M. Isabel Pedrico: “Hem creat un servei d’atenció a les persones, que són l’actiu més important de TMB”
Des del passat juny, la plantilla de TMB compta amb un nou recurs: un servei d’atenció a les persones que atén els factors emocionals, psicològics i cognitius que afecten la seva qualitat de vida, personal i professional.
La M. Isabel Pedrico és psicòloga “primer per vocació i després per formació”. Fa 34 anys que treballa a TMB, sempre a Recursos Humans, tot i que en diferents posicions. La tasca que l’ocupa des del passat juny, s’adiu totalment amb la seva fita: ajudar les persones a superar moments difícils.
El treballador o treballadora que arribi a aquest nou recurs trobarà un espai segur, proper i confidencial on expressar les seves inquietuds, pors o dificultats. La M. Isabel ens dona tots els detalls en aquesta entrevista.
Isabel, aquest nou recurs per a la plantilla integra dos tipus d’atenció: una que ja es prestava (la que até la treballadora social, Maria Josep Franch) i una de nova, que assumeixes tu. Quina necessitat, fins ara no coberta, resoldrà el servei d’atenció a les persones?
Fins ara a l’empresa, l’atenció a les persones, més enllà de l’àmbit mèdic, s’ha cenyit al camp del treball social per contribuir al benestar de treballadors i treballadores en situació de necessitat o vulnerabilitat (per factors socials, econòmics o ambientals).
A nivell de Recursos Humans no existia un canal formal, ni un servei específic, per atendre situacions aparegudes a l’entorn laboral com a fruit de la relació entre persones. Parlem de dificultats relacionals, de gestió emocional, de mala relació entre companys i companyes o entre diferents nivells jeràrquics, conflictes o desubicació, desmotivació, desorientació... Ara tenim aquesta possibilitat, emmarcada dins l’àrea d’Organització i Persones.
Quines conseqüències poden portar aquests problemes si no s’atenen a temps?
Són situacions o comportaments que generen un malestar personal o grupal. A més, en donar-se a l’entorn laboral, dificulten el dia a dia i també, per tant, la productivitat. Fins ara, molts d’aquests casos es quedaven en l’àmbit de les prefectures i s’atenien, o no, informalment. Si bé sí hi havia un servei explícit en el cas del treball social, no era així quan el malestar tenia a veure amb les relacions personals a la feina.
Crec que ja us han arribat els primers casos. Sense trencar la confidencialitat, ens podríeu resumir com està anant el nou servei?
Fins ara, hem rebut 18 casos i hem atès 32 persones. 6 dels 18 tenen a veure amb conflictes de relació interpersonal d’equips; el altres 12 són individuals. Ja n'hem resolt i tancat 6, i 12 continuen en procés.
A vegades, el problema que hi ha a l'origen de tot és alè a la feina, peò això no vol dir que no afecti també a l'àmbit laboral. Si ajudes la persona a identificar aquesta situació i a gestionar les emocions que li provoca, estàs millorant la seva qualitat de vida, tant a l'àmbit personal com al professional.
Això és el que intento fer aplicant a la feina els mateixos valors que prioritzo a la vida en general: el respecte, l'empatia i la intregritat.
Quines són les passes que se segueixen per ajudar la persona?
Una vegada ens arriba el cas, tant si és grupal com individual, concerto una entrevista amb la persona que ha contactat amb mi. D’aquí surt una primera recollida d’informació per identificar les causes del problema o conflicte.
De vegades, es pot solucionar en un únic contacte, que es tancarà amb, com a mínim, una trucada de seguiment. Si calen més sessions d’acompanyament, se’n fan, amb les trucades de seguiment que se’n derivin. Si el que es necessita és ampliar informació amb la prefectura o terceres persones, s’estableix un calendari de treball i es planteja l’estratègia per abordar-ho.
En el cas que es tractés d’un supòsit d’assetjament, derivaríem el cas a la comissió pertinent (la d’assetjament laboral o sexual), prèvia acceptació de la persona afectada. Com ja he dit, totes aquestes passes es donen assegurant la confidencialitat.
I en quines activitats es concreta el procés d’ajuda?
Depenent del cas poden ser entrevistes, sessions de psicoteràpia, de coaching individual o grupal, tallers o formacions específiques, entrevistes de seguiment o altres plantejaments adequats a resoldre un cas concret. La part de seguiment és fonamental, ja que ens permet assegurar que la persona està rebent el suport que necessita i que això s’evidencia en la seva milloria.
Quins resultats pot esperar obtenir qui truca a la porta del vostre departament?
Una atenció personalitzada i un canal de comunicació segur i confidencial on expressar les seves inquietuds, pors, problemes o dificultats. El suport que rebrà el podrà ajudar a reduir l’estrès, l’ansietat i altres problemes lligats a la gestió emocional, incrementant així el seu benestar.
No és un servei per canviar de lloc de treball, ni de condicions laborals. És un servei d'atenció, ajut i acompanyament davant les situacions que hem esmentat.
Si algú que ens llegeix creu que aquesta atenció pot ser-li d’ajuda, què ha de fer per demanar-la?
Pot trucar-me o escriure directament (mipedrico@tmb.cat, 932148309, 686919733) i demanar una reunió informal, o bé una visita presencial al meu lloc de treball a la planta 6N de Zona Franca 2. També podem trobar-nos en un espai que hem habilitat a les instal·lacions de l’estació Paral·lel, però allà ha de ser en hores concertades prèviament.
A banda d’arribar al servei contactant directament amb mi, hi ha altres vies d’accés. Per exemple, prefectures que manifesten una necessitat, ja sigui directament o a través d’altres interlocutors; derivacions que venen per part de la treballadora social o des del servei mèdic; per part d’altres serveis de l’àrea d’Organització i Persones o d’altres àrees de TMB; a partir d'estudis de clima laboral; a través d’informes de riscos psicosocials; o arrel d’informes d’anàlisi de problemàtiques puntuals detectades en aplicació d’actuacions promogudes des de les diferents àrees de l’empresa.
A banda d’aquest servei, hi ha en marxa altres actuacions complementàries per millorar la qualitat de vida de la plantilla, com és el cas de la plataforma de benestar. Quina importància tenen aquestes accions dins de TMB?
Les persones són l’actiu més important de qualsevol organització, per això és vital invertir en el seu benestar emocional. Aquest tipus d’accions tenen un impacte a nivell personal i professional i incideixen en la productivitat i l’absentisme.
TMB hi creu, per això ha nascut aquest servei destinat expressament a l’atenció a les persones, així com també la plataforma de benestar que trobaran al portal o a l'aplicació GenTMB app.
La plataforma inclou programes de benestar relacional, psicoemocional, físic i financer. Cada setmana podeu rebre petites dosis per millorar el vostre benestar al correu electrònic i a l’aplicació. També es dona la possibilitat de rebre orientació psicològica enfront a problemes en la teva vida personal. El registre a la plataforma és senzill, ràpid, anònim i gratuït, només cal que hi accedeixen a través d’aquest QR:
Convido tothom a gaudir d’aquest espai de creixement personal!