Gerardo Lertxundi, 100 dies després d’incorporar-se com a conseller delegat de TMB
“Hem d’aconseguir que els treballadors se sentin encara més orgullosos de pertànyer a TMB i de la feina que fan, i també que els ciutadans ens reconeguin com una empresa referent al món per l’excel·lència del nostre servei”
El conseller delegat de TMB ha presentat, a l’organització, els aspectes clau que es volen potenciar durant els propers anys amb l’objectiu de modernitzar l’organització i adaptar la cultura corporativa per donar resposta als reptes que es plantegen en l’àmbit de la mobilitat.
Gerardo Lertxundi és enginyer industrial i anteriorment ha ocupat diversos llocs de responsabilitat en empreses del sector de la mobilitat en diferents territoris i, també, a Catalunya. Format a la Universitat de Navarra, ha exercit càrrecs directius des de la dècada del 1990, primer en el sector privat i també durant una llarga etapa a l’administració pública. Va ser director gerent de la Compañía del Tranvía de San Sebastián, entre el 2001 i el 2014, funció que va compatibilitzar amb la de director de Mobilitat de l’Ajuntament de la capital guipuscoana entre el 2009 i el 2012.
Instal·lat a Barcelona, va incorporar-se com a director general de l’empresa SocMobilitat, que gestiona el projecte T-mobilitat. Des del 2017 fins a l’octubre passat, va treballar com a director general d’operacions internacional al grup Vectalia, amb responsabilitat directa sobre un bon nombre de xarxes metropolitanes de transport en diversos països. El 3 d’octubre del 2019, els consells d’administració de TMB (Ferrocarril Metropolità de Barcelona, SA, i Transports de Barcelona, SA) van nomenar Gerardo Lertxundi com a conseller delegat.
Quina motivació et va animar a acceptar el repte de liderar TMB?
Soc un ferm defensor del transport públic i de la mobilitat sostenible per la seva importància per fer les nostres ciutats més habitables i més humanes. També crec que és possible dur a terme una gestió eficaç de les empreses públiques. Pocs reptes professionals poden superar l’oportunitat de liderar aquest projecte en una ciutat amb l’ambició de lideratge europeu que té Barcelona amb la seva àrea metropolitana.
En aquests cent dies has pogut conèixer la realitat d’una empresa sòlida, amb una llarga trajectòria, amb més de 8.000 professionals que, dia rere dia, fan possible una mobilitat sostenible per a la ciutadania de Barcelona. Quina és la percepció que tens actualment de la companyia?
TMB és una realitat complexa que gestiona cada dia els mitjans de transport més utilitzats a Barcelona, la qual cosa exigeix una organització molt eficaç. El transport públic funciona de manera excel·lent i amb un alt grau de satisfacció dels usuaris. També és cert que, en els últims anys, hi ha hagut un alt grau de conflictivitat laboral que no ha beneficiat el servei, ni els treballadors, ni la reputació de la companyia. Partint d’aquestes realitats, hem de fomentar la comunicació interna a tots els nivells de l’organització i treballar en els aspectes de gestió que ens han de permetre millorar per ser més eficients i prestar encara un millor servei públic.
Quines consideres que són les principals fortaleses de TMB?
TMB té dos punts principals sobre els quals basa la seva fortalesa. D’una banda, els seus clients, que fan més de 600 milions de viatges anuals. Hem de fer un esforç especial per cuidar els clients, oferir-los el millor servei, fidelitzar-los i atreure usuaris nous que facin servir el bus i el metro mentre deixen de banda els seus vehicles privats. D’aquesta manera, també aconseguirem unes ciutats més saludables. L’altre punt fort de TMB són els seus treballadors, que fan possible el funcionament diari de més de 1.000 autobusos i de més de 150 trens en les línies de metro, a més del telefèric, el bus turístic o el funicular. Sense la seva implicació no serà possible aconseguir els importants reptes de futur als quals ha de fer front TMB.
