David Ibáñez, TOLA de L-9 i fotògraf
CREATIU “M’agrada donar vida a la foscor” PACIENT “Si no surt la fotografia que vols, ho tornes a intentar”
David Ibáñez Arcos va entrar a TMB l’1 d’abril del 2010 a la gerència de la L9 com a tècnic d’operacions de línies automàtiques (TOLA). Fotògraf incansable, va ser dels primers que va practicar a Barcelona la tècnica de light painting a la fotografia.
─Què és el light painting?
─És una modalitat de fotografia nocturna. Light painting vol dir pintura de llum, pintar amb llum, és a dir, utilitzar qualsevol font lluminosa per crear un ambient en la composició fotogràfica.
─Això vol dir que són fotografies de nit.
─Sí, correcte. Però no té per què ser de nit, pot ser una habitació fosca.
─Des de quan ets fotògraf?
─Des de fa molt poc, dos anys. A l’anterior feina un company em va dir que l’acompanyés a fotografiar els estels. Em vaig quedar parat: “això és impossible, no es poden fotografiar els estels”, li vaig dir. Però sí que és possible, i m’hi vaig enganxar.
─Què fotografies?
─Fotografio el que prèviament he creat a la meva ment. És cert que penso en un lloc, edifici, túnel, etc. que he vist i m’agrada i a partir d’aquí començo a pensar què vull fer, què vull crear, és a dir, què vull pintar amb llum, quins efectes hi vull posar, etc. Com donar vida a la foscor.
“Intentes crear coses que no existeixen, que només són a la teva imaginació”
─Llavors, ets un creatiu?
─No em considero com a tal, però sí que és cert que intentes crear coses que no existeixen, que només són a la teva imaginació. A una cosa sense vida intento donar-li vida.
─Explica’m com és el procés creatiu habitual dels teus treballs.
─Bàsicament ja t’ho he explicat, però és un percentatge molt alt d’imaginació i la resta de paciència, molta paciència. Al principi no surt el que desitges fer i ho has de tornar a intentar.
─Quines són les teves eines per fer light painting?
─Qualsevol punt de llum, una llanterna, un càtode, fil lluminós, elements meteorològics com la boira, etc. Tot influeix en una fotografia. La càmera capta totes les llums. Funciona com l’ull humà, com més obres els ulls més hi veus, com menys els obres menys hi veus.
─Com tries els llocs que fotografies?
Passejant, d’excursió per la muntanya, a la platja. Si veig un lloc que m’agrada m’ho apunto i després hi torno de nit per fotografiar-lo. M’agraden molt els túnels de pas per accedir a les platges, les casetes abandonades, donen força joc.
─Segueixes algunes pautes estètiques a l’hora d’abordar un tema o un altre?
─Sí. Sempre has de pensar que les formes que crearàs tinguin una simetria, respecte a allò que fotografiaràs. Els colors també són molt importants, has de pensar en l’equilibri dels colors. En aquesta tècnica, el lila, el blau i el vermell són els que més destaquen. Has de calcular-ho tot perquè surti una bona composició a la fotografia.
─Treballes les teves fotos una vegada fetes o apostes per obtenir una bona imatge en el moment que dispares la càmera?
─La idea és arribar a casa amb la fotografia feta, no fer cap processat. Jo no retoco mai les fotos. Mai he afegit cap element amb photoshop o amb cap altra aplicació informàtica. El que surt a les meves fotos és el que ha captat l’obturador de la càmera. El que sí que he retocat alguna vegada és la brillantor o el contrast, però res més.
─Com es pot compaginar la vida normal amb la vida nocturna del light painting?
─Tinc temps. Només treballo els caps de setmana i a l’estiu, així que la resta de l’any de dilluns a dijous estic lliure i això em permet fer sortides nocturnes i avançar molt amb aquesta tècnica.
─Què és una bona fotografia?
─Cadascú té el seu gust. Aconseguir captar amb la càmera el que vull és una bona fotografia per a mi. Les fotos són com la música, el que tu crees pot ser que no agradi a tothom. El més important d’una fotografia és que t’agradi i que agradi als altres.
─S’ha de buscar o la trobes?
─En la tècnica de light painting s’ha de buscar i crear i treballar molt.
─Quina és la fotografia de la qual et sents més orgullós?
─La primera que vaig fer amb aquesta tècnica. Amb ella va començar tot.
“La fotografia no té límits”
─I la que mai faràs?
─No ho sé. La fotografia no té límits. Mai m’havia vist fent fotos de nus i he afegit light painting a algun nu que he fet.
─Penges a casa els teus treballs?
─Sí, sobretot la meva mare té alguna fotografia penjada al saló de casa, i al bar dels meus pares n’hi ha algunes per les parets.
─Quin és el millor moment que t’ha proporcionat la fotografia?
─No és un, són molts moments i són aquells en què estic acompanyat pels meus amics. N’hi ha dos que són companys de TMB. Un d’ells, l’Alex, s’ha comprat una càmera. Estar sol de nit al bosc, en un lloc abandonat, etc. pot ser perillós, i prefereixo anar-hi acompanyat. Tinc anècdotes molt divertides.
─Explica’ns-en alguna.
─Vam fer una sortida a un hotel abandonat de Montserrat. Estàvem a punt de començar la sessió, era una nit abans de Halloween, vam sentir molts sorolls i no s’hi estava gaire a gust.
─Tinc entès que t’has presentat a algun concurs i l’has guanyat.
─Sí. Un concurs de light painting organitzat per Pedro Javier Alcaraz, conegut com “El niño de las luces”, a Llorca (Múrcia), i el vaig guanyar. El Pedro va ser el primer d’Espanya que va practicar aquesta tècnica. És el meu referent, sempre que tinc dubtes acudeixo a ell. És un gran professional que no té cap problema per compartir el que sap, que és molt.
─L’any passat vas fer uns cursos de light painting a TMB, dins del programa d’ajuts que té l’empresa. Com van anar aquest cursos?
─Molt bé, n’estic molt content. Van ser 4 cursos amb un total de 60 persones. M’ho vaig passar molt bé i crec que ells també. M’agradaria tornar a repetir-ho aquest any.
“Les instal·lacions de Metro donen molt de joc per fer fotografies en light painting”
─Se t’ha ocorregut alguna fotografia al Metro?
─Cada dia que vaig a treballar. Les instal·lacions de Metro donen molt de joc per fer fotografies en light painting.
─Acabo de fer un curs intensiu de light painting amb tu. Ja puc fer fotos diferents, què necessito per començar?
─El primer de tot conèixer molt bé tots el controls manuals de la teva càmera, saber com funcionen. Després que la teva càmera tingui opció bulb ─exposició infinita─, un trípode, una font de llum ─mòbil, llanterna, etc.─ i un disparador. Amb això ja pots començar a fer light painting.