L’Associació en el 3r Ral·li d’Autobusos Clàssics
Els dies 5 i 6 de maig es va celebrar la 3a edició del Ral·li d’Autobusos Clàssics.
Amb l’objectiu d’exposar el patrimoni històric de mitjans de transport que es conserva i per recuperar les vivències que ens parlen del nostre passat més proper i de com la mobilitat està present en la quotidianitat de les persones, la Fundació TMB, Sagalés i l’associació ARCA van organitzar el tercer Ral•li d’Autobusos Clàssics Barcelona - Caldes de Montbui.
Per poder gaudir d’aquests vehicles acuradament restaurats, els autobusos clàssics es van exhibir a l’avinguda Maria Cristina el dissabte 5 de maig a la tarda. Entre els vehicles participants hi havia algunes de les millors peces del patrimoni històric de la Fundació TMB i joies com l’Hispano Suiza del 1909 i el Ford AA del 1929 de Sagalés, el Rochet Schneider del 1933 de Gérard Pélissier, el Pegaso Z d’Alsa del 1959, o el microbús Sava del 1972, d’ARCA. També hi participaven operadors internacionals.
Aquesta activitat, oberta a tothom, va comptar amb la participació de la nostra associació, que la va incloure en el programa d'activitats previstes per a aquest any.
61 persones inscrites
L’interès suscitat entre els nostres associats va ser notable, ja que van ser 61 les persones motivades per aquest esdeveniment que s’hi van inscriure. A les 9.30 hores ja estaven tots a lloc, i en van gaudir contemplant i obtenint testimonis gràfics dels autobusos històrics exposats, que en la nostra infantesa i durant molts anys de la nostra vida van ser els nostres mitjans de transport. No en teníem d’altres.
A les 10.30 hores va començar el recorregut del ral•li, que va seguir aquest itinerari: pl. Espanya - Gran Via de les Corts Catalanes - pl. Glòries - Gran Via de les Corts Catalanes - C-31, sortida 209 - B-10, ronda Litoral - Nus de la Trinitat - B-20, sortida 1 Trinitat - Via Favència - av. Meridiana - C-17. En sortir de Barcelona, el ral•li es va dirigir per rutes secundàries i vies urbanes cap als municipis de Montcada i Reixac, la Llagosta, Santa Perpètua de Mogoda, Palau-solità i Plegamans i Caldes de Montbui, on va finalitzar el recorregut.
Des que es va iniciar el ral•li, quan passàvem per les poblacions del recorregut, molta gent ens rebia saludant-nos i fent fotografies al pas dels vells autobusos.
Els nostres associats que es van inscriure al ral•li van distribuir-se en tres autobusos: L’ACLO 410 de dos pisos, el Chausson 59 i el Pegaso Monotral 0360.
Recuperar forces
Un cop a Caldes, ens vam dirigir cap al restaurant La Rosa, on vam recuperar forces amb un bon dinar. Entre plat i plat, la conversa va estar dedicada a les experiències viscudes en el ral•li i als records dels nostres conductors, cobradors i tots els que van prestar servei en els autobusos que ens van portar fins a Caldes de Montbui.
A les sis de la tarda vam donar per acabat el dinar. Un grup ho va aprofitar per visitar la població que va acollir el ral•li. La resta van decidir tornar i van anar cap a l’estació d’autobusos per emprendre el viatge cap a Barcelona. Fent servir l’imant commemoratiu adquirit a l’inici del ral•li, vam tornar amb els autobusos de l’empresa Sagalés.
Van posar a la nostra disposició un excel•lent servei especial que ens va portar directes a Barcelona i va acabar el recorregut a la pl. d’Espanya, punt de partida del ral•li. A les parades que anava fent en el trajecte, la gent s’acomiadava amb ganes de tornar-nos a trobar ben aviat en altres sortides.
En resum, va ser una interessant i divertida jornada a bord d'uns vells trastos que, viatjant amb la nostra memòria uns quants anys enrere, ens van fer passar un dia molt més que agradable.
Anècdota
Durant el trajecte, al Chausson 59 se li van bloquejar les mordasses de fre d’una roda del darrere, fet que va provocar un petit ensurt per la quantitat de fum que desprenia. Vam haver de desallotjar el cotxe i els passatgers van ser recollits per un Monotral articulat. Amb ell vam creuar la pancarta d'arribada a Caldes de Montbui. Era la una i deu del migdia. Tot i les aventures que havíem passat, només amb deu minuts de retard sobre l’horari previst, vam arribar a Caldes. Podem considerar que els vells autobusos van complir com en els seus millors temps.