Uns inicis difícils per a les obres del metro
Quan estem commemorant el 90è aniversari de la primera línia de metro de Barcelona, potser convé recordar també alguns entrebancs i fets polèmics que van marcar la construcció d'aquesta infraestructura.
Les grans obres a la ciutat sempre han estat objecte de temors i crítiques entre l'opinió publica. Amb el metro no podia ser d'una altra manera i davant de l'anunci de l'inici de les obres de construcció a cel obert del Gran Metropolitano a les Rambles, una part de la premsa barcelonina de l'època va carregar contra la idea d'obrir rases en aquesta artèria urbana.
La intranquil•litat que van provocar aquests detractors va obligar l'empresa constructora a garantir públicament que les obres es farien per trams, amb rases de quaranta metres i no de cent com era habitual, de manera que afectés el mínim possible el trànsit de vianants i de vehicles. No obstant això, la polèmica va acompanyar la construcció del metro i aquesta va quedar reflectida de forma especial a la premsa satírica de l'època.
El dibuixant Ricard Opisso, com es veu en el dibuix que encapçala aquest text, va deixar constància en moltes de les seves il•lustracions del caos circulatori derivat de les obres del metro, sobretot en zones tan cèntriques i concorregudes com la Rambla i el passeig de Gràcia, per on transcorria el túnel.
Ensurts i accidents
Un altre dels motius d'inquietud de les obres del suburbà van ser els ensurts i accidents, i més concretament dos que es van produir durant la construcció del metro Transversal i dels quals ha quedat constància en les cròniques d'aquells anys.
El primer va tenir lloc a prop de la plaça d'Espanya quan es va enfonsar parcialment el terra, apuntalat per sota mentre es consolidava la volta de l'estació, en el moment que passava per damunt un tramvia. Tot i aquesta incidència, els carrils van aguantar i el vehicle es va poder rescatar sense que hi hagués víctimes.
Malauradament, en el segon accident que es va produir no va haver-hi tanta sort. La matinada del 12 d'abril de 1924 un sector del túnel que s'obria a la Gran Via, al costat del carrer Villarroel, va cedir i va sepultar onze treballadors de l'obra. Aquest fet va commoure la ciutat i va ser motiu d'una certa agitació sindical durant alguns dies.