Fredy Latorre, president de Conductors Solidaris de Catalunya i treballador de TMB: “volem fer un treball continuat a València on es viu una crisi molt important que s’allargarà en el temps”

Solidaritat amb els afectats del desastre de la DANA. “Ens hem d’unir tots i totes per posar el nostre granet de sorra i ajudar en aquesta situació tan complicada que els hi ha tocat viure”

Eloi Blanes / 05.11.24 - 10:47h

L’any 2000 un grup de conductors i conductores de TMB va decidir fundar l’ONG Conductors Solidaris de Catalunya (CSC) amb la missió de realitzar projectes de logística humanitària, entre altres accions solidàries. Totes les persones que formen part del CSC han volgut posar de la seva part després del desastre de la DANA que ha colpejat València i ja preparen tres vehicles de l’organització per viatjar amb aliments i material sanitari a les zones més afectades.

Parlem amb el president de Conductors Solidaris de Catalunya, en Fredy Latorre, al que agafem amb els preparatius del primer viatge de l’organització cap a València.

Hola, Fredy! La DANA que ha colpejat València ha deixat moltes víctimes mortals, però també un rastre de destrucció molt gran. Les imatges que han anat arribant són colpidores. Com heu viscut aquesta situació des de l’ONG?

El desastre de la DANA a València i totes les imatges que vam veure, ens va deixar a tots i totes molt impactades. La situació de crisi que es viu allà és molt important. Ho vam veure des del primer moment i, per això, ràpidament, vam començar a preparar els vehicles dels que disposem perquè ja temíem el pitjor escenari. Ara mateix, ja tenim preparat un camió 4x4 carregat amb material que vam anar a buscar la setmana passada.

Com us heu organitzat per fer arribar la vostra ajuda a les zones més afectades?

Per nosaltres, el que estem preparant ara és el primer viatge i la idea és fer una cosa continuada i crear equips de treball a la zona. Estem en contacte amb la Delegació del Govern perquè tota la mobilitat està restringida. Nosaltres sempre fem un primer viatge i la idea és fer-ne més. Volem fer uns equips de treball perquè volem fer relleus, no ens agrada anar, deixar el material i marxar. La intenció és fer treball de camp, i per això primer hem d’anar i mirar quines són les necessitats, buscar allotjament i intentar que sigui continuat. En aquestes situacions el que passa és que tot se satura al principi d’ajuts i voluntaris, però quan passen les setmanes s’oblida i queda el problema encara. Volem ser-hi, com més en siguem, més fàcil serà sortir d’aquesta situació tan complicada.

L'equip encarregat de carregar tot el material.

Quin tipus d’ajuda esteu pensant a oferir?

Ens hem documentat de punts de recollida locals d’allà i ens hem posat en contacte amb les associacions de les diferents poblacions per preguntar què necessiten. Ens han comentat que d’aliments i aigua ja en tenen suficient. El que ens hem trobat, passades 72 hores, són problemes derivats de la contaminació i la descomposició de les aigües. A més, hi ha molts voluntaris treballant en aquestes condicions i la seguretat de les persones que van a ajudar és prioritari. Per això, hem decidit centrar-nos en material sanitari com epis, mascaretes, guants, o gels hidroalcohòlics. Tenim material sanitari que pensem que pot fer servei a totes les persones que van a ajudar, perquè es podran protegir bé.

Quin tipus de vehicle fareu servir per portar tot el material?

En total, disposem per aquest primer viatge de tres vehicles. Primer, farem ús d’un camió 4x4 que ha fet moltes sortides a llocs que han patit terratrèmols i situacions extremes. És un vehicle de gran tonatge. Un camió com els de l'exèrcit, que el tenim fa molts anys i on hi cap molt material. També disposem d’una furgoneta per guardar material i facilitar la mobilitat per la zona que sigui més transitable. Per últim, gràcies a la col·laboració amb l’ONG Rescuelife, també disposem d’un 4x4 amb remolc. Un vehicle de tracció com el camió que no es queda atrapat al fang. Nosaltres sempre anem directament als llocs per fer entrega en mà de tot el material i assegurar-nos que la nostra ajuda arriba a les persones que realment ho necessiten.

El camió de Conductors Solidaris de Catalunya.

Quants conductors o conductores participaran en aquest primer viatge solidari?

Participarem sis persones, quatre de TMB i dues externes. En el comboi, per part de TMB, hi aniran un o dos mecànics i dues persones responsables de l’organització. En aquest cas, Miquel Saperes, vicepresident de l’ONG i jo mateix com a president. Tots dos som de l’equip directiu. També, aprofitem la col·laboració amb l'altra organització, Rescuelife, que són socorristes i es dediquen a fer cursets de primers auxilis, per a enviar a dues persones sanitàries.   

Quina ajuda rebeu per part de TMB?

Doncs, sobretot ens ofereixen espai per guardar els vehicles i ens fan donacions de material. Nosaltres allà on anem portem el logo de TMB perquè és el nostre col·laborador principal. Si no, no podríem sostenir els magatzems, els llocs per guardar els  vehicles, el material que donem...

Quan està prevista la vostra sortida cap a València?

Estem acabant d’assegurar-nos de tot el necessari i la idea és poder marxar entre dimecres i dijous d’aquesta mateixa setmana.

El procés de càrrega del camió.

Compartir

Informació relacionada

Seccions
Institucions
Anys

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB