L'estació de La Sagrera (L1) el 1974. 20 anys després de la seva inauguració encara mantenia el disseny original/Arxiu TMB
L'estació de La Sagrera (L1) el 1974. 20 anys després de la seva inauguració encara mantenia el disseny original/Arxiu TMB

Fa 60 anys el metro arribava a La Sagrera

L'estació de La Sagrera de la línia 1 del metro de Barcelona es va inaugurar el 26 de gener del 1954, ara fa 60 anys, com a part del projecte d'expansió del Metro Transversal cap al barri de Sant Andreu.

Gustau Lamadrid / 22.01.14 - 08:55h

L’endemà de la inauguració oficial, l'estació de La Sagrera va iniciar el seu servei per connectar la línia amb l’estació de Navas de Tolosa, oberta mesos abans, mentre continuaven les obres del tram fins a Horta, que es volia inaugurar per a la primavera del mateix any per completar així l’anhelada ampliació del Metro Transversal.

El Transversal, que va ser la segona línia de metro que va funcionar i aspirava a ser un tren d'enllaç entre els diferents centres ferroviaris de Barcelona, va aprofitar el creixement que la ciutat estava experimentant cap al riu Besòs, i la conseqüent necessitat de dotar la zona dels corresponents serveis de transport, per reprendre el seu procés de desenvolupament, que s'havia interromput amb motiu de la Guerra Civil.

Estació tipus Barcelona

L'estació de La Sagrera està situada a 8 metres de fondària, al subsòl de l'avinguda Meridiana, entre els carrers Hondures i Garcilaso. Originàriament, pertanyia a les denominades estacions tipus Barcelona, que tenien la particularitat d'acollir, sota una gran volta, una andana central i dues de laterals. En principi, la primera estava destinada a l'entrada o embarcament dels viatgers, i les segones a la sortida o desembarcament. Una altra característica del seu disseny era que disposava de vestíbuls molt amplis.

Totes les estacions construïdes als anys 50 en la prolongació del Metro Transversal cap a Sant Andreu tenien aquesta tipologia (Glòries, Clot, Navas, La Sagrera i Fabra i Puig), així com també l'estació de La Sagrera de la línia 2 del Tranversal Alt, actual línia 5, construïda l’any 1959. No obstant, amb el pas del temps aquestes instal•lacions han sofert canvis per tal d'adequar-les a les noves necessitats de la xarxa de metro, i avui només l'estació de Navas continua mantenint en conjunt el disseny original, tal com va ser construïda, tret de la introducció de petites millores que la mobilitat urbana requereix.

En el cas de l'estació de La Sagrera de la línia 1, l'any 2005 va ser objecte d'una profunda remodelació i actualment disposa d'una sola andana central àmplia, i s'hi van instal•lar ascensors i escales mecàniques. Posteriorment, es va realitzar la renovació total del vestíbul de correspondència amb la línia 5, un vestíbul nou de correspondència amb les línies 9 i 10  i una nova estació de Rodalies Renfe. Com a dada curiosa, cal esmentar que l'intercanviador de La Sagrera és el més utilitzat de tota la xarxa de metro.

Imatge de l’estació de La Sagrera (L1) als anys 80 / Arxiu TMB
Imatge de l’estació de La Sagrera (L1) als anys 80 / Arxiu TMB
La Sagrera (L1) tal i com està avui / M. A. Cuartero
La Sagrera (L1) tal i com està avui / M. A. Cuartero
Aspecte del vestíbul de La Sagrera durant el 1974 / Arxiu TMB
Aspecte del vestíbul de La Sagrera durant el 1974 / Arxiu TMB
Construcció de l'estació de La Sagrera el 1953 / Arxiu TMB
Construcció de l'estació de La Sagrera el 1953 / Arxiu TMB

Compartir

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Servei
Conceptes
Infraestructura
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB