Agustí López: “Crec en el treball en equip, pels resultats que dona i pels valors en què es sustenta”
L’Agustí López és el nou director de l’àrea Enginyeria i Projectes Bus, de recent creació i que neix d’integrar el que eren fins ara dues àrees separades. Ens explica com afronta el nou repte.
L’Agustí López va fer el seu primer treball per a TMB de forma indirecta fa gairebé 30 anys: va participar en el desenvolupament de la primera versió del Vull anar quan treballava a una consultora.
Enginyer informàtic de formació, porta des del 2010 a TMB. Va entrar a l’àrea de Tecnologia i, fins fa poc, dirigia la de Projectes Bus. Ara, coincidint amb la jubilació d’en Josep Maria Armengol, director de Tecnologia Bus, ambdues àrees s’integren i tindran l’Agustí al front.
Com a bon gestor de projectes, sap que ha de cuidar també la gestió del temps i les energies. Explica que necessita fer activitats (córrer, anar en bicicleta de muntanya, tocar la guitarra... això últim, no gaire bé, si fem cas de la seva pròpia opinió) que suposin un parèntesis mental i que l’ajudin a reprendre la feina amb el màxim de concentració.
I això és el que ha fet ara: un parèntesi per respondre les preguntes per al GenTMB i explicar-nos com afronta la nova etapa.
Agustí, portes des del 2010 a TMB, quin recorregut has fet fins a arribar al lloc de feina que inicies ara, el de director de l’àrea d’Enginyeria i Projectes Bus?
Abans de treballar a TMB, havia fet sempre feines vinculades a la tecnologia, incloent el meu pas, de gairebé una dècada, per l’Autoritat del Transport Metropolità, on vaig ocupar principalment la tasca de responsable tècnic del seu Sistema d’Ajut a l’Explotació (SAE).
Al 2010, vaig entrar a l’Àrea de Tecnologia de TMB com a responsable tècnic de la part central del SAE d’autobusos. La meva continua relació amb el negoci de Bus em va ajudar a valorar presentar-me a una plaça de responsable d’Oficina de Serveis de Xarxa i Projectes, que englobava, entre d’altres responsabilitats, la coordinació d’un departament de Projectes. Aquest departament va derivar en l’àrea que he estat dirigint fins al moment.
Com definiries la teva forma de treballar?
Mai és fàcil avaluar-se un mateix. Sí que crec fermament en el treball en equip, entenent que es basa en principis que intento sempre afavorir, com són la transparència, la col·laboració i el diàleg obert i continu. A més, crec que el treball en equip no només dona bons resultats, sinó que també és l’eina més efectiva per al creixement de les persones.
D’altra banda, tot i que em considero una persona analítica, intento sempre evitar caure en aquell mal de la paràlisi per l’anàlisi: intento buscar l’equilibri entre analitzar el necessari i passar a l’acció tan aviat com sigui possible.
El teu nou lloc de feina va associat a una reorganització, oi? Com l’afrontes?
Sí, amb la jubilació d’en Josep Maria Armengol es farà la integració de les actuals àrees de Tecnologia Bus i de Projectes Bus, donant com a fruit l’àrea d’Enginyeria i Projectes Bus, que passaré a dirigir.
La integració d’aquestes àrees és força natural, en el sentit que, si bé les bases de coneixement poden ser diferents, la forma de plantejar els reptes i el seu desenvolupament sí són similars. Així que no tinc cap dubte que es produirà un enriquiment global aprofitant totes les perspectives.

Quines millores penses que permetrà impulsar la integració?
A la meva anterior etapa al davant de l’àrea de Projectes Bus, amb l’equip de Projectes vam estar abordant tot un procés de digitalització en diferents àmbits, intercanviant informació entre sistemes per simplificar certs procediments, facilitant certes gestions personals, digitalitzant processos... Ha estat una etapa molt enriquidora, aprofito per traslladar un profund agraïment al meu equip i a totes les persones implicades en aquestes transformacions, i es una visió que es vol transportar i enriquir també des del l’àrea d’Enginyeria i Projectes.
Portes molts anys lligat a Bus. Des que vas arribar, quins diries que han estat els principals punts d’evolució que hem viscut?
Un aspecte que em cridava l’atenció de TMB com a companyia era el seu lideratge en el sector, la seva contínua evolució i millora en tots els àmbits. Des de la meva arribada a la companyia, he vist una confirmació contínua d’aquest fet, es miri l’àmbit que es miri. Hi ha sempre la voluntat de no aturar-se aquí, sinó de seguir evolucionant, innovant i millorant.
I quins són els principals reptes de futur?
Hi ha reptes importants que ja són una realitat, com la descarbonització de la flota, que porta de la mà la contínua incorporació de noves tecnologies i la important transformació que això implica. També d’altres que es veuen a mig termini, com l’automatització o la mobilitat connectada i cooperativa.
Accedeixes a aquest càrrec quan l’actual director de Tecnologia Bus, Josep Maria Armengol, es jubila. Què voldries destacar de la feina d’en Josep Maria al llarg d’aquests anys?
Fa molts anys que conec en Josep Maria i vull destacar la capacitat d’impulsar projectes transformadors, com la incorporació del vehicle elèctric. M’ha deixat una empremta molt positiva i he après moltes coses que espero ara saber aplicar.
A tu la jubilació et queda lluny encara però si haguessis d’escollir algun objectiu aconseguit, d’aquí a quan arribi el moment, que haguessis liderat tu, quin seria?
Intento no pensar-hi gaire perquè, efectivament, em queda molt lluny, però sobretot m’agradaria haver col·laborat a identificar i reaccionar de manera positiva als grans reptes de present i de futur, aconseguint afrontar-los des d’un entorn de treball en equip i col·laboració de tot TMB.