Tot just acabes de presentar les línies mestres de TMB per als propers anys. Ens podries destacar alguns dels objectius clau?
Volem que TMB sigui un exemple pel que fa al servei, a la gestió eficient i a la professionalitat i implicació dels seus treballadors. Per fer-ho es fomentarà el treball en equip entre persones i entre departaments. Tot i que TMB és una empresa gran, volem que sigui àgil en la presa de decisions i la seva execució.
Junts, hem de fer de TMB un referent com a organització transparent i compromesa amb la societat en principis com la igualtat, l’accessibilitat, el medi ambient o la inclusió social. Hem de tenir ambició innovadora i tecnològica per donar cada dia un millor servei a la ciutadania. Per tant, un dels grans reptes serà impulsar la necessària transformació digital de la companyia. En resum, volem que TMB sigui un referent en mobilitat sostenible a tot el món i un exemple de gestió eficient.
Més enllà de les incorporacions recents dels directors de l’Àrea Jurídica i Bon Govern, i de l’Àrea de Persones i Organització, també has configurat el comitè de direcció i el nou model de governança. Quins objectius tenen aquests canvis?
Volem ser una organització integradora, amb objectius únics i compartits. Hem d’orientar-nos al servei i a la millora permanent, amb una organització viva que s’adeqüi a l’evolució de les accions i a les necessitats que es detectin.
Per aconseguir els objectius, fa falta un equip de direcció alineat amb la visió i la cultura de TMB. Els nous directors incorporats, juntament amb l’equip actual, compleixen amb aquest objectiu i conformen un nou comitè de direcció format per professionals solvents, amb capacitat, experiència i formació, i amb una visió unitària de TMB.
També s’han creat nous comitès i comissions on es compartiran aspectes com ara l’operació, les qüestions de personal, les contractacions, els pressupostos o l’estratègia de la companyia. Reforçarem, també, la capacitat de lideratge de l’estructura de comandaments i el desenvolupament de responsabilitats en tots els àmbits de l’organització.
“Volem que TMB sigui un exemple pel que fa al servei i la gestió”
Quines línies estratègiques i accions vols impulsar de manera prioritària?
Incorporarem criteris de sostenibilitat econòmica a totes les àrees. És molt important gestionar adequadament els recursos públics.
Estem treballant per normalitzar les relacions laborals, ja que els representants sindicals també són una part important de TMB. Tothom està cridat a treballar pel futur de TMB tot millorant la gestió de la nostra empresa.
També promourem una col·laboració més profunda i pròxima amb les administracions i amb els grups d’interès. Tot plegat, perquè volem que TMB tingui un paper actiu en tots els espais relacionats amb la mobilitat de Barcelona i la seva àrea metropolitana per guanyar en prestigi pel seu coneixement i eficàcia.
Un altre aspecte important que afrontarem és l’impuls de projectes transversals, que afecten tot TMB. Seran projectes de transformació, sostenibilitat, innovació i de resposta als reptes de la mobilitat.
El primer dia de la teva incorporació et vas presentar dient-nos que volies “fer camí amb confiança en el treball conjunt”. Com es concretarà aquesta voluntat?
Els treballadors són l’actiu principal de TMB. No podem treballar aïllats, i per tant el treball en equip serà prioritari. Així mateix, s’ha de cuidar el reconeixement del treball ben fet, la igualtat d’oportunitats, l’estímul del creixement personal i professional i el desenvolupament del talent. TMB ha de funcionar com un equip i els seus treballadors tindran l’oportunitat de desenvolupar-se i créixer professionalment.
TMB es defineix per la seva vocació de servei públic. Quins són els compromisos que la nova direcció assumeix amb la societat i la ciutadania?
El nostre primer objectiu és situar sempre el client en el centre de la nostra activitat, com a eix prioritari del nostre compromís amb la societat i amb la ciutadania. Destacaria la nostra voluntat de ser una organització orientada al servei públic, la transparència, l’eficàcia en la gestió i el compromís decidit per la sostenibilitat climàtica i el medi ambient. Així mateix, TMB aposta per l’excel·lència en la prestació del servei de transport, per oferir informació puntual del servei a la ciutadania i orientar la gestió integrada amb els nostres serveis de mobilitat.
