L’autobús Chausson de la línia 10 pujant al Carmel / Arxiu TMB
L’autobús Chausson de la línia 10 pujant el Carmel / Arxiu TMB

50 anys de l’arribada dels autobusos al Carmel

El diumenge 12 de maig de 1963 es posava en servei una nova línia d’autobusos, la 10, que anava de la plaça Gal•la Placídia fins a la muntanya del Carmel i comunicava aquest barri amb la resta de la ciutat de Barcelona.

Gustau Lamadrid / 22.05.13 - 15:40h

Fa mig segle el bus tornava a pujar regularment al Carmel, per primera vegada des de la Guerra Civil. Segons recull José Mora en el seu web d’autobusos, dos dies abans de la posada en servei l’alcalde de Barcelona, José Maria de Porcioles, acompanyat d’altres autoritats, inaugurava oficialment aquesta línia, implantada davant el creixement demogràfic del Carmel i l'absència total de transport públic en aquest barri, un fet que es repetia també en altres llocs perifèrics de la ciutat.

Amb la 10 s’enllaçava finalment aquesta zona amb la línia 3 del metro, a Lesseps, i també amb els Ferrocarrils de Sarrià, Tibidabo i Catalunya, i amb el mercat de Gràcia.

Identificador numèric

La nova línia portava el número 10, tot i que no té res a veure amb la 10 que anys més tard uniria Montbau i el passeig Marítim, antecedent de la V21. S’instaurava així la denominació numèrica, en substitució de la de lletres, que després s’aniria estenent a la resta del servei. L’antecedent d’aquesta línia era una altra que s’havia posat en marxa el 1927 entre Lesseps i el santuari del Carmel, però que havia estat suprimida durant la guerra.

La línia 10, amb una freqüència de 20 minuts i servida amb dos autobusos Chausson, feia un itinerari de quatre quilòmetres amb origen a la plaça Gal•la Placídia, passava per l’avinguda Princep d’Astúries, la plaça Lesseps, travessera de Dalt, plaça Sanllehy i la carretera del Carmel fins al cim de la muntanya, i tornava pels mateixos indrets.

Després de quasi 20 anys i nombrosos canvis en el recorregut, el 28 de setembre del 1982 es van reordenar les línies d’autobusos que circulaven pel Carmel i la 10 va desaparèixer, ja que la línia 24 ja cobria la seva ruta i disposava de la nova línia 25 com a reforç del servei entre la plaça Sanllehy i el Carmel, la qual va acabar absorbint els vehicles de la desapareguda línia 10.

Dos autobusos Chausson donaven servei a la línia 10 / Arxiu TMB
Dos autobusos Chausson donaven servei a la línia 10 / Arxiu TMB
La línia 10 anava i tornava per la carretera del Carmel /Arxiu TMB
La línia 10 anava i tornava per la carretera del Carmel /Arxiu TMB

Compartir

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Servei
Conceptes
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB