Julián Ocaña: “El nou Reglament de Circulació és de tothom, perquè ha estat construït entre totes i tots”
Aquest novembre ha entrat en vigor el nou Reglament de Circulació de Metro, una eina fonamental que s’ha actualitzat per millorar el contingut a la realitat operativa actual.
Fa 25 anys que en Julián Ocaña treballa a Metro. Una carrera professional que li ha portat de CTO a l’L4 en els seus inicis, fins a ser el responsable de Seguretat Ferroviària, càrrec que ocupa en l’actualitat. Durant tots aquests anys de servei ha conegut el funcionament intern del metro de Barcelona i ha pogut conèixer les necessitats de la seguretat ferroviària del suburbà, una formació que l'ha dut a tenir un paper destacat en el disseny i la redacció del nou Reglament de Circulació.
El nou document de Metro és fruit d’un procés transversal d’anàlisi, revisió i validació, on han participat dos equips de treball amb una àmplia representació de tots els actors de TMB involucrats en la circulació. Aquesta actualització, que ha servit per adaptar el contingut a la situació actual de l’operativa, ha posat en valor la seguretat ferroviària i s’ha centrat en la integració de nous procediments de circulació, restriccions operatives i documentació complementària.
Per què és important l’entrada en vigor del nou reglament?
El reglament de 2013 contenia referències a equips i operatives que havien quedat obsolets (com el llibre de telefonemes, el bastó de pilot, etc...) i requeria altres procediments/ normes complementaris no integrats en el Reglament de Circulació (P092, P097, Safecom, etc...). Amb el nou reglament es fa una actualització completa: s’adapta i millora el contingut a la realitat operativa actual, s’integren els procediments relacionats directament amb la circulació ferroviària i es millora l’ergonomia del document. També s’hi incorporen resolucions, instruccions i documentació complementària que fins ara estaven disperses.
Quines diferències destacades hi ha amb l’anterior reglament?
El nou reglament destaca per una millor estructura i ergonomia. S’organitza amb una part inicial de conceptes generals i sis capítols dedicats a instruccions amb regulacions específiques. També incorpora i millora la regulació de diversos àmbits, com ara:
Incorporació al RC i millora de la regulació sobre les comunicacions en la circulació ferroviària (Safecom), la circulació de Vehicles auxiliars ferroviaris (VAF) sense servei de trens, els treballs en zona de vies i l'aplicació del SGSF per a la gestió de canvis i certificació de persones.
Entre les noves regulacions, destaquen aspectes com la circulació amb senyals apagats, la circulació de trens en degradat, la incompatibilitat entre treballs en zona de vies i circulació de trens, o la protecció dels treballs nocturns amb obstaculització mitjançant el sistema shunt C.V.
El nou reglament integra també nous procediments. Quines millores creus que tindrà en el dia a dia dels treballadors i treballadores de Metro?
Principalment, millora els processos relacionats amb les comunicacions, un factor essencial per a la seguretat en situacions d’incidència o en accions crítiques com l’accés i els treballs a la zona de vies. També regula la circulació fora de servei i estableix mesures de protecció més eficaces per al personal que treballa a la infraestructura. En definitiva, es tracta d’un reglament dissenyat per millorar la seguretat de totes les persones que hi intervenen.
Creus que el nou reglament respon als aspectes que calia millorar? Estàs satisfet amb el resultat?
A TMB treballem amb una cultura de millora contínua, sempre identificant oportunitats per millorar els processos. Tot i això, aquest nou Reglament de Circulació representa un pas endavant molt important i esdevé un referent en la regulació de la circulació ferroviària dins el nostre sector. A l'haver participat 2 equips transversals tant en la redacció com en la revisió del reglament, no s’ha deixat a ningú fora. Aquest punt fa que, en general, es pugui afirmar que el nou reglament respon als aspectes que calia millorar i que el resultat ha estat satisfactori per a FMB.
El reglament és el fruit de molt de treball conjunt amb altres actors importants? Com ha sigut el procés de feina i quina valoració en fas?
El procés ha estat marcat per un enfocament sistèmic i una implicació màxima de les persones participants. En una primera fase, la Unitat de Circulació va dissenyar i redactar una proposta de reglament a partir d’una anàlisi comparativa amb altres regulacions d’operadors metropolitans estatals, amb la participació d’un grup multidisciplinari que representava totes les direccions del Metro. En una segona fase, des de Seguretat Ferroviària vam liderar l’equip multidisciplinari de revisió de la proposta i desenvolupar la versió definitiva, juntament amb un informe de les condicions d’aplicació per a la seva posada en servei.
Quin procés heu hagut de passar fins a l’aprovació del nou reglament?
Un cop tinguérem la versió definitiva, la Direcció de Metro la va aprovar i la vam presentar a la Direcció General de Transports i Mobilitat (DGTM) per obtenir una validació prèvia a l’aprovació definitiva, que ens permetés iniciar el procés de formació. Paral·lelament, es va obrir un procés de consulta i participació amb la part social i es va adaptar el text a un llenguatge inclusiu. Finalment, un cop complertes totes les condicions per la posada en servei, el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica va aprovar el Reglament de Circulació, que es va comunicar a tot el personal intern i extern.
Què t’agradaria destacar del nou Reglament de Circulació?
El nou Reglament de Circulació és un projecte col·lectiu, resultat del treball en equip, transversal i compromès amb Metro. Aquest reglament és de tothom, perquè ha estat construït entre totes i tots.
M’agradaria agrair la implicació de totes les persones que han participat en el projecte: Supervisors , CLC, CLA i tècnics del Centre d’Operacions Integrades Metro, Responsables i tècnics d’Operacions de línia, així com les aportacions dels Responsables i tècnics d’Infraestructures, Material Mòbil, Sistemes Circulació, PRL i representació social, a més, la coordinació i seguiment realitzada per l’equip de Seguretat Ferroviària.
Gràcies a tots i totes per fer-ho possible!