Ens apuntaves, també en aquell primer contacte amb la plantilla, que la tecnologia i la innovació serien eixos sobre els quals pivotaria aquesta nova etapa. De quina manera s’anirà avançant en aquest objectiu?
Els avenços tecnològics estan fent evolucionar ràpidament la societat i això també afecta TMB. Tenim la vocació de ser líders en la utilització de tecnologies que ajudin a millorar el servei públic i estarem especialment amatents a tot el que es desenvolupi en el món, sempre en benefici dels nostres clients i dels treballadors de TMB. Per fer-ho es reforçaran dos vectors importants com són la transformació i la innovació, que posicionaran TMB com una companyia líder en la nova dècada i que ens projectarà cap al 2030.
Quins són els principals projectes als quals TMB farà front els propers anys?
Farem una reflexió compartida sobre els principals projectes als quals TMB farà front els pròxims anys, però no ens equivocarem gaire ara si esmentem el tram central de la L9, que suposarà una revolució en la mobilitat de molts ciutadans, l’optimització de la nova xarxa de bus, que s’ha implantat amb èxit, la transformació mediambiental de la flota de bus buscant l’objectiu zero emissions, els nous mitjans de pagament que podran aplicar-se després de la posada en marxa de la T-Mobilitat, així com el nou CON de Zona Franca, que serà un dels més importants d’Europa, com els grans projectes dels àmbits operatius. Sense oblidar altres projectes interns d’importància, com la reducció de l’absentisme, la visió de la mobilitat com a servei, la transformació digital o la mateixa reorganització de TMB per convertir-la en una empresa capaç d’afrontar tots aquests reptes de la manera més adequada.
“Un dels punts forts de TMB són els seus treballadors. Sense la seva implicació no serà possible aconseguir els importants reptes de futur als quals ha de fer front TMB.”
Com veus TMB d’aquí a uns quants anys?
La societat, la mobilitat i la vida de les persones tindran una gran evolució en els pròxims anys. TMB ha de treballar per anticipar-se als canvis que venen. Per això, un dels grans reptes és el projecte al qual, des de la Fundació TMB, farem front, l’Agenda 2030, amb objectius i compromisos amb la societat en àmbits com el medi ambient i la sostenibilitat, la igualtat, la inclusió social, la salut dels treballadors, la igualtat d’oportunitats, el consum responsable, la innovació o la sostenibilitat econòmica.
Com pensa el nou equip directiu de TMB fomentar la creativitat i el talent a l’empresa?
Des de l’estructura de comandament es fomentarà la creativitat i el talent a l’empresa, tot afavorint el creixement professional dels treballadors. Es farà un esforç important per fomentar la innovació en tots els àmbits, tant des d’un punt de vista d’ús de tecnologies com de millores de funcionament. I, per aconseguir-ho, hem de ser prou humils i autocrítics perquè TMB sigui millor cada dia.
Per acabar, què diries als treballadors, que, de matinada, a darrera hora del vespre o potser els caps de setmana, amb el seu esforç i professionalitat, fan possible la mobilitat de més de 615 milions de viatgers cada any?
Que compto amb ells!! TMB és un projecte preciós, molt il·lusionant i amb grans reptes en els pròxims anys, així que m’agradaria comptar amb tothom per aconseguir-ho. La il·lusió col·lectiva, la confiança interna com a forma de treballar en equip i el rigor en la gestió i la feina han de ser els eixos principals en aquests pròxims temps per situar TMB en la línia d’assumir els nous reptes. Hem d’aconseguir que els treballadors se sentin encara més orgullosos de pertànyer a TMB, de la feina que fan, i també que els ciutadans de Barcelona i la seva àrea metropolitana estiguin orgullosos de tenir una empresa com TMB referent en el món per la seva bona manera de fer i un servei excel·lent.