Evacuació de passatgers ferits en l'incendi simulat, a través de l'accés principal de l'estació de Sagrada Família de la línia 5 / Pep Herrero
Evacuació de passatgers ferits en l'incendi simulat, a través de l'accés principal de l'estació de Sagrada Família de la línia 5 / Pep Herrero

Simulació d'incendi i rescat en un tren de la línia 2

De les contingències que hi pot haver en una xarxa de metro, l'incendi és una de les més greus. Per això, a més d'esforçar-se al màxim en la prevenció, cal tenir a punt i ben entrenats els equips i els protocols de resposta.

Redacció / 30.11.12 - 10:43h

TMB i la Direcció General de Protecció Civil de la Generalitat van organitzar la matinada del 29 de novembre, fora de l'horari de servei, un simulacre d’incendi en un tren de la línia 2 del metro a l'altura de l'estació de Sagrada Família, en què van haver de ser evacuats un centenar de passatgers, alguns de ferits.

L’exercici es va desencadenar a partir de la comunicació de l'agent que conduïa el tren, procedent de La Pau, i que avisava que havia detectat fum a l'interior. El Centre de Control de Metro (CCM) va passar l’avís al Centre de Seguretat i Protecció Civil (CSPC), cosa que va donar lloc a activar el protocol d’avisos externs al telèfon d’emergències 112, al Centre de Coordinació d’Emergències de Catalunya CECAT, dependent de Protecció Civil de la Generalitat, i als Bombers de Barcelona.

Un cop els cossos d’emergència van arribar a l’estació, van ser desallotjats tots els passatgers del comboi (130 aproximadament, incloent-hi algunes persones amb diversitat funcional), alguns dels quals van resultar ferits de diversa consideració tant a l’interior del tren com a l’andana i l’estació. Paral·lelament, Bombers de Barcelona va procedir a extingir el foc.

Un centenar de participants

L'exercici va comptar amb la participació d’un centenar d’efectius, dels quals 15 eren treballadors de TMB, més els operadors de les sales CCM i CSPC; Bombers de Barcelona, amb 8 unitats i 27 efectius en el lloc del sinistre més els operadors de la sala de control; Mossos d’Esquadra, amb 6 vehicles i 14 efectius en el lloc del sinistre més els operadors de la seva sala de control; Guàrdia Urbana de Barcelona, amb uns 15 efectius; Sistema d’Emergències Mèdiques, amb 7 ambulàncies i 16 efectius més els operadors de la seva sala de control, i tècnics del servei de Logística i d’Operacions Territorials de Protecció Civil de la Generalitat.

També hi van col·laborar l'Escola de Prevenció i Seguretat Integral (EPSI-UAB), l'IES La Guineueta i membres del cos de voluntaris de Protecció Civil, que van aportar en conjunt uns 125 figurants, que representaven els passatgers i ferits del tren; i 40 observadors que van avaluar les accions dutes a terme en els diversos escenaris.

La simulació d'emergències s’emmarca dins la cultura preventiva i de seguretat de TMB. L'any passat va tenir lloc un exercici semblant a l'estació de Fondo, a Santa Coloma de Gramenet, en què es va posar a prova la capacitat de resposta en cas d'evacuació d'un túnel de gran profunditat, com vam explicar al número 118 d'Hora Punta.

Compartir

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Servei
Conceptes
Infraestructura
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB