentre que triomfen les imatges testimonials i les històries properes i solidàries.
Plataforma de conversa
L’evolució de la pàgina de Facebook ha estat molt positiva com a plataforma de conversa amb l’empresa i d’expressió per part dels seguidors. Qualsevol persona amb un compte a Facebook pot fer-se seguidor de la pàgina de TMB i participar al mur fent “m’agrada” a cadascuna de les informacions publicades, compartint-les o fent-hi una aportació. L’única condició per deixar-hi comentaris és respectar la normativa de participació, que es basa en el respecte, tant a la pròpia empresa com als altres participants; la moderació del mur té en compte aspectes com el dret a la privacitat i el civisme, de manera que la gestió del canal no admet els missatges grollers o els que inciten als comportaments incívics.
Tots els comentaris del mur són llegits pel community manager, que interactua amb els seguidors, els proporciona resposta quan tenen preguntes i monitoritza les interaccions i l’estat d’opinió del mur.
El gran valor i alhora el gran repte d’aquest espai és mantenir activa aquesta comunitat de conversa i participació al voltant del transport públic de Barcelona i l’àrea metropolitana.
Un espai per saber molt més sobre transport
A banda del mur, la pàgina de Facebook de TMB ofereix altres serveis interessants, com la recopilació d’enllaços sobre transport públic, per a qui vulgui aprofundir en el sector; la llista de serveis en línia i d’atenció al ciutadà o la biografia en imatges de l’empresa des de la constitució de la marca TMB el 1979, incloent les fites més significatives al llarg dels anys fins a l’actualitat.
Presència a les xarxes socials
TMB també té presència a Flickr, YouTube, Slideshare i Spotify, però especialment a Twitter, on va obrir el seu perfil corporatiu @TMB_Barcelona el 19 de febrer de 2011, uns mesos més tard que a Facebook. Més recentment, el 6 de maig de 2013, TMB donava un nou impuls a la seva estratègia de canals socials amb el perfil especialitzat en informació de servei @TMBinfo.