
Per què cal protegir sempre les opcions de privacitat?
Quan utilitzem eines digitals, cal revisar els permisos d’accés, cuidar la informació sensible que enviem per correu electrònic i ser prudents amb la informació confidencial que decidim compartir.
La protecció de la privacitat és un tema clau en el nostre dia a dia, tant en la feina com a nivell personal. Des del primer moment en què dissenyem o utilitzem eines, processos o sistemes, la protecció de les dades personals passa a ser una prioritat. Es tracta de tenir-la en compte des del principi i no adonar-se quan ja hem començat a treballar. Per això, dos aspectes que cal tenir present són la privacitat des del disseny i per defecte en les tasques laborals que es realitzen diàriament.
Per una banda, quan dissenyem una aplicació interna o una base de dades, hem de garantir que només es recullen les dades estrictament necessàries i que estan protegides amb els mecanismes de seguretat adequats com contrasenyes fortes o xifratge. Per altra banda, la privacitat per defecte ens permet, quan configurem un sistema o un servei, marcar les opcions predeterminades que ofereixin la màxima protecció de la privacitat. És a dir, si estem recollint dades de clients, el sistema hauria de recollir només la informació mínima i imprescindible o si utilitzem una aplicació de missatgeria, la configuració per defecte hauria d'estar configurada per a no compartir la informació de manera pública.
Quins exemples pràctics podem aplicar cada dia?
Quan es treballa amb documents o bases de dades, cal revisar els permisos d’accés per assegurar-se que només les persones que necessiten accedir a les dades puguin veure-les. També, quan s’envia una informació sensible per correu electrònic, s’ha d’utilitzar sempre contrasenyes o serveis de xifratge i comprovar que s’està enviant el correu a la persona correcta. Finalment, és important mantenir la confidencialitat i quan es parlen dades sensibles en reunions, assegurar-se que només hi ha les persones necessàries i que la informació no es comparteixi més enllà de l’àmbit estrictament professional.
En general, sigui quina sigui la vostra tasca, tingueu en compte que la privacitat és responsabilitat de tots i totes.
Per a qualsevol dubte, consulta o suggeriment pots adreçar-te al DPD de TMB: dpd@tmb.cat