El doctor Josep Brugada mostra el desfibril·lador instal·lat a l'estació d'Universitat / Pep Herrero
El doctor Josep Brugada mostra el desfibril·lador instal·lat a l'estació d'Universitat / Pep Herrero

Prova pilot de cardioprotecció en quatre estacions

TMB s'afegeix al programa "Barcelona, ciutat cardioprotegida" que impulsa l'Associació Barcelona Salut per prevenir morts sobtades per aturada cardíaca. Espanya, Universitat, Catalunya i La Sagrera de la línia 1 ja tenen desfibril·ladors.

29.08.14 - 13:12h

El president de TMB, Joaquim Forn, i el de l'Associació Barcelona Salut, Josep Brugada, han firmat avui el conveni pel qual TMB s'incorpora al programa "Barcelona, ciutat cardioprotegida", de prevenció de les morts sobtades mitjançant la instal·lació de dispositius de desfibril·lació en espais públics, impulsat per la mateixa associació i la Fundació Brugada, amb la col·laboració del Departament de Salut, l'Ajuntament, el SEM i l'Associació de Farmàcies, i amb el patrocini de FIATC Assegurances i Philips.

Fruit immediat del conveni ha estat equipar amb desfibril·ladors semiautomàtics les estacions de metro d'Espanya, Universitat, Catalunya i La Sagrera, de la línia 1, per on passen cada dia feiner 280.000 persones, com a primer pas d'un projecte innovador per cardioprotegir la totalitat d'estacions de metro —que sumen 370 milions de viatgers anuals— per primera vegada a Europa.

Trucada a l'intèrfon

Els desfibril·ladors, set en total, s'han instal·lat a l'interior d'una caixa transparent senyalitzada, a la zona central de les andanes de les quatre estacions i al costat de l'intèrfon. Es tracta d'aparells d'ús senzill, als quals podrà recórrer qualsevol viatger del metro, encara que no tingui coneixements sanitaris, si té la sospita que un altre viatger està patint una aturada cardíaca. L'usuari ha de trucar primer al botó SOS de l'intèrfon situat al costat de la caixa, abans d'extreure'n el desfibril·lador i seguir les instruccions. Al mateix temps, el centre de control de Metro donarà l'avís a la central d'emergències 112 perquè els serveis mèdics es desplacin a l'estació.

El mateix doctor Brugada ha mostrat a l'andana de l'estació d'Universitat com es fa servir l'aparell en cas necessari. "El viatger és només un instrument, és el desfibril·lador el que analitza l'estat del pacient i li aplica una descàrrega elèctrica per restablir el ritme cardíac", ha subratllat. Segons ell, ens acostumarem a trobar aquests aparells en tota mena d'espais públics, com ha passat amb els extintors.

La instal·lació dels desfibril·ladors semiautomàtics en quatre estacions de les més concorregudes es fa a títol de prova pilot, per avaluar-ne els resultats abans d'estendre'ls a més punts de la xarxa de metro. L'objectiu és començar amb la línia 1, la de més afluència, i continuar instal·lant-ne fins a cobrir la totalitat de la xarxa, en funció dels recursos disponibles. L'actuació va a càrrec de l'Associació Barcelona Salut amb el suport dels patrocinadors FIATC Assegurances i Philips, fabricant dels dispositius, sense cost per a TMB.

Els 10 minuts decisius

Les malalties cardiovasculars causen el 30% de la mortalitat total al món i constitueixen un problema de salut pública de primer ordre, amb incidència en persones de qualsevol edat i condició. Segons dades oficials, l'any 2012 es van comptabilitzar 3.420 morts sobtades a Catalunya, xifra 16 vegades superior a la de morts en accidents de trànsit. A banda de la prevenció i la difusió d'hàbits saludables, una manera eficaç d'evitar-les és la disseminació de desfibril·ladors en espais públics, que puguin ser utilitzats dins dels 10 minuts posteriors a la crisi cardíaca, que són decisius.

La firma del conveni i l'inici de la prova pilot al metro han tingut lloc just abans del Congrés Europeu de Cardiologia, que reuneix més de 35.000 metges a la ciutat entre el 30 d'agost i el 3 de setembre i està considerat com la reunió mèdica més important del món d'aquesta especialitat.

Compartir

Informació relacionada

Seccions
Infraestructura

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB