El 26 d’octubre del 2006 es va crear aquesta línia que comunica el barri del Poblenou i la zona de Virrei Amat, i que passa pel districte tecnològic 22@, Sant Martí, el Pont del Treball i Sant Andreu.
La presentació oficial als veïns va tenir lloc a la pl. Ram de l’Aigua, el diumenge següent, el 29 d’octubre a les 12 h, a la qual van assistir l’alcalde, Jordi Hereu, i els regidors dels barris per on passava la línia nova.
"Va crear un nou eix vertical de comunicació mar-muntanya".
La línia es va inaugurar amb vehicles nous Irisbus-Iveco, de la sèrie 67xx, acabats d’arribar a TMB, i va crear un nou eix vertical de comunicació mar-muntanya pels carrers Josep Pla i Selva de Mar.
En un principi es va instal·lar el final/ origen de Virrei Amat al carrer Escòcia entre Arnau d’Oms i Emili Roca, malgrat que el final/origen previst era el que ocupava antigament la línia 36 al carrer Riera d’Horta amb Arnau d’Oms, però no hi cabien les dues línies. Quan la 36 es va prolongar a Can Dragó, el 9.11.2006, la línia 26 va passar a situar-ne allí la terminal. Unes setmanes després, el desembre del 2006, va canviar l’indicador de la línia de Virrei Amat per Barri Congrés.
El 23 de gener del 2007 va modificar una mica el seu recorregut pel barri del Congrés: va deixar de circular pel carrer Pardo per passar a girar per Vèlia i, seguint per aquest carrer, va deixar de fer parada al carrer Cardenal Tedeschini, per girar per la Riera d’Horta directament fins a la terminal del barri del Congrés.
El 2008, en un document titulat Pla de Bus 2009-2012, i en resposta a la petició del districte de Sant Martí, es va analitzar la prolongació de la línia fins a l’Hospital del Mar, que necessitava dos cotxes complementaris.
"La quantitat mitjana de passatge en un mes laborable d’hivern és de 46.000 passatgers".
Cal destacar que és una línia EH (d’explotació per horari) durant tot l’any, i manté una puntualitat molt alta, de l’ordre del 89%, gràcies sobretot al fet que disposa de carril bus en tres quartes parts del recorregut, circumstància que afavoreix que passi puntualment per les parades i que doni més seguretat al recorregut de la línia.
Actualment la línia té una oferta de quatre vehicles els dies laborables, tres els dissabtes i dos els festius, i té assignades les sèries 65xx i 67xx els laborables i la 24xx els dissabtes i festius. La quantitat mitjana de passatge que té en un mes laborable d’hivern és de 46.000 passatgers. Aquesta xifra es desglossa de la manera següent: 1.900 passatgers en dies laborables, 8.000 passatgers els dissabtes i 500 passatgers els dies festius.
Cronologia
- 26.10.2006 - Es crea la línia
- 29.10.2006 - Presentació oficial a la pl. Ram de l’Aigua
- 9.11.2006 - Situa la terminal al c. Riera d’Horta
- xx.12.2006 - Passa a ser Barri Congrés - Poblenou
- 23.1.2007 - Modifica una mica el recorregut pel Congrés
Opinió de dos conductors de la línia 26
Javier Peirón
—¿Por qué escogiste la línea 26?
—Es una línea muy tranquila y sus relevos tienen la ventaja de que están cerca de mi casa.
—¿Qué es lo que te gustó de la línea?
—El recorrido es muy sencillo y tranquilo, y no tiene mucho tráfico.
—¿Qué opinas de tus clientes?
—Son muy buena gente y la gran mayoría son clientes habituales de la línea.
Antonio García
—¿Si puedes, volverás a escoger la línea 26?
—Sí, me gusta porque no pasa por el centro de la ciudad y, además, tiene carril bus, lo que hace que el recorrido sea mejor y más seguro.
—¿Te gusta el itinerario?
—Sí, es tranquilo, es como un Bus del Barri, pero con autobús estándar.
—¿Hay alguna zona de la línea en la que tengas que ir con especial cuidado?
—Hay varios lugares que hay que destacar: uno de ellos es la Gran Vía con Selva de Mar, al realizar el giro, ya que muchos vehículos continúan recto cuando tienen la obligación de girar a la izquierda. Hay otro, también, una vez cruzado el puente del trabajo, en dirección a Poblenou, donde los carriles se estrechan y no permiten la circulación de dos vehículos.