Grafiters armats amb bastons irrompen per una sortida d’emergència / Hora Punta
Grafiters armats amb bastons irrompen per una sortida d’emergència / Hora Punta

L'incivisme convertit en activitat delictiva organitzada

Ja no té sentit discutir si es tracta de vandalisme o art urbà: la realització de grafitis en les xarxes ferroviàries ha agafat proporcions i maneres de fer pròpies de les pràctiques delictives, i com a tals les està tractant la seguretat pública.

Redacció / 13.08.13 - 09:17h

Diverses operacions policials en combinació amb la seguretat de Metro han posat en relleu els últims mesos la deriva delictiva de la pràctica dels grafitis, un problema creixent tant pels danys que ocasiona en el material mòbil i les instal·lacions com pels perjudicis en el servei i sobretot per la violència aplicada pels autors de les incursions.

Lúltima actuació va tenir lloc la setmana passada, quan efectius dels Mossos d'Esquadra i de la Unitat de Seguretat i Protecció Civil (USPC) de Metro van localitzar i denunciar tres joves que presumiblement es disposaven a vandalitzar trens a lestació de La Pau (L2 i L4). Va ser divendres 9 de matinada, fora de lhorari de servei. En el moment en què els anaven a identificar, els tres joves van iniciar una fugida a través de les vies que connecten amb la L9/10 al sector de la Sagrera, amb el perill que comporta per la circulació de vehicles pesants de manteniment.

Després de 20 minuts de seguiment a peu, els agents van aconseguir interceptar i identificar els tres joves. Un va ser detingut perquè tenia una ordre judicial de crida i cerca, i tots van ser denunciats penalment pels danys ocasionats a una de les trapes d’accés a les instal·lacions de TMB. També van ser denunciats per diverses infraccions administratives que poden comportar sancions de 3.000 euros a cadascun i se’ls van intervenir dues bosses plenes d’esprais.

Perjudici per al servei

És freqüent que els operadors de transport vegin com els seus trens i instal·lacions pateixen actes vandàlics per part de grups de joves que desafien les prohibicions i menyspreen els perills dels túnels i les línies elèctriques d'alt voltatge. Amb esprais de colors, pinten dibuixos de grans dimensions als laterals i frontal dels trens, fet que provoca que quedin inutilitzats, no es puguin posar en funcionament i hagin de ser substituïts per altres unitats, amb l’afectació que això genera per a l’usuari i el servei públic de transport.

Aquest fenomen va repuntar el 2012, any en què el nombre de cotxes vandalitzats només al metro de Barcelona va ascendir a 1.800. Les conseqüències van més enllà de l'esforç de neteja i les pateixen també els usuaris: les aturades del servei a causa de les intrusions a les vies, gairebé sempre ocasionades pels salvatges de l'esprai, van suposar l'any passat el 17% del total de temps d’interrupció.

Del seguiment que en fan l'Àrea de Seguretat del Transport Metropolità (Astmet) dels Mossos d'Esquadra i la USPC de Metro, se'n desprèn que els grups que cometen aquests actes són cada vegada més nombrosos, tenen un nivell més elevat d’organització i planificació i, en algunes ocasions, es mostren més violents i agressius amb els treballadors i el personal de seguretat privada de les instal·lacions ferroviàries. Per accedir a les zones on hi ha trens o metros estacionats, aquests grups trenquen portes d’emergència, finestres, reixes i fins i tot han arribat a foradar parets de formigó. En algunes ocasions han intimidat treballadors del metro i els han sostret claus mestres que després han utilitzat per accedir a espais restringits.

Agressió recent a un empleat

Un cas de reacció violenta va succeir el 17 de març al taller de La Sagrera, on un grup de grafiters van ser enxampats in fraganti i un dels joves va accionar un extintor fins a esgotar-lo contra un coordinador de seguretat que els va sorprendre, per evitar que pogués aturar-los i assegurar-se poder fugir. La USPC de Metro i l'Astmet van iniciar accions encaminades a esbrinar la identitat dels presumptes autors daquesta incursió i duna altra de cinc dies abans a l'estació de La Sagrera de la L9/10, en les quals havien atacat cinc cotxes de dos trens. 

El resultat va ser la identificació i denúncia de cinc joves d’entre 20 i 25 anys, residents a Barcelona i l’àrea metropolitana excepte un,  portuguès i resident a Lisboa. Segons la policia, "la mobilitat dels grafiters s’ha comprovat que és un fet habitual i que viatgen amb el propòsit d’accedir a les instal·lacions ferroviàries dels llocs que visiten per pintar-hi, provocant danys i malmetent els combois de tren i de les estacions".

Grup de grafiters vandalitzant unes instal·lacions de Metro / Hora Punta
Grup de grafiters vandalitzant unes instal·lacions de Metro / Hora Punta
Grafiters sorpresos quan intentaven atacar un tren de la L9 / Hora Punta
Grafiters sorpresos quan intentaven atacar un tren de la L9 / Hora Punta

Compartir

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Servei
Conceptes
Infraestructura
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB