Maria Josep Franch, la treballadora social de TMB
RESPECTE “Hem de continuar treballant per crear un ambient de treball inclusiu on totes les persones se sentin còmodes i respectades, amb implementació de polítiques i pràctiques que fomentin la inclusió i el respecte, una feina que hem de fer entre tots els àmbits de l’empresa.”
Avui se celebra a tot el món el “Dia Mundial del Treball Social”. Una celebració que va néixer l’any 2008 i que commemora el treball i el compromís amb la societat d’aquests professionals i, que aquest any, ho fa sota el lema “Respectant la diversitat a través de l’acció social conjunta”.
Per a celebrar el dia volem donar llum a la labor que realitza la Maria Josep Franch, la treballadora social de TMB que fa trenta-tres anys que forma part de la plantilla de TMB i que avui és la protagonista de la nostra entrevista.
Amb trenta-tres anys a TMB, segur que tens un munt d’experiències intenses algunes bones i d’altres no tan bones. El treball social és vocacional?
No sé dir si és vocacional, sí que t’ha d’agradar el tracte amb la gent i, atès que la teva feina té incidència en situacions vitals de les persones, ser respectuós, sensible i no jutjar a ningú, ressaltant el valor de tothom.
Ets la treballadora social de dues grans empreses, Autobusos i Metro i, imagino que amb un dia a dia molt entretingut, ha canviat molt el perfil de les persones que atens ara al de fa trenta anys?
Tant com ha canviat i evolucionat la societat, i no tan sols em refereixo a les persones, també a l’organització, però, com passa fora de l’empresa, encara ens queda recorregut per avançar, no podem frenar..
El lema del “Dia Mundial del Treball Social” d’aquest any és “Respectant la diversitat a través de l’acció social conjunta”. Com ha evolucionat la diversitat en la realitat personal i familiar de la plantilla de TMB i com ha fet canviar aquesta realitat el treball social a l’empresa?
Com a organització no som aliens a l’evolució que ha tingut la societat en general, on es treballa i es legisla pel respecte a les diferències individuals i l'acceptació de la diversitat com un fet que enriqueix les persones, els grups i la societat. Tanmateix, això ens planteja desafiaments en la gestió, hem de continuar treballant per crear un ambient de treball inclusiu on totes les persones se sentin còmodes i respectades, amb implementació de polítiques i pràctiques que fomentin la inclusió i el respecte, una feina que hem de fer entre tots els àmbits de l’Empresa.
Vull pensar que les persones a TMB s’expressen i mostren la seva identitat sense haver d’amagar la seva realitat, som un col·lectiu gran, on tenen cabuda totes les famílies, orientacions sexuals, creences, orígens i diversitat funcional.
Tots aquests canvis estructurals dels últims anys, t’han fet canviar la visió sobre el treball social?
No. El treball social és un disciplina, com d’altres, que està en constant adaptació, no ara, sempre. La nostra raó de ser són els drets i el benestar de les persones i les comunitats, els canvis ens activen.
Segurament és difícil resumir-ho, però en què consisteix el treball social a TMB?
Podria dir una definició molt tècnica, però bàsicament és atendre les persones que, en algun moment pugui patir situacions de necessitat, problemàtiques em l'àmbit personal o familiar que alterin i desestabilitzin el seu benestar (persones dependents, canvis vitals, drogodependències, violència de gènere, conflictes..). Aquestes situacions sovint traspassen l’àmbit privat i acaben afectant el seu entorn immediat i laboral, la meva tasca consisteix, sota la més estricta confidencialitat, a orientar i assessorament sobre recursos propis o externs i facilitar eines perquè la persona restableixi la seva estabilitat, resolent la situació o atenuant la problemàtica, buscant l’equilibri entre les necessitats de les persones i de l’organització.
On podem trobar informació i com podem contactar amb tu?
Al portal de la intranet, a la pestanya “Serveis al/la treballador/a” hi ha un accés directe a “Treball social” on trobareu tota la informació bàsica. Tanmateix, estaré encantada de resoldre els dubtes o atendre consultes via telefònica al 93.298.74.66 (ext.87466) / 677.37.07.93 o per correu electrònic mjfranch@tmb.cat, al mateix per concretar una cita. El meu lloc de treball està al centre TMB Salut, carrer Ribes, 49-53.
Què és el Fons d’Assistència Social, FAS, i com funciona?
És un fons econòmic pactat en conveni, destinat a atendre despeses, segons normativa de cada Fons, per tractaments mèdics, tractaments psicològics o altres tractaments d’atenció especial, recollides també en normativa, que no quedin cobertes pel sistema públic o que no puguin ser ateses per altres mitjans, tant de la persona treballadora com de la seva unitat familiar. Les prestacions bàsiques són de tipus:
- Mensual: la subvenció es calcula segons la situació econòmica del/la sol·licitant i del reconeixement de discapacitat (si n’hi ha). Està destinat a teràpies psicològiques, de recuperació, escoles especials.
- Fons perdut puntual: ajudes excepcionals, seguint mateix càlcul que les periòdiques, per atendre pagaments d’ajudes tècniques, pròtesis, audiòfons...
- Préstecs: despeses motivades per malalties, tractaments dentals, processos d’adopció o acolliment.
Hi ha una comissió autònoma, que gestiona les concessions, formada per:
- En la Comissió de Metro: pels quatre sindicats majoritaris, un representant de la direcció i la treballadora social.
- En la Comissió de TB: pels cinc membres dels sindicats representats al comitè, un representant de la direcció i la treballadora social.
Què és el més difícil de la teva feina i què és el que més t’agrada?
Em quedo amb el més gratificant què és les relacions que s’estableixen amb les persones que atenc i, espero, l’estima que queda.
Per tancar l’entrevista, què t’aporta dedicar-te al treball social i què has après tots aquests anys que portes exercint-lo a TMB?
Obrir els ulls a les diverses realitats ens enriqueix i ens fa més tolerants i respectuosos, dos valors indispensables.