El telefèric de Montjuïc passa la primera "ITV" en profunditat
Les cabines del telefèric de Montjuïc estan aquests dies aturades i emmagatzemades perquè a la instal·lació s'hi pugui fer una actuació integral de manteniment programada, tal com estableix la normativa.
Com els turismes i motos, el telefèric de Montjuïc passa cada any la seva "ITV", la inspecció tècnica de vehicles, però amb uns altres paràmetres, els del transport per cable de persones. A més, segons la normativa, cada 15 anys o bé al cap de 22.500 hores de servei, li toca una revisió extraordinària en què es revisen a fons tots els sistemes i subsistemes relacionats amb la seguretat.
I el Telefèric ja ha arribat a les 22.500 hores en marxa. Aquest és el motiu de l'aturada tècnica que l'ha obligat a tancar les portes al públic durant sis setmanes –més que en les revisions anuals ordinàries–, del 20 de gener al 5 de març, temps que s'aprofita a més per substituir el cable de tracció, de 1.600 metres de llarg, amb la qual cosa s'evita una altra aturada tècnica.
Aquesta revisió extraordinària consisteix en el desmuntatge complet de la instal·lació, el canvi de les peces desgastades per l'ús, el muntatge i la posterior comprovació de funcionament i seguretat. En aquestes sis setmanes, entre 16 i 40 operaris treballaran de valent per tenir el Telefèric a punt per a la temporada.
Desmuntatge de la politja motriu
En aquesta primera setmana de feina, els operaris estan desmuntant diversos elements mecànics. Hem vist, per exemple, la retirada de la politja motriu, sota l'andana de l'estació inferior, i la substitució de balancins en dues pilones, situades per sobre de l'estació Mirador.
La politja motriu és una de les peces bàsiques del Telefèric. Una enorme roda de color groc, de 4,5 metres de diàmetre i de 3 tones de pes, que transmet l'energia al cable que mou les cabines, s'ha de despenjar del sostre, i es renovaran peces com ara la banda de goma que té al voltant.
En un altre escenari, a les pilones, les torres que trobem al llarg de tot el recorregut del telecabina, també s'hi estan executant importants treballs de retirada, restitució de peces i muntatge dels elements que conformen els carros de politges. Uns treballs que es fan a gran alçada, amb ajuda de grues, i que es repetiran en cada una de les 12 pilones que sostenen el Telefèric.
Transport alternatiu a Montjuïc
Durant els treballs al Telefèric, l'accés a la zona del Castell de Montjuïc continua assegurat amb la línia 150 de bus (Plaça Espanya - Castell de Montjuïc) que funciona tots els dies de la setmana de 7 a 21 hores.
El Telefèric de Montjuïc va transportar el 2013 prop d'1,4 milions de viatgers i des de l'obertura, el 2007, ja supera els 8,4 milions. És el mitjà més modern i atractiu per arribar fins a la part alta de la muntanya de Montjuïc, amb les mesures de seguretat més exigents i accessible a tothom. En aquest sentit, el desembre del 2008 va obtenir la Certificació d'Accessibilitat Universal (norma UNE 170.001) de l'empresa certificadora LGAI - Applus.
L'altre transport per cable de la muntanya, el funicular de Montjuïc, també fa la seva aturada tècnica anual per revisió per aquestes dates, del 27 de gener al 14 de febrer.