Com funciona... la previsió del temps d'arribada del metro
Els cartells lluminosos que hi ha en totes les estacions de metro són la principal font d'informació sobre el servei dins la xarxa. Avui explicarem com s'origina i es distribueix aquesta informació tan preuada.
La línia 2 de metro té, entre d'altres privilegis, el d'haver estat la primera a disposar de cartells lluminosos a les estacions. Es van estrenar el 1995, quan es va obrir al públic el tram de Sant Antoni a Sagrada Família, com una novetat més d'una línia que es distingiria pels avenços tecnològics aplicats, però sobretot per les facilitats pensades per afavorir els usuaris.
Aquests cartells, que en l'argot intern de Metro s'anomenen INP (d'informació al passatge) o INC (d'informació al client), proporcionen unes dades valuoses per a aquells que estan fent un dels 1,2 milions de viatges que es fan cada dia a la xarxa subterrània de Barcelona: l'hora actual i el temps que falta perquè el pròxim tren s'aturi a l'andana. A més, avisen si hi ha incidències. Segurament per això els usuaris els identifiquen com la principal font d'informació de servei dins la xarxa: el 100% els coneixen i el 93% declaren que solen consultar-los sovint o molt sovint, segons una enquesta recent.
Un sistema tan popular i experimentat com aquest segurament deu tenir els seus misteris. Per desvelar-los hem consultat Emilio Ciércoles, responsable d'Informació i Comunicació a la xarxa de metro.
1. D'on ve la informació que mostren els cartells? La informació del temps d'arribada del tren prové del sistema que regula la circulació de cada línia: els enclavaments, els telecomandaments de trànsit i l'aplicació de regulació RDT. Els missatges de text es generen en una aplicació pròpia del Centre d'Informació a l'Usuari (CDIU) de Metro, bé de manera automàtica (per avisar que el pròxim tren no admet passatge, per exemple) o bé per acció d'un operador, que els pot extreure d'un catàleg o bé compondre'ls al moment.
2. Com es calcula el temps d'arribada? Els enclavaments, equips electrònics que controlen la seguretat de la circulació, detecten la posició dels trens en els diferents circuits de via (segments en què es divideix una línia per ordenar-hi el trànsit), que és la base del càlcul. A partir d'aquesta posició, l'aplicació RDT calcula els temps de trajecte tenint en compte la velocitat assignada a cada segment de via i el temps estimat d'aturada en cada estació.
3. Per què el temps d'arribada s'allarga o s'escurça? El càlcul es refresca cada minut aproximadament, en funció de la posició real del tren. Així la previsió és cada vegada més fidel. L'actualització és perceptible perquè el metro de Barcelona és dels pocs que detallen al comptador el temps restant en minuts i segons. Quan queden menys de 15 segons, s'indica que el tren "entra".
4. Quants cartells hi ha en cada estació? N'hi sol haver dos en cada andana (quatre a la L9/L10), un en cada vestíbul i un en cada extrem dels enllaços entre línies. En total això suma 875 pantalles d'informació distribuïdes per les 141 estacions de la xarxa, 755 en línies convencionals i 120 a les línies automàtiques 9 i 10. Com a curiositat, les pantalles de Torre Baró / Vallbona (L11) són de leds d'alta lluminositat, perquè destaquin amb la llum solar ambiental que entra per la coberta translúcida de l'estació, que es va construir a nivell de carrer.
5. Per què els cartells de les andanes i els dels vestíbuls donen informació diferent? Als vestíbuls i als passadissos d'enllaç no es mostra el temps d'arribada del pròxim tren per no provocar corredisses. Sí que avisen d'incidències en el servei i, si no n'hi ha, donen consells i recorden aspectes del reglament d'utilització del metro. A la línia 9/10, en canvi, com que el transport vertical entre vestíbul i andanes es fa majoritàriament amb ascensors, totes les pantalles donen el temps d'arribada dels dos pròxims trens.
6. Què són uns cartells més grans que hi ha a l'exterior d'algunes estacions? Són pantalles especials per donar missatges i consells en cas d'incidència o d'aglomeracions. Per això s'han instal·lat als accessos d'estacions utilitzades per anar o tornar d'esdeveniments massius: Espanya (L1 i L3), Barceloneta (L4) i El Maresme / Fòrum (L4). És normal que la major part del temps estiguin apagades.
7. Per què els missatges a vegades semblen telegràfics? Les pantalles de les línies convencionals són de leds monocroms i estan formades per quatre files de 26 caràcters cadascuna. Això fa que els operadors del CDIU hagin d'ajustar molt els textos, a vegades fent servir abreviacions. Un cop més la línia 9/10 és una excepció, perquè les pantalles són TFT i per tant no tenen aquesta limitació.
8. Què vol dir "processant nova informació"? Aquest missatge apareix a les pantalles quan el carrusel de trens de la línia s'ha aturat per qualsevol motiu. Quan els trens restableixen la marxa, els cartells tornen a mostrar la previsió d'arribada.
9. Per què a vegades es veu el missatge "processant dades"? Aquest missatge apareix quan l'aplicació RDT està aturada i per tant no pot donar cap previsió.
10. Si el cartell no mostra cap informació és que està espatllat? O bé no hi ha servei de metro.