Jesús Pinilla, conductor de bus i formador

ORGULL DE PERTINENÇA “Només cal veure les dades de satisfacció dels clients en relació amb la conducció del bus dels meus companys i companyes de TMB. Són excel·lents professionals.

Àngels Rodríguez / 14.12.22 - 11:00h

Jesús Pinilla Montero va entrar a treballar a TMB l’any 1999. És conductor de bus del Centre Operatiu de Negoci de Ponent i és formador de TMB des de l’any 2008 del Certificat d’Aptitud Professional, CAP, obligatori per a conductors/ores professionals de mercaderies i viatgers per carretera i que, cada cinc anys, han de superar. També imparteix formació a nous conductors de bus, capacitació de conducció a mecànics, sobre noves tecnologies bus i alguns més.

Actualment, el Jesús és un dels professors del curs de “Conducció de vehicles de transport per carretera”, un curs d'ensenyament de Formació Professional de grau mitjà, CFGM, que s’està impartint a l’Institut Mare de Déu de la Mercè i en el qual poden participar els empleats de TMB que vulguin obtenir-lo.

Catorze anys formant els companys són uns quants anys. Com han estat aquest anys de formador?

Han estat anys de molta il·lusió i responsabilitat alhora. Hi va haver una convocatòria de formadors interns per a preparar els cursos CAP i vaig tenir la sort de ser un dels seleccionats. En aquells moments tenia competències per impartir primers auxilis (actualment soc instructor a SVB i DEA acreditat per CCR i SEMICYUC).

Els primers anys del CAP van ser durs, els companys/anyes i conductors/ores no estaven acostumats a formacions amb horari i assistència obligatòria, amb descansos predefinits i molt específics i temaris que calia impartir sense demora i que teníem la possibilitat d'inspeccions, tot era molt estricte i nosaltres com a formadors érem els responsables que tot estigués en ordre.

Ara ja portem molts anys de formació CAP i els conductors coneixen les normes, fins i tot ara han de signar amb la seva empremta dactilar la presència.

És fàcil formar un adult? I si és company de feina? 

Com a formador viari estic acostumat a preparar persones adultes per obtenir el carnet professional C o D, mai no he tingut cap problema; sí que és cert que tinc facilitat per a les relacions interpersonals. Amb els companys hi ha més confiança perquè molts ja ens coneixem del dia a dia i això ajuda a respectar el nostre rol de formador.

He de dir que al grup de formadors hi ha un alt potencial, molta predisposició, ganes de fer les coses bé i que en tots aquests anys els formadors hem après moltíssim. Estic molt orgullós de pertànyer a aquest grup.

Els divendres, després de 5 dies de formació CAP continuada, els companys ens feliciten de com ha anat el curs, i això per a nosaltres és una gran satisfacció.

Excepte la formació que estàs impartint ara, sempre has format sobre el CAP?

Des de 2013 fins a 2018 vaig estar 5 anys impartint formació en conducció eficient, vaig tenir la responsabilitat durant 5 anys de ser l'Eco-Coach de 250 conductors en una empresa de transport urbà de l'Hospitalet. Aquesta era una formació contínua en què després d'una formació inicial a l'aula seguien formacions periòdiques a bord del bus, i d’aquesta experiència, en vaig aprendre moltíssim.

També he impartit formació a SVB i DEA, formació ADR (transport de mercaderies perilloses) i tot tipus de formacions sobre seguretat viària i permisos de conducció.

Segur que tens moltes anècdotes, explica’ns-en alguna de divertida.

Cert, explicaré la darrera que m'ha passat, aquesta com a conductor (recordo que també condueixo, la meva línia és la 165 i des dels seus inicis que hi soc).

La setmana passada era a la parada d'origen al Prat i ve un client habitual amb un patinet elèctric recent estrenat, em saluda i em diu somrient que no puja i que ara el recorregut que fa (el seu recorregut és des del Prat Sud fins al Prat Nord), el farà amb patinet...  que hem perdut un client... Jo en aquell moment el miro somrient i li pregunto “¿y el placer de que te lleven...?”

Es queda rumiant i diu:  "com?" Li dic , sí ... jo estic acostumat a quan viatges amb mi, a veure't mirant el mòbil, parlant amb altres passatgers... i tot això, ara què? Amb el patinet ho perdràs...

Bé, doncs una setmana després torna sense patinet i em diu rient... em vas convèncer, finalment m'ho vaig pensar millor i vaig tornar el patinet...

Molt bona l’anècdota, hem recuperat el client. Centrant-nos en el curs que estàs impartint ara, que els estàs ensenyant?

El meu mòdul és "Conducció inicial", és el mòdul de més durada dins del primer any, 231h. Això implica tota la normativa i reglamentació dels permisos de conducció, per descomptat, inclòs els professionals.

