Rosa Alarcón, presidenta de TMB i regidora de Mobilitat i d’Horta-Guinardó de l’Ajuntament de Barcelona

Llicenciada en Ciències de la Informació per la Universitat Autònoma de Barcelona, ha treballat en diferents mitjans de comunicació com a periodista i en gabinets de comunicació del sector públic i privat. Ha desenvolupat tasques de direcció als gabinets de l’Alcaldia dels ajuntaments de Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat i  Sabadell. Des del mes d’agost del 2019, és presidenta de TMB.   També és regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, presidenta del Districte d’Horta-Guinardó i de l’Institut Municipal del Taxi.

06.03.20 - 16:46h

Em primer lloc, permeti’m que, coincidint amb la data de la Diada de la Dona, la feliciti, com a dona i com a treballadora.

Moltes gràcies! Aprofito, també, per felicitar totes les dones de TMB, que, realitzen una gran feina cada dia a la companyia. Treballar en un servei exigent com ho és el transport públic, de l’alba a la mitjanit, els set dies de la setmana, Nadal, vacances escolars i caps de setmana, és un mèrit que cal reconèixer.

Tot i que encara hi ha molt camí per fer, avui una dona és la presidenta d’una empresa com TMB. Què hi espera deixar, del seu pas?

Les dones usen en major proporció el transport públic i van més a peu que els homes. Donar una mirada de gènere a la mobilitat estic segura que suposarà una millora del nostre servei.

A més a més de la presidència de TMB i del districte d’Horta-Guinardó, vostè lidera un dels àmbits més transversals d’ara i dels propers anys, la mobilitat. Quins són els objectius que s’ha fixat per a aquest mandat?

La Mobilitat urbana està vivint un veritable canvi de model. La necessària transició ambiental  i digital ens obliguen a pensar una nova mobilitat descarbonitzada, on el vianant estigui al centre i faci un ús molt preferent del transport públic per als seus desplaçaments.
El nostre objectiu de Mobilitat per aquest mandat és retornar als i les vianants el seu paper central i fomentar i millorar la xarxa de transport públic metropolità per donar alternatives reals a l’ús del vehicle privat.  Alhora, cal posar la tecnologia i la innovació al servei d’una mobilitat més multimodal, sostenible, segura, equitativa i intel·ligent, que garanteixi tant la competitivitat de la ciutat com la salut i la seguretat dels ciutadans i ciutadanes que hi viuen o hi transiten cada dia. 

“Barcelona és com és gràcies a  l’excel·lent servei de transport públic que ofereixen les persones de TMB”

La ràpida aparició dels nous models de mobilitat personal i la convivència amb els vianants no sempre ha estat fàcil. Com ho tenen previst gestionar? 

Les noves formes de mobilitat personal, com els patinets elèctrics, han aterrat a les grans ciutats d’una forma molt ràpida i sovint desordenada. Son sistemes nets i àgils que poden contribuir a la transició ambiental que ha de fer la mobilitat urbana, però ho han de fer d’una manera regulada, ordenada i proporcionada. El 2017 vam ser pioners en modificar l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles per determinar les condicions en les quals aquest tipus de vehicles havien de circular per la ciutat. A dia d’avui la DGT ja treballa per com regular-ho a nivell estatal. En aquest sentit, la nostra normativa municipal va obrir camí establint que els patinets no podien circular per les voreres, amb l’objectiu de compatibilitzar aquestes noves formes de mobilitat urbana amb la convivència amb els vianants, que han de poder desplaçar-se a peu de manera còmoda i segura

En aquests vuit mesos que han passat d’ençà del seu nomenament com a presidenta de TMB, com ha modulat la seva percepció de la companyia?

