Beatriz Castro: “Donar suport a qui ha de fer una licitació és part essencial de la meva feina”
La Beatriz Castro treballa a TMB com a consultora experta en Contractació Pública. Explica que a la nostra empresa hi ha més de 650 professionals que, amb més o menys freqüència, formen part d'un procés de contractació. Des del seu àmbit, el Suport a la contractació pública, intenten facilitar la feina d'aquests companys i companyes.
En els anys que porta a TMB, trenta-cinc, la Beatriz Castro diu que fins al 2017 els canvis normatius que afectaven la contractació pública havien estat menors. Va ser a partir d’aquell any que, amb l’aprovació de la Llei de Contractes del Sector Públic (LSCP), va arribar un canvi “brutal” que va requerir fer un esforç (important i ràpid) per adaptar-nos a pràctiques de contractació com les que ja venia fent servir l’administració.
“I encara estem en procés continu de millora”, assegura. Part d’aquest procés és ajudar les persones de TMB que promouen processos de licitació a què les contractacions resultants compleixin les expectatives de l’empresa, però també a què tot el camí fins arribar allà s’ajusti a les directrius de TMB i a la legalitat vigent.
En aquesta entrevista, ens guia per aquest esforç per simplificar un món de documents, criteris normatius i terminis a complir que no sempre resulta assequible, si més no, d’entrada, per a tots els i les professionals de la casa que s’hi ha d’enfrontar.
Beatriz, pels companys i companyes que no et coneguin, quina ha estat la teva trajectòria a TMB fins a la feina actual, com a consultora experta en Contractació pública?
Vaig entrar l’any 1990 a Compres, com a administrativa. M’havia llicenciat, el ‘segle passat’, en Història Contemporània, una formació a la qual, els darrers anys, he afegit el grau de Gestió i Administració Pública. Dins del mateix departament de Compres vaig fer diversos ascensos fins a responsable d’unitat, tots dins l’àrea d’Administració i Finances. El meu càrrec actual el desenvolupo dins l’àrea d’Assessoria jurídica i Bon govern.
Com resumiries la teva feina?
Assessoro i oriento els promotors de contractació a TMB (actualment, entre promotors, gestors i aprovadors de contractacions, estem parlant d’unes 659 persones). Mirem d’orientar-los en les seves licitacions, atenent a les seves necessitats i expectatives, definint el procediment de contractació adequat, la documentació i continguts necessaris, tot tenint en compte el compliment de les directius de TMB i la legalitat vigent.
Entenc que és una feina diversa, perquè de licitacions deu haver-ne de molt complexes i d’altres més senzilles, molt diferents en quant al producte o servei a contractar...
Per posar dos exemples, ara estem a la fase final de contractació de la compra dels equips de venda de títols de transport per a la xarxa de Metro, amb tres lots de contractació, un projecte que es remunta a una consulta preliminar al mercat l’any 2022, i que hores d’ara està publicada l’adjudicació, pendent de la signatura dels contractes. El camí ha estat llarg, i encara queda un tram, però el treball ha estat molt profitós i gratificant.
Un altre exemple seria la licitació de subministrament de productes sanitaris per als centres de salut de TMB, que també es troba en fase de formalització i en què el treball de coordinació ha estat vital per obtenir un bon resultat.
Suport també des de la Intranet
Comentaves la qüestió de la coordinació. Són processos en què hi juguen un paper moltes persones, no sempre expertes en contractació. Com les ajudeu?
L’acompanyament als companys i companyes és part essencial de la meva feina, així com la transmissió de coneixement. Precisament, aquest novembre hem inaugurat la pàgina del departament a la Intranet.
Què podrà trobar en aquesta pàgina de la Intranet una persona que hagi de participar en un procés de contractació i tingui dubtes?
Hem mirat de bolcar tot el nostre coneixement. Un dels continguts és una guia de contractació, una mena de FAQ del procés. També hi ha disponibles tres formacions online per conèixer com funcionen els acords marc i contractes menors, en què consisteix el principi de concurrència en la contractació pública o quins criteris es poden utilitzar quan es fa una licitació. A més, trobaran el contacte de les persones del departament per si necessiten resoldre algun dubte més concret.
Parlàvem de la diversitat dels contractes que es promouen des de TMB. Que siguin recurrents o puntuals també marca una diferència?
És cert que les compres repetitives requereixen menys supervisió, això no vol dir que no calgui estar atent a noves normatives o resolucions de tribunals de recurs, que poden fer canviar aspectes específics de qualsevol licitació, sigui o no recurrent.

En 35 anys a l’empresa, hauràs vist molts canvis pel que fa a la contractació.
Durant molts anys, l’afectació a nivell normatiu per a TMB va ser baixa. El canvi ha estat brutal a partir del 2018, amb l’entrada en vigor l’any anterior de la Llei de Contractes del Sector Públic (LCSP). Els primers mesos, vam fer un esforç importantíssim per adaptar-nos de manera ràpida a pràctiques de contractació com les que ja tenia l’administració pública, i encara estem en procés continu de millora.
Hem de destacar que TMB és una empresa diversa i amb diferents necessitats. A més de la part administrativa, coincident amb l’administració pública, nosaltres tenim la part de ‘producció’, com és la sortida al servei de trens, d’autobusos, i el seu manteniment... Aquesta part no la té l’administració pública, i la connivència de necessitats i normals legals ha estat, si més no, complexa.
Encara viurem canvis en la manera de fer en aquest àmbit? Hi ha marge per a la innovació?
Sí. Tot just ara estem implementant el projecte LEAN a TMB, que busca maximitzar l’eficiència millorant la gestió de recursos, la planificació i la qualitat de la feina, optimitzant els processos. Estem començant a treballar, per exemple, per disposar d’un Quadre de Comandament de licitacions.
Aquesta revisió dels procés de les licitacions sota una metodologia LEAN busca millorar i innovar en aquelles àrees on és possible, mitjançant nous programes, maneres de fer o l’ús de la intel·ligència artificial, entre d’altres.
En fer una licitació també entren en joc els valors?
Sí, els de TMB estan alineats amb allò que propugna la normativa europea: la incorporació de criteris mediambientals, socials, d’innovació i de qualitat.
I pel que fa a tu, quins valors i trets de caràcter t’ajuden en la feina del dia a dia?
Tinc bona disposició a entomar els reptes, ja siguin organitzatius o personals. Em considero responsable, i en la part professional vull poder donar solucions i assegurar que el procés, el que fa al meu àmbit, sigui el més correcte possible.
A més, la meva pro activitat fa més senzill el procés en el dia a dia. I la meva orientació al promotor fa que el meu treball faciliti el seu. En definitiva, estic compromesa amb la meva feina.
Per tancar, algun aspecte personal que vulguis compartir.
Vaig entrar a TMB amb 24 anys, i al 2025 n’he fet 59, sempre treballant a Zona Franca II. En aquests anys, han variat les situacions personals, però hi ha un tret que mai he abandonat: la meva passió per la lectura. Ara, digital, no tinc enyorances del llibre físic. Sempre estic llegint alguna cosa. Ara mateix, la trilogia ‘Todo arde’, de Juan Gómez-Jurado.

