Els conductors i formadors de bus
Dins de la plantilla de conductors de bus hi ha un grup voluntaris que, a més de la seva activitat diària de conduir un bus de línia, tenen vocació d'ajudar en la formació dels seus companys i col·laboren amb la Unitat de Formació de TMB impartint formació relacionada amb la seva tasca.
Es tracta d'un equip format per 19 conductors professionals que de manera puntual, d'acord amb les necessitats del servei, col·laboren en la posada al dia dels coneixements de l'actual plantilla de conductors d'autobús i en la formació de conductors de nou ingrés. Aquesta activitat la realitzen a les aules dels mateixos CON ─la part teòrica─ i dins de vehicles i al carrer ─la part pràctica.
Un dels aspectes més habituals és el coneixement de les noves tecnologies que es van incorporant a la flota d'autobusos, així com les noves normatives relacionades amb la conducció de vehicles de passatgers, com és el CAP (Certificat d'Aptitud Professional), que en els darrers temps ha esdevingut l'activitat principal d'aquests formadors. El CAP és un curs que tot conductor que vulgui exercir la seva professió ha de realitzar per obtenir una targeta acreditativa que, juntament amb el seu carnet de conduir, ha de portar a sobre i ensenyar-la sempre que un agent de policia l'hi requereixi. D'ençà de l'any 2009 i cada 5 anys els conductors professionals tenen l'obligació de fer una formació de 35 hores.
Imprescindibles perquè TMB sigui pionera
Aquest equip va ser fonamental perquè TMB tingués l'any 2010 un dels primers Centres CAP a Catalunya. Des de llavors s'han impartit, aproximadament, 150 cursos de 5 dies i 35 hores de durada cadascun. Imparteixen més de 22.000 hores de formació a 630 treballadors cada any, repartits entre els col·lectius de conductors de bus, agents de CON, comandaments intermedis i comandaments i operaris de material mòbil.
També participen en la realització d'altres cursos, com els específics per a cotxes de gas natural, híbrids (Tata, Volvo, Iveco, Castrosua, Man), elèctrics (Byd, Irizar), Retrofit (cotxes transformats en híbrids dins de l'empresa) i biarticulats (Van Hool), així com cursos d'habilitats com els de protecció d'accidents, ecoconducció, nous conductors, reciclatge i noves tecnologies a bord del bus.