Joan Carles Cereza / Pep Herrero
Joan Carles Cereza / Pep Herrero

Juan Carlos Cereza, auxiliar de control i informació i guionista de còmics

CREATIU  “Veig la pàgina d'un guió com si fossin les escenes d'una pel·lícula” LLUITADOR  “Encara que no vaig publicar guions fins als anys 90, ja feia un  munt d'anys que ho intentava” 

Àngels Rodríguez / 27.04.16 - 08:07h

Juan Carlos Cereza Ciurana és auxiliar de control i informació des del 2003, any en què va entrar a formar part de la plantilla de TMB, i treballa al departament d'intervenció, de la unitat de seguretat i protecció civil de Metro. 

Va ser guionista de còmics de temàtiques molt diferents, entre les quals destaquen els còmics de superherois, fantasia heroica, policíacs i de ciència-ficció dels anys 90, que van ser publicats per l'editorial Planeta DeAgostini.

D'escriptura creativa, les seves històries estan farcides de crítiques a la societat, plenes d'acidesa i disconformitat.  Algunes ens transporten al futur, a un món opressiu, d'homes i dones durs, de robots i armes... a un món de ciència-ficció. 

El setembre passat, Aleta Ediciones reeditava dos dels còmics més coneguts del Juan Carlos, "Black Hacker" i "Zeta". Dos còmics que van veure la llum de la mà de Planeta DeAgostini l'any 1997. I que quasi vint anys després continuen sent d'una alta qualitat i de lectura entretinguda.

─Són històries molt violentes, però pot ser que ara siguin més reals que fa 20 anys, governs de règim dictatorial, pol·lució mediambiental irrespirable, hackers... Ets capaç de predir el futur?
Nooo... Només era qüestió de pintar aquest futur una mica més negre del que és realment... 

Els teus guions són tots de ciència-ficció i superherois?
No. He realitzat guions policíacs, guions per al còmic de "Conan"; també tinc guions infantils i alguns de terror, i fins i tot n'he fet algun amb ramificacions religioses. També em vaig atrevir a tocar el tema dels indis americans dins d'un relat de superherois.

Per què tenen tant d'èxit els superherois? No passen mai de moda.
─Potser perquè són icones del nostre temps, o perquè el lector vol assemblar-s'hi d'alguna manera. Els americans en saben molt, de vendre els seus productes. Fa més de 50 anys que llegim còmics de superherois Marvel i DC.

"El Metro m'inspira a escriure. Tractes amb molta gent i qualsevol et pot donar la clau per crear un nou personatge o una nova història"

El Metro inspira per construir una història de superherois?
─Moltes vegades el Metro m'inspira a escriure, perquè tractes amb molta gent i qualsevol et pot donar la clau per crear un nou personatge o una nova història... almenys allà on estic, a Intervenció. Podria explicar moltes històries basades en persones amb les quals hem de parlar, o a qui hem d'ajudar o sancionar, si escau.

Sí? Explica’ns-en alguna digna de ser escrita per a un còmic.
─Més que explicar-te'n alguna, és destacar les excuses o comportaments que adopta la gent quant li demanes el títol de transport. Una altra és quan, en ocasions, han d'intervenir els Mossos d'Esquadra, quan hi ha detencions, tot això dóna per fer un còmic sencer o un guió de cine.

Què t’inspira a l’hora d’escriure? D’on treus la inspiració?
─Doncs, tal com deia, de la vida diària, d'un llibre, una pel·lícula, una experiència, una notícia... qualsevol cosa és susceptible de ser tractada en un guió.

Quan vas començar a escriure guions?
Suposo que sempre he tingut ganes d'escriure, d'explicar coses, tant si existien com si no. Tot i que no vaig aconseguir publicar guions fins als anys noranta, ja feia uns quants anys que ho intentava i que anava aprenent dels meus errors quan buscava editors i veia com em rebutjaven els projectes.

Com definiries el teu estil com a guionista?
─Molt cinematogràfic. Veig la pàgina del guió com si fossin diverses escenes d'una pel·lícula quan em plantejo com els puc donar moviment i fer avançar la trama. M'agrada tractar els personatges de maneres molt diferents, fer-los patir fins a convertir-los en herois. Sempre busco donar una volta més a la trama i que no s'assembli a res anterior.

"Veig la pàgina del guió com si fossin diverses escenes d'una pel·lícula quan em plantejo com els puc donar moviment i fer avançar la trama"

Quines consideres que han estat les teves majors influències?
─Els autors que he llegit tota la vida... Entre els clàssics del còmic americà de superherois, Roy Thomas, Frank Miller, Alan Moore, Neil Gaiman o Mike Mignola. També qualsevol còmic dibuixat per George Pérez o Jack Kirby. Segurament si això m'ho preguntes d'aquí a uns mesos apareixerien alguns noms més... Però sí que vull destacar autors del còmic d'aquí que em van marcar en algun moment. Amics como Beroy, Ferry o De Felipe, jo volia publicar com ells... Vaig tenir molt en compte els seus consells. Tant de bo m'haguessin encomanat una mica del seu art.

Què feies abans de començar a escriure guions?
Articles de crítica de còmics en editorials como Planeta DeAgostini, Dolmen o Norma Comics.

Quin va ser el teu primer guió de còmic?
─Publicat, "Las guerras del Purgatorio", que vaig fer amb un fantàstic dibuixant asturià, Isaac del Rivero. Una minisèrie de quatre números. 

Quins són els teus escriptors favorits en el món del còmic?
─Frank Miller, Mignola i Alan Moore, sobretot.

I el teu còmic favorit?
─Ufff, n'hi ha tants... Últimament, "Hellboy"... però segueixo al·lucinant amb "Planetary" i "Watchmen"... Els rellegeixo un munt de vegades buscant noves sorpreses...  

Has publicat molts còmics, però quants en tens d'escrits?
─Ostres, quinapregunta... Doncs suposo que més del triple del que tinc publicat... Ha, ha, ha!

"El primer cap de setmana de maig, del 5 al 8, estarem al Salò del Còmic esperant-vos per a signar-vos els còmics"

Tornant a "Black Hacker" i a "Zeta", són dues històries que vas fer juntament amb Juan Román Cano, dibuixant del còmic. Com va ser aquesta col•laboració?
─Jo tenia el guió aprovat per Planeta, però ens faltava un dibuixant. Amb l'editor vam veure unes mostres de dibuixos futuristes de Cano. Eren tan bons que es va decidir fitxar-lo per a la sèrie. 

Com recordes aquella època?
─Plena d'il·lusió. No parava d'escriure i de presentar aquells guions a Planeta, a l'editor de la Línea Laberinto, Toni Guiral. Molts es van publicar. 

Si et demanessin de reescriure aquests dos còmics, què canviaries de la història que hi expliques?
─Em sembla que no hi canviaria res. Potser lluitaria perquè es publiqués en color... i perquè continués la trama!

Què estàs escrivint ara?
Una novel·la de ciència-ficció. I un llibre de poemes. Ja veurem què acabo primer.

Serà la teva primera novel•la?
─Sí.

Recomana'm un còmic.
─Depèn. Pots gaudir de Calvin & Hobbes, Spirit, Watchmen, Hellboy o algun de Batman. Intenta agafar amb ganes "Planetary". Dóna-li una oportunitat a Sandman, encara que no t'acabi d'agradar el dibuix. Busca els toms de "100 balas"… Riu amb Astèrix. N'hi ha tants que és difícil triar. Sempre hi ha un còmic per llegir, a casa. 

Finalment, estareu al Saló del Còmic d’enguany?
─Si, el primer cap de setmana de maig, des del dijous 5 i fins el diumenge 8, se celebra l’edició 34 edició del Salò del Còmic i allí estarem, El Joan Cano i jo mateix esperant-vos per a signar-vos els còmics. Esteu tots convidats.

Obres publicades

  • "Las guerras del Purgatorio" (Ed. Planeta DeAgostini) any 1996
  • "Jaque Mate" (Ed. Planeta DeAgostini) any 1997
  • "Juegos peligrosos" (Ed. Planeta DeAgostini) any 1997
  • "Black Hacker" (Ed. Planeta DeAgostini) any 1997
  • "Zeta" (Ed. Planeta DeAgostini) any 1999 
  • "Conan" (Ed. Planeta DeAgostini) – diverses històries curtes del personatge
  • "Sangre" (Ed. Planeta DeAgostini) 1999

 

 
Els superherois són icones del nostre temps / P. Herrero
Els superherois són icones del nostre temps / P. Herrero
Joan Carles amb el còmic Black Hacker / Pep Herrero
Joan Carles amb el còmic Black Hacker / Pep Herrero

Compartir

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB