L’equip guanyador del repte Estació del Futur enllesteix la implementació de la seva idea
L’equip està tancant els últims detalls de la posada en marxa del pilot, una estació de càrrega per a patinets elèctrics que reutilitza l’energia de les frenades dels trens a l’estació de Ciutadella de l'L4.
El José Antonio, responsable operatiu de zona de línies automàtiques; el José Miguel, comandament tècnic d’operacions de l'L3; el Jordi Reig, tècnic operatiu de línies automàtiques, i el Fernando, especialista en energia, conformen l'equip del projecte Metrolineres, guanyador del repte Estació del Futur: el segon repte proposat pel departament d'Innovació, que buscava repensar les estacions de la xarxa de metro.
Moltes felicitats, sou pioners, ho sabeu? Què us va fer llançar-vos a participar en el repte?
Ens va atraure molt la idea de pensar com els agradaria als ciutadans que fos una estació de metro davant la nova realitat social, el nou escenari de mobilitat compartida, sostenible i connectada... tot pensant en el nou perfil de client que tindrem en un futur.
Potser algun dels nostres lectors no sap encara què és això de les metrolineres, la vostra idea. Ens podríeu explicar en què consisteix la proposta i com se us va acudir?
El projecte consisteix a aprofitar l’energia recuperada de frenada dels trens per alimentar de forma sostenible els patinets, les bicicletes i els cotxes elèctrics al carrer, al costat de l’estació. Tanmateix, el projecte fomenta la intermodalitat on TMB ha de donar resposta a aquests nous serveis de mobilitat d’una forma integrada com a proveïdor de tots aquests serveis (clients de primer quilòmetre, park & ride cotxes/motos elèctriques i d’últim quilòmetre patinets/bicis elèctriques). Tot això en una plataforma única, interconnectada, de serveis de mobilitat TMB que pot oferir les potencialitats d’ús que comporta la digitalització del procés de compra del servei de la nova T-Mobilitat.
La vostra proposta té una gran consciència mediambiental, busca augmentar l'ús dels vehicles elèctrics i del transport públic. Sou persones compromeses amb el medi ambient en la vostra vida privada? I, el més important, sou usuaris de vehicles elèctrics?
Per descomptat, tots estem compromesos amb la mobilitat sostenible i el medi ambient. A més, hi ha una clara evidència que tots els treballadors de TMB també hi estan, ja que només cal veure que totes les idees que es van presentar a la primera fase del repte estaven orientades a la sostenibilitat i al medi ambient. Som conscients que TMB és una operadora compromesa amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l’Agenda 2030, tal com s’exposa a la Memòria Anual de la companyia.
Exacte, molts de nosaltres disposem de vehicles lleugers elèctrics que els utilitzem per anar a la feina i combinar-ho amb el transport públic. A més, a la nostra vida privada practiquem esport habitualment (senderisme, ciclisme, natació, marxes...).
Com us vau assabentar de l’existència del repte? Us esperàveu el que estava per venir, o crèieu que seria diferent?
A través de la intranet. Ha portat una càrrega de treball important, amb un procés que ha demandat molta flexibilitat per poder adaptar-nos als diferents horaris dels companys i manera de treballar. Tot això era d’esperar. Amb el que no comptàvem era amb la qualitat de propostes que van sortir, a més del grau de participació de tots els companys. Els membres de l’equip també estàvem en altres i ha sigut una pena que no hagin pogut arribar tots a la fase final.
Heu realitzat tallers de creativitat, tutories per a la conceptualització i sessions d’ajuda. Com ha estat l'experiència durant tot el procés del repte? Què és el més important que heu après?
Són sessions sempre molt importants i enriquidores per al desenvolupament d’una idea. A causa de la crisi sanitària actual han hagut de ser en línia, amb la dificultat i barreres que això implica. Malgrat aquesta situació, han aportat claredat a la idea i cohesió en l’equip, ja que la proposta actual prové de dues propostes inicials diferents que es van unificar en una proposta amb més valor.
Han estat gairebé set mesos de procés des que es va llançar el repte. En aquest temps heu compaginat l'elaboració de la idea amb la vostra vida professional i privada. Ha suposat un gran esforç per a vosaltres? Ha valgut la pena?
Sí, tots els membres de l’equip hem hagut de compaginar el repte de l’Estació del Futur amb les tasques diàries del nostre lloc de treball. No us enganyarem, fàcil no ha sigut, però ha valgut molt la pena, ja que una idea que sorgeix prenent un cafè, al llarg del set mesos en veus l’evolució i com agafa forma fins a arribar a ser un projecte guanyador i finalment es converteix en un projecte d’estudi i anàlisi per a la implementació de la prova pilot en una de les estacions de la xarxa de Metro.
En les pròximes setmanes llançarem un nou repte, sabem que ara us trobeu en plena fase de tancament del vostre projecte. Teniu temps, i sobretot ganes, de participar-hi?
Evidentment, com hem explicat anteriorment, pensem que la innovació a l'organització permet a les empreses reduir els costos, augmentar la satisfacció dels empleats i incrementar la productivitat, i nosaltres estem compromesos amb aquests valors. D’altra banda, dos membres de l’equip Metrolineres van realitzar la segona edició del curs d’Agents Innovació, i han aportat gran valor a l’equip amb els seus coneixements adquirits. Per aquest motiu, participar en els pròxims reptes serà continuar sumant.
Després de viure aquesta aventura en el món innovador, recomanaríeu l'experiència? A qui?
A tots els treballadors de TMB. Estem segurs que les idees més innovadores, més creatives, més disruptives... les podem trobar en el personal de primera línia que són els que estan en contacte amb el client i poden identificar les seves necessitats.
Cadascun de vosaltres té un càrrec diferent. Creieu que el que heu après ho podreu aplicar a la vostra feina? Penseu que la innovació és important en una empresa?
Creiem que la innovació ha de ser un valor a implementar en la cultura de l’empresa i que es pot activar en qualsevol dels llocs que tots ocupem. La innovació, la millora contínua, pot ser una eina clau per fomentar la motivació, el compromís de tots els que formen la companyia, i és una de les respostes per ser competitius i respondre a les necessitats de la societat i el client del s. XXI.
I per acabar l'entrevista, en quin estat es troba el projecte?
Actualment s’estan tancant els últims detalls per iniciar la prova pilot de la iniciativa. Finalment serà una prova oberta a la ciutadania que es trobarà a l’estació de Ciutadella Vila Olímpica. Esperem enllestir-ho tot al més aviat possible per començar amb aquesta fase de validació i experimentació en un entorn real de la xarxa de metro.