Fa deu anys haurien estat classes magistrals, però actualment la seguretat viària requereix que l'alumne no només conegui les normes sinó que hi cregui, és l'única manera que després les respecti, i aquí el meu paper és fonamental. Jo crec en les normes viàries i, després d'un procés de recollida d'informació, d'activitats diverses, de debats grupals a classe, ells també acaben convençuts, això significa que ells també seran transmissors en seguretat viària.

Tots són treballadors de TMB o tens gent d’altres empreses? Quants alumnes tens?

El curs té un límit de 20 alumnes.  Actualment tinc companys de TMB que el seu objectiu principal és aconseguir el títol de grau mitjà, i també tinc alumnes externs que tenen com a objectiu dedicar-se a la conducció professional, a més d'aconseguir el títol de grau mitjà.

He tingut molta sort, ja que tinc un grup meravellós que han fet pinya des de l´inici. Els companys de TMB estan fent un gran esforç i des de l'institut intentem ajudar-los centrant totes les tasques en horari lectiu i així no sobrecarregar-los de feina a casa. Els felicito sempre perquè venen molt motivats, s'ajuden els uns als altres i això facilita molt l'aprenentatge.

Segueixes alguna metodologia especial?

Utilitzo el mètode ACBP (Aprenentatge Col·laboratiu Basat en Projectes). Consisteix en alternar feines individuals i en grup, els alumnes van complint objectius plantejats i adquirint competències sobre els continguts establerts. La meva funció consisteix a facilitar l'aprenentatge planificant, observant, estimulant i, finalment, avaluant. Posteriorment, sobre la base d'activitats relacionades amb els continguts i els criteris d'avaluació, van aconseguint les competències.

A la velocitat que va la tecnologia, com imagines els autobusos i, per tant, l’aula, en els pròxims deu anys?

Els busos disposaran de molta més seguretat activa però el conductor haurà de seguir amb la màxima atenció, com ara. Actualment, la distracció és el factor de risc que provoca més accidents i, per desgràcia, aquest fet unit a la massificació futura de vehicles de mobilitat personal (VMP) complicaran encara més la seguretat viària a les grans ciutats.

Respecte a l'aula, dir que està demostrat que l'aprenentatge demostratiu o pràctic accelera i incrementa els coneixements, i si, a més, afegim múltiples models diferents de vehicles i tecnologies crec que les formacions dirigides a conductors seran més a bord dels vehicles que no a l'aula.

Estàs utilitzant alguna eina tecnològica tipus simulador, realitat virtual, etc. en el curs de “Conducció de vehicles de transport per carretera”?

Estem esperant que arribi un simulador d’última generació. Amb ell podrem simular situacions concretes que és impossible practicar a la realitat sense perill. Considero que serà un excel·lent recurs, ja us ho explicaré si voleu més endavant...

Com a professor viari, què opines de la conducció a Barcelona?

Conduir a Barcelona actualment és més difícil que mai. La contaminació obliga a facilitar la mobilitat en vehicles no contaminants (bicicletes, VMP, vehicles elèctrics, ...), les seves petites dimensions, el silenci i la manca de formació viària de molts dels seus usuaris provoca diàriament situacions de risc. Considero que actualment conduir un autobús per Barcelona és admirable i que la conducció que fan els meus companys és excel·lent.

De fet, els formadors, quan rebem nous conductors, sobretot quan venen d'altres empreses, els inculquem que han de conduir a l'estil TMB, posant d'exemple els nostres companys, i això es tradueix en conducció segura, gens d'agressivitat, velocitat uniforme, tranquil·litat... i, sobretot, res del braç per la finestreta, s'ha acabart, aquí a TMB, no!!!   I la veritat, veuràs molt abans un conductor d'una altra empresa fer una conducció agressiva o braç fora de la finestreta que no a TMB.

I per últim, només cal veure les dades de satisfacció dels clients en relació amb la seva conducció, els meus companys i companyes conductors/ores de TMB són excel·lents professionals.

Per tancar l’entrevista, què és més fàcil, conduir un autobús o fer classes de conducció?

A veure... tinc 2 fills, el millor que he fet a la meva vida, ja tenen 17 i 23 anys, i sempre els aconsello que s'esforcin dia a dia per després poder dedicar-se a fer tasques que els agradin i això no és fàcil, comporta sacrificis, però finalment arriba la recompensa.

Per això, per a mi la clau és que la conducció t'agradi i et serà fàcil conduir, a mi conduir des de sempre m'ha encantat. Respecte a ser professor, el mateix, t'ha d'agradar aprendre i jo aprenc cada dia.

Soc afortunat perquè faig coses que m'agraden molt i em semblen molt fàcils.

Compartir

Informació relacionada

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB