En ruta cap a l'objectiu de duplicar el transport públic el 2025
Aquesta setmana s'ha celebrat a Milà el 61è congrés de l'Associació Internacional de Transport Públic (UITP), l'esdeveniment biennal en què s'examinen les tendències pel que fa a la mobilitat sostenible arreu del món.
Amb el lema "Somriu a la ciutat", la direcció de la UITP ha convocat entre el 8 i el 10 de juny els principals directius i responsables públics per conscienciar-los de la necessitat de transformar la mobilitat de les ciutats. L'aposta de la UITP és l'estratègia PTx2, és a dir, duplicar la quota de mercat del transport col·lectiu en l'horitzó de l'any 2025.
Les dades recollides per la UITP de 60 àrees metropolitanes mostren una tendència positiva pel que fa a la quota del transport públic, en la mesura que s'han efectuat millores importants de l'oferta tant en països desenvolupats com en desenvolupament.
Alain Flausch, secretari general de la UITP, va assenyalar que "les millores en el transport públic ens donen motius per a l'optimisme, però no n'hi ha prou per assolir el nostre objectiu ambiciós per al 2025. L'informe mostra que les ciutats que progressen més són aquelles en què les millores del transport públic es van combinar amb mesures per reduir la demanda del vehicle privat, així com amb polítiques de planificació per reduir la dispersió urbana i augmentar la densitat".
Relleu a la presidència
A l'inici del congrés ha tingut lloc l'elecció del nou president de la UITP. El japonès Masaki Ogata ha estat escollit per rellevar el britànic Peter Hendy, que havia estat escollit a Ginebra el 2013.
La indústria de l'automoció ha aprofitat l'aparador de Milà per presentar els seus últims desenvolupaments, amb atenció especial a la innovació i les solucions intel·ligents aplicades al medi ambient i l'estalvi energètic. Així, s'hi han pogut veure el tram-bus de Van Hool, evolució del biarticulat Exqui.City com el que TMB té en proves, nous sistemes de recàrrega en ruta i l'autobús 100% elèctric i2e d'Irizar, com els que circulen per Barcelona en el context del projecte ZeEUS.
Segona part del projecte EBSF
Coincidint amb el congrés de Milà, s'ha engegat la segona part de l'EBSF (Sistema Europeu d'Autobús del Futur), un projecte de tres anys que continuarà impulsant la innovació del sistema de transport amb autobusos que es va iniciar en el marc del primer EBSF, del 2008 al 2012.
El projecte, que és part del programa de recerca i innovació de la UE Horitzó 2020, reunirà fabricants, operadors, instituts de recerca i autoritats per provar i avaluar un conjunt de solucions tecnològiques per millorar l'eficiència i l'atractiu dels sistemes d'autobusos urbans i suburbans.
L'EBSF 2 serà finançat principalment per la UE, que hi aportarà 10 milions d'euros d'un pressupost de 12,4 milions. El projecte abordarà diverses àrees per a la innovació a través de demostracions en el servei real en 12 ciutats. Els temes a abordar inclouen la gestió d'energia i auxiliars, assistència a la conducció, disseny exterior i interior de l'autobús, els estàndards tecnològics i la interfície del bus amb el sistema de cotxera intel·ligent i la infraestructura urbana.
Alain Flausch va plantejar el llançament de l'EBSF 2 com a part de l'estratègia PTx2. "Els sistemes d'autobusos ofereixen un enorme potencial per atraure nous clients de transport públic i promoure una mobilitat baixa en emissions de carboni i eficient en el consum de recursos", va remarcar.