10 anys de línies automàtiques
El 13 de desembre del 2009 es posava en servei el primer tram de la línia 9 de metro, entre Can Zam i Can Peixauet, una fita per a TMB, que operava per primer cop a Espanya un metro automàtic.
La inauguració del primer tram del que ara denominem L9 Nord va anar seguida al cap de poc per la de la branca de Badalona (L10 Nord), el juny del 2010, i la connexió de totes dues fins a La Sagrera, el juny del 2010. L'estació de Santa Rosa es va obrir el setembre del 2011. Començava a fer-se realitat un projecte que, per les seves dimensions (48 quilòmetres, 52 estacions), es perfilava com un dels més ambiciosos al món en transport urbà.
Tot i que el projecte de la L9/10 continua en curs (recentment s'ha inaugurat l'estació que fa 31, la de Ciutat de la Justícia, a la L10 Sud), els deu anys transcorreguts ressalten el caràcter de referent d'aquest metro, per les solucions innovadores i els beneficis que ha aportat, i alhora pel seu equip de professionals.
En tecnologia, els trens 9000 incorporen totes les funcionalitats pròpies d'un tren automàtic, amb els sistemes crítics redundants, més possibilitats de comunicació amb el viatger, així com transmissió d'imatges en viu. Pel que fa a la seguretat, han estat els primers d'Europa amb porta frontal d'evacuació. La tecnologia també ha fet possible que la majoria dels dispositius crítics puguin ser monitorats a distància, tant els dels trens com els de les estacions i els túnels.
Pel que fa a la infraestructura, els túnels de dos nivells, les estacions tipus pou i les portes d'andana han estat la gran innovació que han aportat les línies automàtiques.
Posicionament internacional
El metro de Barcelona està ben posicionat a nivell internacional, i les línies automàtiques hi han contribuït de manera decisiva. Són nombroses les delegacions d'altres metros que visiten la L9/10, i també la L11, que es va automatitzar posteriorment i on es fan proves amb portes d'andana verticals. El coneixement dels professionals de TMB en l'àmbit de línies automàtiques és apreciat, atès que encara hi ha poques referències en el món, en especial d'empreses amb experiència d'operar línies convencionals i automàtiques alhora, i ha permès que TMB pugui desenvolupar tasques d'assessorament en ciutats de primera magnitud de Rússia, Turquia, Àustria i Xile.
A tots/es els que ho heu fet possible, MOLTES GRÀCIES!!!!