Les meves funcions anteriors, tant a l’Ajuntament de Barcelona com al de l’Hospitalet, m’han fet estar molt en contacte amb TMB i, per tant, ja coneixia de primera mà la gran funció social de la companyia i l’alta capacitat dels seus i les seves professionals. Tot i això, des del meu nomenament, amb la voluntat de conèixer la idiosincràsia d’una empresa centenària com TMB, he volgut participar en totes les activitats de l’empresa. Fins i tot m’he passejat de nit per les cotxeres, per veure el brogit que hi ha per preparar la sortida del servei de l’endemà, i pels túnels i estacions del metro, mentre se’n fa el manteniment. Tot plegat m’ha servit per ratificar-me en l’alta professionalitat dels treballadors i les treballadores de TMB, però també per adonar-me de la passió, el compromís  i la implicació que hi posen.   

En els propers mesos, el sistema tarifari viurà un dels canvis més importants amb l’entrada en servei de la T-Mobilitat. Quin resultat n’espera?

La T-Mobilitat és clau en la nostra estratègia d’afavorir l’ús del transport públic integrat i multimodal, en detriment del vehicle privat. La T-Mobilitat ens permetrà premiar les ciutadanes i els ciutadans que més facin servir el transport públic i ens facilitarà la millora de l’experiència de viatge dels nostres clients.

L’entrada en servei de la ZBE no ha suposat, de moment, una rebaixa substancial de la mobilitat privada. Quins han de ser els propers passos?

Aquest és un dels objectius d’aquest mandat. A partir del proper més  d’abril, moment en què es començarà a aplicar la regulació prevista, valorarem la reducció de les emissions, de la congestió i del volum de trànsit. La ZBE és una mesura de millora de la qualitat de l’aire que, ara per ara, ja ha aconseguit un primer objectiu desitjable com és una certa renovació del parc mòbil. La restricció dels vehicles contaminants, no obstant, també la podrem abordar amb altres mesures, que anirem aplicant progressivament.  

La complexitat social d’una empresa com TMB fa que, de vegades, arribar a acords o la presa de decisions no sigui fàcil. En quin punt estan els dos processos de negociació dels convenis col·lectius?

Respecto moltíssim la tasca que es fa des dels comitès de metro i de bus. Coneixen de primera ma les problemàtiques associades als seus llocs de treball. La seva funció és obtenir les millors condicions per als treballadors i les treballadores. Confio en la tasca dels equips negociadors per arribar al millor acord, que afavoreixi els treballadors i les treballadores, però també a la ciutadania,  garantint alhora la viabilitat econòmica del servei de transport públic que prestem.

Què els demanaria als representants dels treballadors?

Ambició per arribar al millor acord per als seus representats, i seny, per fer-ho dins d’un  marc d’estabilitat, eficiència i viabilitat econòmica.

L’automatització del metro, i el tramvia o la conducció autònoma  dels autobusos son alguns dels temors que sobrevolen alguns sectors de TMB. Ens en podria donar la seva visió?

Hem de canviar l’enfocament: allò que per a alguns pot semblar un risc, hem de veure-ho com una oportunitat. L’automatització de processos és quelcom que va arribar ja fa molts anys, per quedar-s’hi. Hem de ser capaços d’aconseguir que les persones aportin un valor afegit al servei. Les persones son i seran sempre imprescindibles i son el principal valor de la nostra companyia.

A poc a poc, el nou equip de gestió de la companyia va agafant forma. Quin encàrrec els ha fet?

Posicionar TMB en el lloc que es mereix, com a peça fonamental de la nostra ciutat i de l’àrea metropolitana. TMB ha de recuperar el seu paper de lideratge i de referent de la mobilitat a nivell local, i també internacional. Barcelona no seria el que és sense un servei de primeríssima qualitat com el que cada dia presta TMB i fan possible les més de vuit mil persones de la casa.

Per cloure, quin missatge voldria fer arribar als membres de la plantilla de TMB?

Tal com els vaig dir quan vaig ser nomenada, les meves portes estan obertes per a tothom que ho necessiti. Ocupo el càrrec de màxima responsabilitat de TMB des de la humilitat de qui ha centrat la seva lluita en drets com la igualtat, la justícia i la transparència i, per això, demano, a totes les persones de TMB, que m’acompanyin en aquest viatge. Junts ho farem millor i tothom és necessari.

 

Compartir

Informació relacionada

Seccions

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB