El tren històric a l'estació de Sagrada Família / Pep Herrero
El tren històric a l'estació de Sagrada Família / Pep Herrero

Un tresor patrimonial a la recerca d'un aparador digne

La col·lecció de vehicles històrics de la Fundació TMB, formada per 67 peces representatives d'un segle de transport públic, es manté a l'expectativa d'un allotjament adequat per ser exhibida i poder-ne continuar la restauració.

Redacció / 04.06.15 - 16:52h

Avui s'ha celebrat a Barcelona la quarta Jornada sobre Patrimoni Històric Ferroviari, en què responsables d'operadors, institucions i associacions han compartit diverses experiències de recuperació i conservació de peces i documentació històriques. La jornada ha estat organitzada per FGC i el grup de treball permanent sobre patrimoni històric ferroviari de Catalunya, i ha tingut lloc a l'Espai Provença d'FGC.

El director de Comunicació i Relacions Institucionals i de la Fundació TMB, Santiago Torres, hi ha intervingut per exposar la feina realitzada en aquest àmbit abans i després de la creació de la Fundació, el 2010, precisament per ocupar-se del patrimoni de la companyia i en general de les diferents línies d'actuació en responsabilitat social.

La Fundació TMB, segons ha explicat Torres, és propietària de 67 vehicles històrics, dels quals 27 són autobusos, 4 composicions de metro, 16 tramvies i 14 vehicles de bombers, que estan en estats de conservació molt diferents. Algunes de les peces més significatives (autobús Dodge, tramvia cadener 58, Chausson 59, Aclo) estan en molt bon estat perquè es van beneficiar del programa de restauracions emprès per TMB la dècada passada, que es va haver d'interrompre per falta de recursos.

Projectes d'exposició

Tot i el valor reconegut de la col·lecció, fins ara no ha estat possible allotjar-la, tota o en part, en un espai visitable i amb un tractament museogràfic adequat per al seu aprofitament didàctic i cultural. Torres ha recordat les diferents possibilitats explorades els últims deu anys, des del projecte ─descartat─ de Museu de la Mobilitat a la Sagrera fins a l'exposició temporal a les naus de Fabra i Coats. "Continuem explorant altres possibilitats, i n'hi ha alguna que en els pròxims mesos podria fructificar", ha apuntat.

Mentrestant, la Fundació TMB ha encarrilat el futur del fons històric documental de l'empresa, mitjançant la cessió a l'Arxiu Municipal Contemporani de Barcelona. Es tracta de 1.055 contenidors amb documents del període 1854-1940 que així tindran assegurada la custòdia, conservació, consulta i accés per part dels investigadors i tota la ciutadania.

Micromecenatge per a la restauració

Abans de la ponència sobre l'actuació de la Fundació TMB, el director general d'FGC, Pere Calvet, ha exposat la seva política de preservació del patrimoni i les últimes realitzacions, entre les quals hi ha l'obertura del centre de documentació i exposició Albert Vilalta. Just després ha estat Pilar García, directora del Museu del Ferrocarril de Catalunya, qui ha detallat els projectes reeixits de restauració de la locomotora "Mataró" i el tren Talgo III D mitjançant micromecenatge.

Altres col·lectius catalans han exposat fórmules de recuperació de patrimoni amb intervenció de voluntariat, mentre que el president de la Federació Europea dels Ferrocarrils Turístics i Històrics (Fedecrail), Jacques Deffis, ha aportat models de gestió existents en altres països. També hi ha intervingut la directora del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, Àngels Solé Gil.

Un moment de la 4a Jornada sobre Patrimoni Històric Ferroviari / Pep Herrero
Un moment de la 4a Jornada sobre Patrimoni Històric Ferroviari / Pep Herrero
Intervenció de Santiago Torres, director de la Fundació TMB / Pep Herrero
Intervenció de Santiago Torres, director de la Fundació TMB / Pep Herrero
Projecció d'un vídeo explicatiu sobre el paper de la Fundació TMB / Pep Herrero
Projecció d'un vídeo explicatiu sobre el paper de la Fundació TMB / Pep Herrero
Enric Ticó, president d'FGC, ha fet la intervenció de benvinguda a la Jornada / Pep Herrero
Enric Ticó, president d'FGC, ha fet la intervenció de benvinguda a la Jornada / Pep Herrero

Compartir

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Servei
Conceptes
Infraestructura
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB