“Samarretes vermelles”, l’ànima dels autobusos històrics de TMB
Els dies 1 i 2 de juny es va celebrar la IV edició del Ral·li Internacional d’Autobusos Clàssics Barcelona- Caldes de Montbui, organitzat per la Fundació TMB, Transports de Barcelona, ARCA i Sagalés. Un grup de treballadors voluntaris de Bus, principalment conductors i mecànics, posen tota la seva passió perquè aquests vehicles, alguns amb més d’un segle de vida, llueixin amb tota la seva esplendor.
Mesos abans de la celebració del ral·li, el grup de voluntaris comença a treballar, en el seu temps lliure, per cuidar, arreglar, netejar, reformar i tot allò que faci falta perquè els vehicles que formen part del patrimoni de la casa i que un cop l’any desfilen en un esdeveniment únic a Catalunya i a la península ibèrica, el Ral·li Internacional d’Autobusos Clàssics, estiguin en perfectes condiciones per ser exhibits i per realitzar un trajecte ple d’emoció i nostàlgia.
Procedeixen de diferents CONs: la majoria són conductors, mecànics i tècnics de taller. Des de fa quatre anys, quan es va organitzar la primera edició del ral·li, són fidels a aquesta cita que congrega milers de persones que contemplen admirades aquest viatge al passat.
Enfundats en les seves inconfusibles “samarretes vermelles”, la seva presència no passa desapercebuda ni pel color que posen al ral·li ni per la il·lusió i passió que expressen a l’hora de mimar i cuidar aquests vehicles.
Expliquen les característiques dels vehicles més singulars a tothom que s’acosta a l’exposició, o fan un petit recorregut, per la muntanya de Montjuïc, a tothom que vulgui fer un volt en un dels busos clàssics. I arribat el gran dia, el dia del ral·li, són els que condueixen aquests vehicles des de Barcelona fins a Caldes de Montbui i fan sentir a tots aquells que viatgen dins dels vehicles que han retornat al passat.
Quant finalitza el ral·li i s’acaba la festa, un sentiment de felicitat es pot veure a les seves cares. S’han abocat en una feina que no els reporta cap benefici econòmic, però sí molta satisfacció. Són, com els va dir el director de la Fundació, Santi Torres, “l’autèntica ànima dels autobusos històrics de TMB”. I el director tècnic de Bus, González Balmas, va agrair “la seva professionalitat i dedicació per aconseguir el miracle que tots els vehicles estiguin sempre a punt per arribar al seu destí sense contratemps”.
L’equip de voluntaris
Eduard Olivé Fortea, Miguel Ángel Luque López, Mª José Huerta Fernández, Manuel Oreja Fernández, José González Valverde, Ricardo Baiges Lorente, Gabriel Cuesta Ferrer, Francisco Hernández Calvo, Mariano Puebla Cuesta, Francisco Giménez Martín, Fernando Armentero Sáez, Luis Guerra González, Fernando Romero Escobar, Isabel León Montero, Ricardo Aguiar Rivero, José Ramón Tauste Ódena, Carlos Ayuso del Cura, Enrique Cepeda, Julio Mejía Garrido, Antonio Vázquez Rodríguez i Enrique Ávalos.
Els vehicles històrics
Els autobusos de la Fundació TMB que han participat enguany en la IV edició del Ral·li Internacional d’Autobusos Clàssics han estat el Dodge 265 de fabricació nord-americana del 1936, el Chausson 59 del 1955, l’Aclo 410 de dos pisos i l’autobús MAN SD 200 sèrie 2000-2012, restaurat amb motiu del 25è aniversari del Barcelona Bus Turístic. A més, també hi han participat el Pegaso 7092, el Pegaso 5139 i el Pegaso 3036.
Durant l’exhibició de vehicles a l’avinguda Maria Cristina també es va mostrar un dels nous autobusos biarticulats, que va esdevenir una autèntica atracció per a tots els visitants.