Inmaculada Pineda, l'AAC encarregada de donar l’última volta d’un 4000 a Metro

L’Agent d’Atenció al Client de TMB, Inmaculada Pineda, ha estat la treballadora encarregada aquest dissabte de fer l’últim viatge del tren de la sèrie 4000 a la Línia 1 del Metro de Barcelona. 

Eloi Blanes / 26.10.24 - 14:38h

Aquest dissabte 26 d’octubre, el Metro de Barcelona ha viscut una jornada històrica per acomiadar l’últim tren de la sèrie 4000 després de 37 anys en servei. Davant de màxima expectació, l'AAC de l’L1 Inmaculada Pineda ha fet girar la clau de govern del darrer 4000 (4045-4046-4312-4047-4048) i ha iniciat la marxa per última vegada a l’estació d’Hospital de Bellvitge en direcció Fondo. Milers de persones han volgut apropar-se per viure-ho en primera persona i, durant tot el viatge, han pujat i baixat del tren per acomiadar-se d’una sèrie que ha circulat més de 100 milions de quilòmetres entre tota la flota de la sèrie per les vies de la xarxa de Metro de Barcelona. 

L’acte de comiat s’ha celebrat a l’estació d’Hospital de Bellvitge i ha comptat amb la presència de la presidenta de TMB, Laia Bonet, que ha destacat el fet que amb la retirada d’aquest últim 4000 ja no circula cap tren amb amiant a la xarxa de Metro.

També, han acompanyat a la presidenta de TMB, el conseller delegat de TMB, Xavier Flores; el director de Metro, Òscar Playà, companys i companyes de TMB; extreballadors i extreballadores, i una gran multitud de fans del món ferroviari que no s’han volgut perdre l'ocasió. 

Ara la Fundació TMB, sumarà una peça més al seu ampli ventall de vehicles històrics, preservant tres cotxes d'aquesta sèrie.

Parlem amb la companya Inmaculada Pineda per saber com ha viscut aquesta jornada històrica.

Inmaculada, enhorabona per ser la persona escollida per fer l'últim viatge de la sèrie 4000! Què vas sentir al saber que series la persona escollida? T'ho imaginaves?

No! La veritat és que no. Hi havia molta gent que podria també haver-ho sigut. Van parlar amb mi els meus responsables aprofitant que venien a fer una feina a l'estació de Sagrera. Em van dir si podia sortir a parlar amb ells i els hi vaig preguntar si havia "trencat alguna cosa" perquè no sabia per què em trucaven! Llavors, em van explicar que estaven pensant fer la retirada del 4000 i que havien pensat en una dona formadora. Ells van pensar que jo era la persona adequada i a mi em va emocionar molt. Allà mateix els hi vaig dir que m'agradaria moltíssim i que era una il·lusió increïble. Per mi, un regal!

A més, retires un tren històric de la línia, el 4000.

Sento melancolia, moltíssima melancolia... Perquè és part de la meva vida aquesta sèrie. Jo vaig començar portant trens aquí amb el 4000. És dir-li adeu al tren amb el qual vaig començar a conduir.

Quina trajectòria professional tens a TMB?

Jo vaig entrar al 1991. Quan vaig entrar no hi havia distinció de línies, tu entraves a TMB i feies servei a qualsevol línia. Començaves com a taquiller, però si et necessitaven d'Agent auxiliar per cobrir de Cap d'estació o obries servei de mosso d'estació, doncs ho feies. Menys conduir trens que havies de fer un curset, feies de tot. Després van diferenciar les zones, però continuaves cobrint tota la línia fins que va entrar el nou model i es van delimitar les línies. Vam estar cobrint tota la xarxa i jo he fet servei a tots llocs menys a les últimes estacions que van obrir a la zona de Canyelles. Ja són molts anys a la casa! Sempre he estat a l'L1, sempre! Menys un petit pas a l'L2 quan van inaugurar-la.

Com ha sigut el moment quan has entrat a la cabina sabent que seria l'última vegada en un 4000 del metro de Barcelona?

La primera sensació quan he sortit amb el tren a l’andana, he sentit molt de neguit i molta intensitat, però després quan anava passant estacions i sentia a la gent divertint-se dintre molt bé. Això sí, després, les últimes quatre estacions era com un compte enrere i tornaven els neguit i l’entrada a cotxera, molt trista. Ha estat una experiència increïble!

Què has sentit en veure tanta gent acomiadant-se del 4000?

Espectacular! Ha estat una experiència espectacular! No m’ho esperava gens ni mica i, sobretot, el fet de veure tantíssima gent jove. Ha sigut brutal veure tanta gent entregada amb un tren tan antic. A mi m’ha agradat moltíssim veure tanta gent jove. En definitiva, creant escola del ferrocarril.

Com valores el fet que amb la retirada d'aquest tren, s'acabi tot l'amiant existent en el material mòbil de Metro?

Penso que és una molt bona notícia, sobretot per la gent que està afectada. No diré que és una manera de tancar un capítol perquè la gent afectada no ho tancarà mai, però és una manera de treure tot el que implica tenir aquest problema a sobre. Tant de bo s'hagués tractat abans perquè quan jo vaig entrar l'any 91, els més veterans ja parlaven d'aquestes coses.

Quines sèries de trens has conduït durant la teva trajectòria? Tens preferència per algun?

El 4000 sens dubte. És el meu preferit perquè és un tren molt agraït. Si el tractes bé és un tren que no necessitava excessiu manteniment i té un rendiment excel·lent. Cap ni un de la resta de trens donarà un servei com el del 4000. Ara tot és massa tècnic i electrònic, no són tan mecànics, i necessiten més manteniment per rendir bé. Soc molt del 4000!

També ets formadora. Per què vas decidir ser-ho?

L'antic responsable operatiu de servei, Joan Carles Sánchez, portava un any darrere meu perquè fos formadora. Jo llavors ja conduïa trens a l'L1. Abans, era una persona molt negada a conduir trens. Molt reticent, no volia fer-ho. Tot i això, el motorista que em va formar, em va fer veure els trens com una eina a qui si tu tractaves amb cura, el tren et respondria d'igual manera. I la veritat és que els vaig anar agafant molta estima i realment sempre m'han respectat molt. Jo volia respondre totes les preguntes de la persona a qui jo estava formant, si no podia fer-ho, no seria formadora. Vaig aguantar un any sense ser formadora i quan em vaig veure que estava preparada, vaig dir que sí. Des de llavors, estic formant a companys i companyes de totes les sèries de trens d'aquí a l'L1.

Has rebut moltes felicitacions per part de companys i companyes?

Sí! Sobretot dels més veterans que són els que més enyoraran el 4000. M'han dit que és un regal enorme i que aprofiti al màxim l'oportunitat.

Quin missatge t'agradaria donar aprofitant l'ocasió?

Els trens no són màquines per donar-los cops ni per pensar que és només ferro. Si al tren els tractes amb estima, ell et tractarà a tu de la mateixa forma. No és ferro! Penso que un tren té ànima i suposo que per això tanta gent s’involucra. Moltes gràcies!

Compartir

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Servei
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB