Un moment de la ponència de TMB
Un moment de la ponència de TMB

TMB exposa la seva estratègia de busos zero emissions a la trobada internacional Clean Buses

A la conferència, celebrada a Amsterdam, es compartien bones pràctiques en implantació d’autobusos zero emissions i s’abordaven els reptes i les perspectives de futur.

Carme Becerra / 16.05.25 - 12:30h

La 8a conferència Clean Buses, celebrada a Amsterdam el 14 i 15 de maig, ha reunit administracions, fabricants i operadors, entre d’altres, per compartir coneixement i experiències respecte al present i el futur de les flotes de zero emissions.

En el cas de TMB (que ha compartit taula amb Transport for London, del Regne Unit), des d’Enginyeria de Bus s’ha detallat l’estratègia global de desplegament de la flota zero emissions:  la composició actual de la flota, la càrrega nocturna versus la càrrega d’oportunitat, les infraestructures de càrrega i el subministrament elèctric, entre d’altres qüestions. 

El ponent, Juan Falcón, enginyer a l’àrea d’Innovació de Tecnologia de Bus, va destacar l’ús de la infraestructura elèctrica de Metro per alimentar les cotxeres de Bus, aprofitant que els consums de Metro i Bus són complementaris en horari (dia/nit). Aquest fet diferencial en l’estratègia de TMB permet optimitzar recursos, al temps que evita inversions en noves infraestructures elèctriques.

Un altre moment destacat de la ponència va ser el destinat a compartir projectes com Smart Charging o HERO. Precisament, HERO destaca pel seu enfocament innovador. Es tracta de transformar un minibús dièsel en un vehicle d’hidrogen, buscant cobrir una necessitat del mercat: disposar de minibusos zero emissions amb prou autonomia per operar en zones amb carrers estrets i pendents.

També va haver-hi espai per explicar el progrés que s’ha aconseguit quant a electrificació de la flota, superant els diversos obstacles del camí (cotxeres no dimensionades en origen per a la càrrega elèctrica, licitacions complexes, disponibilitat de l’energia...) gràcies a que una estratègia clara i a una forta col·laboració entre els equips tècnics, legals i operatius.

Pel que fa a l’hidrogen, el ponent va manifestar que TMB és optimista respecte a què el futur d’aquesta tecnologia neta avanci cap a la reducció de costos i l’augment de la fiabilitat, esdevenint així un clar complement dels autobusos elèctrics amb bateria, superant els desafiaments actuals (de manteniment, abastiment o de requeriments addicionals per a les cotxeres).

A la conferència, operadors, proveïdors i administracions han posat en comú plans de futur en sintonia amb els ambiciosos objectius d’emissions de carboni que la Comissió Europea ha establert per al transport públic, i que esdevindran més estrictes a partir de l’any 2030.

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Servei
Conceptes
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB