La crisi del virus WannaCry
El passat divendres 12 de maig al migdia, coincidint amb els canvis de torns d'explotació i la finalització de la jornada del personal d'oficines, es van començar a rebre informacions sobre un atac informàtic per "ransomware".
Un "ransomware" és un programa informàtic maliciós, també anomenat virus, que restringeix l'accés a determinats arxius del sistema infectat, normalment mitjançant un xifrat criptogràfic. Per alliberar la informació, els segrestadors sol·liciten un rescat i, un cop s'ha fet el pagament, en teoria t'entreguen la clau de desxifrat, tot i que no es pot oblidar que es negocia amb delinqüents, i per tant res és segur.
Les primeres informacions parlaven d'un atac contra Telefónica, que va ser la primera gran empresa afectada, però poc després es feia palès que es tractava del major atac d'aquest tipus que hagi succeït mai. Des d'aquell moment, l'Àrea de Tecnologia de TMB va iniciar una intensa activitat, que es va allargar durant tot el cap de setmana, per evitar que quest atac afectés els sistemes de la companyia.
Unes setmanes després de l'atac, gràcies a l'esforç col·lectiu de tot el personal d'ATEC, es pot dir que no hi ha hagut infecció pel virus WannaCry.
Fomentar la cultura de la prevenció tecnològica
Fruit d’aquesta situació, ATEC, juntament amb el departament de comunicació interna, inicia una línia de continguts de prevenció de riscos en l'àmbit digital. Així, cada mes es publicaran unes petites càpsules informatives per tal d'ajudar a conèixer les problemàtiques més habituals associades a la seguretat informàtica, així com per resoldre els dubtes que es puguin produir fruit de l'actualitat.