Enquesta internacional de satisfacció de bus i metro
S'ha posat en marxa una recollida de dades de satisfacció dels usuaris d'autobusos i metro com a part dels estudis comparatius que porten a terme el Grup Internacional de Benchmarking de Bus (IBBG) i el grup de metros Nova.
Per sisena vegada, TMB participa en l'enquesta internacional de satisfacció sobre el servei d'autobusos urbans que promou l'IBBG, dins d'un projecte de recerca sobre la metodologia aplicable a les comparacions en aquest tipus de valoracions del servei. Per primer cop, s'ha obert al mateix temps una enquesta idèntica per a usuaris de metro, promoguda per l'associació Nova.
La base de l'estudi és una enquesta anònima, que a Barcelona pot contestar qualsevol persona que viatgi amb els autobusos o el metro de TMB, tant si ho fa habitualment com si és un client esporàdic, visitant la secció específica del web. La data límit és el 25 de maig. Es tracta d'una enquesta entre internautes, diferent per tant de l'estudi anual de satisfacció que fa TMB i del qual hem publicat aquí recentment les dades principals.
Atributs de servei
El qüestionari consta de 19 afirmacions davant les quals l'usuari ha d'indicar el seu grau de conformitat o disconformitat, fent clic a l'espai apropiat. Fan referència a vuit categories o atributs del servei: disponibilitat, accessibilitat, informació, temps, atenció al client, confort, seguretat i impacte ambiental. També es demana una valoració respecte al pes o la importància de cadascun d'aquests atributs en l'opinió global del servei.
Es tracta d'un qüestionari únic per a totes les ciutats, que té en compte paràmetres normalitzats de valoració que formen part de la norma europea de qualitat UNE 13816. El 2013 es van recollir uns 18.000 qüestionaris sobre el servei de bus entre les 11 ciutats participants. Per norma, els resultats són tractats confidencialment dins els grups de treball.
Els integrants de l'IBBG són actualment, a banda de TMB, les empreses de transport de superfície de París, Londres, Brussel·les, Dublín, Lisboa, Istanbul, Nova York, Seattle, Vancouver, Mont-real, Sydney, Kuala Lumpur i Singapur. En conjunt gestionen flotes que sumen 30.000 vehicles i faciliten 6.000 milions de viatges anuals.
Pel que fa a Nova, és una associació fundada el 1997 que agrupa metros de mida mitjana. En formen part, a més de Barcelona, els de Buenos Aires, Milà, Santiago, Rio de Janeiro i Toronto, entre d'altres.