Il·lustració de les obres del Gran Metro al Pla de la Boqueria / Ricard Opisso
Il·lustració de les obres del Gran Metro al Pla de la Boqueria / Ricard Opisso

Uns inicis difícils per a les obres del metro

Quan estem commemorant el 90è aniversari de la primera línia de metro de Barcelona, potser convé recordar també alguns entrebancs i fets polèmics que van marcar la construcció d'aquesta infraestructura.

Gustau Lamadrid / 29.09.14 - 08:28h

Les grans obres a la ciutat sempre han estat objecte de temors i crítiques entre l'opinió publica. Amb el metro no podia ser d'una altra manera i davant de l'anunci de l'inici de les obres de construcció a cel obert del Gran Metropolitano a les Rambles, una part de la premsa barcelonina de l'època va carregar contra la idea d'obrir rases en aquesta artèria urbana.

La intranquil•litat que van provocar aquests detractors va obligar l'empresa constructora a garantir públicament que les obres es farien per trams, amb rases de quaranta metres i no de cent com era habitual, de manera que afectés el mínim possible el trànsit de vianants i de vehicles. No obstant això, la polèmica va acompanyar la construcció del metro i aquesta va quedar reflectida de forma especial a la premsa satírica de l'època.

El dibuixant Ricard Opisso, com es veu en el dibuix que encapçala aquest text, va deixar constància en moltes de les seves il•lustracions del caos circulatori derivat de les obres del metro, sobretot en zones tan cèntriques i concorregudes com la Rambla i el passeig de Gràcia, per on transcorria el túnel.

Ensurts i accidents

Un altre dels motius d'inquietud de les obres del suburbà van ser els ensurts i accidents, i més concretament dos que es van produir durant la construcció del metro Transversal i dels quals ha quedat constància en les cròniques d'aquells anys.

El primer va tenir lloc a prop de la plaça d'Espanya quan es va enfonsar parcialment el terra, apuntalat per sota mentre es consolidava la volta de l'estació, en el moment que passava per damunt un tramvia. Tot i aquesta incidència, els carrils van aguantar i el vehicle es va poder rescatar sense que hi hagués víctimes.

Malauradament, en el segon accident que es va produir no va haver-hi tanta sort. La matinada del 12 d'abril de 1924 un sector del túnel que s'obria a la Gran Via, al costat del carrer Villarroel, va cedir i va sepultar onze treballadors de l'obra. Aquest fet va commoure la ciutat i va ser motiu d'una certa agitació sindical durant alguns dies.

Obres del Gran Metro a la Rambla (1921-1923) / Arxiu TMB
Obres del Gran Metro a la Rambla (1921-1923) / Arxiu TMB
Obres del metro Transversal a cel obert (1924) / Arxiu TMB
Obres del metro Transversal a cel obert (1924) / Arxiu TMB
Interior d'un túnel del Transversal en construcció (1923-1926) / Arxiu TMB
Interior d'un túnel del Transversal en construcció (1923-1926) / Arxiu TMB
Construcció del pont de ferro de l'estació Catalunya (1921-1924) / Arxiu TMB
Construcció del pont de ferro de l'estació Catalunya (1921-1924) / Arxiu TMB

Compartir

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Servei
Conceptes
Infraestructura
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB