L’adéu del primer tren de metro, fa un quart de segle
El 12 de març del 1988, fa 25 anys, es va acomiadar oficialment del servei el darrer cotxe de la sèrie 300 de Metro. L’acte de comiat va consistir en un trajecte des de l’estació de Catalunya fins als tallers de Lesseps.
Els trens de la sèrie 300 havien inaugurat el 1924 la línia del Gran Metro entre Lesseps i Catalunya, la primera de Barcelona i precursora de l’actual línia 3, i van funcionar més de 60 anys, fins que amb l’arribada de nous trens de la sèrie 3000, entre el 1986 i el 1987, comencen a retirar-se de forma progressiva.
Els deu trens de dos cotxes (motor i remolc) que formaven aquesta sèrie van ser fabricats per la Compañía Euskalduna de Construcción y Reparación de Buques, SA de Bilbao. La carrosseria era totalment metàl·lica, llevat del sostre, i disposava a cada lateral de tres portes dobles d’accionament electropneumàtic i quatre grans finestres practicables. Els cotxes anaven pintats exteriorment de negre (testers) i grana amb filets daurats (laterals), i disposaven d’unes plaques rodones de bronze amb l’anagrama de la companyia. L’any 1956, amb la fusió del Gran Metro i del Metro Transversal, es van repintar de blau i crema i es va col•locar el nou logotip romboïdal del Metro Transversal en substitució de l’escut rodó original del Gran Metro.
A l’interior, decorat de color gris clar i blanc, hi havia 24 seients entapissats de ràfia. La il·luminació es produïa mitjançant tres globus que penjaven del llanternó i vint bombetes d’incandescència amb tulipes de vidre. La ventilació es canalitzava pels respiradors situats als laterals i les finestres disposaven de cortines enrotllades, malgrat el caràcter subterrani del ferrocarril. L’any 1949, amb motiu del 25è aniversari del metro, se’n va modernitzar l’interiorisme amb la instal·lació de fluorescents com a sistema d’il•luminació (va ser la primera línia de tot l’Estat espanyol a tenir-ne).
Un viatge al passat amb el primer tren
A partir de la seva retirada de la circulació, els cotxes van ser desballestats, excepte tres cotxes de la seva sèrie que van quedar a les cotxeres de Can Boixeres. L’any 1999, amb motiu de la commemoració del 75è aniversari del Metro, TMB va recuperar i restaurar aquests tres cotxes amb la seva numeració original (M1, M6 i M8).
Actualment es conserven a les cotxeres del Triangle Ferroviari i s’han convertit en un element molt valuós de la col•lecció històrica de la Fundació TMB. A més, des de fa uns anys, cada primavera realitzen un trajecte nocturn a través del temps, ara a la línia 2 de metro, per reviure aquell primer viatge.