Entrevista Gibet Camós, directora de Desenvolupament i relacions internacionals
Enginyera de camins per la UPC i màster en transports i urbanisme per l'École des Ponts Paris Tech. Va incorporar-se a TMB l’any 2021 provinent de Colòmbia. Ha treballat en 4 continents, parla més de 5 llengües i gaudeix al màxim del seu temps lliure amb els seus.
La seva trajectòria professional està absolutament lligada al transport, tant en operacions de transport públic a París, com en projectes de consultoria i desenvolupament a Llatinoamèrica, Àsia o Àfrica. Què n’ha extret, d’aquestes experiències professionals? I en l'àmbit personal?
Els transports són un element clau en el desenvolupament sostenible i el canvi climàtic. Em considero molt afortunada de poder desenvolupar la meva carrera professional en un àmbit com el transport públic i la mobilitat sostenible, que té un impacte directe en benefici del planeta i de la societat. Personalment, és extremadament enriquidor tenir l'oportunitat de treballar en diferents geografies i requereix una gran adaptabilitat i flexibilitat per aprendre a treballar en entorns culturals totalment diferents. Fins i tot quan inicies projectes en països on parles la mateixa llengua et trobes amb subtileses del context local que has d'entendre per ser exitós en aquella geografia.
Després de viure tants anys a l’estranger, què la va portar a Barcelona?
La realitat la meva experiència no és gaire diferent de la de tanta altra gent. En un primer moment va ser la covid que em va portar a Barcelona. El tancament de fronteres internacionals, la limitació de la mobilitat entre països i la crisi sanitària global van tenir un fort impacte en molts professionals de trajectòria internacional. Ara bé, tenir l’oportunitat d’unir-me a l’equip directiu de TMB per impulsar la projecció internacional de l’empresa en el sector transport ha estat un excel·lent motiu per instal·lar-me a Barcelona.
Quina era la seva percepció de TMB abans d’incorporar-s’hi? Ha canviat en aquests mesos, des que forma part de la família TMB?
TMB té una imatge internacional molt bona. Recordo, per exemple, que quan era a Colòmbia fent un intercanvi d’experiències entre diversos metros de Llatinoamèrica, una directora de metro de Panamà va començar a explicar el rigor i la professionalitat de TMB; aquestes referències de Barcelona quan ets lluny de casa són un orgull.
La família TMB em fa pensar en la família RATP, amb la qual vaig treballar 10 anys a París. Admiro moltíssim tot el que TMB és capaç de produir, i en especial l'alt nivell de compromís i professionalitat de la gent TMB. Som una organització complexa en un context que no ha estat gens fàcil, el transport públic i la mobilitat urbana, arran de la crisi sanitària i econòmica produïda per la covid. Crec que ens podem felicitar per la feina feta, sense despistar-nos per seguir superant els reptes que tenim al davant en un món global, en canvi constant.
Ens pot explicar quines són les missions de la nova Direcció de desenvolupament i relacions internacionals que encapçala a TMB?
Ens enfoquem en 3 grans missions: reforçar el posicionament de TMB com a empresa de mobilitat ciutadana referent en el món donant a conèixer a escala internacional els projectes que desenvolupem des de Barcelona i com ho fem. Desenvolupar de manera transversal a TMB nous projectes de mobilitat internacionals; és a dir, treballar de manera coordinada amb les diferents àrees de coneixement de TMB per impulsar projectes innovadors més enllà de Barcelona. I finalment, generar nous ingressos per a TMB, gràcies als projectes fora de la nostra geografia.
Un dels eixos del Pla estratègic TMB 2025, “Posicionar TMB com a operador de mobilitat internacional”, recau pròpiament en el seu àmbit de treball. Quins projectes té al cap?
Volem reforçar la presència internacional de TMB en fòrums de transport i donar a conèixer de manera transversal, dins de la nostra empresa, les experiències d'altres llocs que ens puguin servir a Barcelona. L'any 2023 se celebrarà a la nostra ciutat el congrés de la Unió Internacional del Transport Públic, i serà una ocasió única per potenciar l’intercanvi de coneixement amb altres empreses del sector.
Sota la seva responsabilitat hi ha el servei de consultoria externa. En quins projectes treballen?
Aquest any hem iniciat dos nous contractes i esperem firmar-ne un tercer ben aviat. Vam començar l’any amb l’assistència tècnica del tramvia de Saragossa, una ciutat amb la qual TMB ja fa anys que treballa, però en aquesta ocasió hem incorporat un nou perfil de TMB per coordinar el projecte i preparar potencials nous concursos. El segon contracte que s’ha iniciat ha estat per acompanyar la preparació de l'operació de 4 noves línies automàtiques de metro a la regió de París. El client francòfon ha manifestat un gran interès per l’experiència de TMB, i per l’experiència amb les línies 9 i 10 a Barcelona. I finalment, estem pendents de firmar un nou contracte d’assistència tècnica amb una operació de metro a l'Amèrica Llatina. En paral·lel estem participant en operacions i assessories tècniques de busos en diferents punts d’Europa i Llatinoamèrica.
Una professional com vostè, amb un fort bagatge en la mobilitat, com veu la companyia d'aquí a 10 anys?
TMB opera i manté la xarxa més important de transport públic de l’àrea metropolitana de Barcelona i és un operador únic per la integració dels diferents modes de transport de metro, bus, telefèric i aviat la bici. El futur exigeix una mobilitat global verda i inclusiva. La clientela vol accedir a la nostra xarxa amb un màxim d'informacions sobre les seves opcions per moure’s de porta a porta i que el servei de transport públic sigui una alternativa real al cotxe, independentment del mode triat. La tecnologia, la innovació i la digitalització tindran un rol clau, impulsades per les persones, coneixedores de la nostra xarxa i capacitat de treball.
Per concloure, quina nota posa als serveis de TMB? Quin marge de millora hi veu?
A títol personal crec que sempre existeix marge de millora en el que fem a la vida i a la feina, i a TMB veig una voluntat molt gran de fer les coses ben fetes.
Ens posaria un notable alt, que confio que es converteixi aviat en un excel·lent, perquè estem en un procés de millora contínua i engegant projectes molt potents dins del sector del transport públic i la mobilitat urbana.