Salva la vida d'un home que tenia un infart
El Manuel va salvar la vida d'un home que va patir una parada cardíaca quan estava passejant pel Fòrum.
Manuel Jesús Berbel Quirante és conductor de línia del CON Ponent des de l'octubre del 2001.
A principis del mes de maig, el Manuel estava passejant pels carrers dels voltants del Fòrum quan va veure un home que es desplomava a terra com a conseqüència d'una parada cardíaca. No ho va dubtar ni un segon, i mentre s'esperava l'arribada dels sanitaris, el Manuel li va fer un massatge cardíac gràcies al qual l'home va salvar la vida.
El Manuel va aprendre a fer el massatge cardíac i primers auxilis al curs de formació contínua del certificat d'aptitud professional (CAP) que han de realitzar tots els conductors professionals de mercaderies i viatgers cada 5 anys.
─No vas dubtar en cap moment sobre què havies de fer?
─No, no vaig dubtar en cap moment. Vaig veure l'home a terra i vaig actuar. El primer que vaig fer és escoltar-lo durant 10 segons per veure si respirava o no, i en aquest cas no estava respirant, senyal de parada cardíaca, així que vaig actuar fent-li el massatge cardíac. No em vaig aturar fins que van arribar els sanitaris, que no van trigar gaire.
─Vas pensar en algun moment que l'home podia morir mentre li feies el massatge?
─No, no, al revés, vaig pensar que li podia salvar la vida. Tenia clar el que m'havien ensenyat al curs i el que havia de fer, i sabia que de mal no n'hi podia fer.
─Era la primera vegada que feies això?
─Sí. Mai de la vida m'havia trobat en una situació similar.
─I què vas fer?
─Com t'he comentat al principi, escoltar durant 10 segons per veure si respirava. Com que vaig veure que no, vaig col·locar el cos en posició, tal com em van ensenyar al curs, i vaig començar a fer el massatge fins que van arribar el personal sanitari i l'ambulància.
"Tothom hauria de fer un curs de primers auxilis per saber com cal actuar"
─Et consideres un heroi?
─No, i ara, però sí que estic molt satisfet. Crec que tothom hauria de fer un curs de primers auxilis per saber com cal actuar i fer alguna pràctica amb el nino de proves, perquè no saps mai quan ho necessitaràs. Dues o tres hores de curs et poden salvar la vida i pots salvar una vida.
─Has parlat amb l'home a qui li vas salvar la vida?
─No, no sé qui és. Només tinc constància que es va salvar perquè m'ho van dir els sanitaris, i que és de fora de Catalunya.
─Quant fa que vas fer el curs?
─Fa dos anys, però ho recordo molt bé.
─Havies fet algun curs de primers auxilis?
─No, el que sí que havia fet són petites pràctiques de com fer un torniquet, etc., però de curs aquest ha estat el primer.
─T'has trobat en alguna situació d'emergència al bus?
─Sí, sí que m'hi he trobat, i a més va ser greu. A finals de desembre de l'any 2006, quan treballava a la línia 109 van tirar una bomba de gas dins del bus. Vaig parar el bus i el vaig desallotjar. Hi havia tant de fum que no es podia veure res. Em vaig quedar cec momentàniament i em van haver de portar al Centre Oftalmològic, on em van fer una revisió i em van donar l'alta. Hores després em vaig trobar malament i mentre era a les urgències de l'hospital vaig perdre el sentit. Em vaig despertar a l'UCI, on vaig passar 3 dies.
El curs CAP
El curs del CAP té un apartat dedicat a què cal fer en situacions d'emergència, com per exemple l'avís als serveis de socors, l'auxili als ferits i l'aplicació dels primers auxilis, com es fa una RCP bàsica (reanimació cardiopulmonar), saber utilitzar un desfibril·lador extern automàtic (DEA) i com s'ha de col·locar el ferit en una posició lateral de seguretat, a més d'altres situacions d'emergència i primers auxilis que s'expliquen al curs.
L'acreditació del CAP és una obligació a nivell europeu, regulada al nostre país mitjançant el reial decret 1032/2007, de 20 de juliol, i afecta tots els conductors professionals a títol individual. Per obtenir o renovar la targeta CAP cal rebre la formació corresponent. L'empresa d'Autobusos té el seu propi Centre de Formació CAP, el número 581.