Pantalla de MouTV al metro / Pep Herrero
Pantalla de MouTV al metro / Pep Herrero

MouTV, una aposta per la informació de servei

Amb MouTV es fa realitat una gran aposta de TMB per la informació del servei de metro i d’autobús a través de pantalles i projectors d’alta resolució, i se situa la companyia a l'avantguarda internacional de la tecnologia aplicada a la millora de la satisfacció del client.

Gustau Lamadrid / 28.10.11 - 12:17h

L’estació de metro de Trinitat Nova va ser l’escenari de la presentació de MouTV, el nou sistema d'informació de servei a través de videopantalles promogut i gestionat per TMB per a les seves xarxes d’autobusos i metro. L’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, juntament amb el president i el vicepresident executiu de TMB, Joaquim Forn i Dídac Pestaña respectivament, i el director general de sud d’Europa de JCDecaux, Jean-Sébastien Decaux, van donar la benvinguda a aquest sistema innovador de videodifusió, que té com a objectiu principal oferir als usuaris del transport públic tota la informació rellevant per facilitar els seus desplaçaments.

Amb una imatge dinàmica i atractiva, MouTV pretén oferir en temps real la informació del transport públic que l'usuari necessita, juntament amb continguts informatius generals i de tipus pràctic que enriqueixen el viatge.

Els continguts de servei, prioritaris

MouTV vol acompanyar el passatge durant el temps d’espera a les andanes i durant el seu viatge en bus i metro oferint de manera constant informació actualitzada sobre el servei de transport amb una visió global de tota la xarxa de transport públic.

MouTV difon en temps real les novetats del servei per potenciar el transport públic

Pel que fa als continguts, MouTV es distingeix per donar prioritat a la informació de servei. En el cas de les andanes del metro, s’hi ha incorporat la previsió del temps d’arribada del pròxim tren, i als autobusos el termòmetre de la línia amb indicació de les pròximes parades i les connexions. A la part inferior de la pantalla s'hi mostren missatges de text amb novetats del servei o informació corporativa. Progressivament s'hi anirà afegint informació sobre alteracions del servei i recomanacions de mobilitat, actualitzables en temps real, superposades als clips de la informació general i la publicitat, amb possibilitat de seleccionar els punts d’emissió segons el posicionament geogràfic.

Tot i que en la programació de MouTV la informació de servei és prioritària, aquesta conviu permanentment amb la resta de continguts. Cada pantalla emet, per tant, dos tipus d’informació de servei:

  • D’una banda, dades en temps real amb informació vinculada al punt d’emissió: temps de pas del pròxim tren a les andanes de metro, la propera parada a l’interior dels autobusos, incidències en un tram concret de la xarxa, etc.
  • I d’una altra, missatges de text sobre alteracions del servei o informació corporativa.

Igualment, en situacions d’emergència MouTV pot interrompre la programació per difondre un missatge d’alerta.

Pel que fa als continguts d’interès general, aquests inclouen una selecció de notícies amb informació que es va renovant al llarg del dia. La programació s’emet a través de la multidifusió d’un bloc de 15 minuts distribuïts en diferents seccions: Notícies, Esports, Cultura, Agenda, El Temps i Informació de TMB.

Totes les notícies es presenten subtitulades, ja que els continguts s’emeten sense àudio a l’interior de trens i autobusos. No obstant, a les instal·lacions de la xarxa de metro (andanes) les imatges poden anar acompanyades de so ambient.

Els continguts publicitaris ocupen també un temps de la programació de MouTV,  perquè és important la contribució de recursos externs per finançar la inversió del projecte i la rendibilitat, en termes econòmics, d’aquesta nova eina d’informació. Així, el 50% del temps d’emissió es reserva a la publicitat, la qual s’emet en forma d’espots de 20 segons distribuïts dins de la programació i intercalats amb la informació d’interès general.

A les andanes de metro, aquestes peces poden anar acompanyades d’àudio. En canvi, a l’interior dels trens i dels autobusos els continguts s’emeten sense so. MouTV adapta els seus continguts segons la franja horària i el punt d’emissió, i en el cas dels autobusos és possible programar la difusió de determinada publicitat quan el vehicle s’aproxima a un punt d’interès.

Entre metro i bus, 340 punts d'emissió

Actualment, MouTV es pot veure en monitors de 19 polzades a l'interior de 48 autobusos, en 31 andanes de metro dotades de projectors i pantalles de gran format, en 126 pantalles planes de 32 i 42 polzades, situades en altres andanes, i a l'espectacular videomosaic de LEDs de 4x2,25 metres de l'estació d'Espanya de la línia 1. A més, es pot seguir la programació en els 30 monitors de 15 polzades d'un tren experimental que circula per la línia 3. MouTV té ara presència en 340 punts de les xarxes de TMB.

La previsió és que a finals d’any l'emissió arribi a més andanes i autobusos, a banda de les oficines de quatre Punts TMB d’atenció al ciutadà. En total, al desembre es preveu disposar de 1.247 punts de difusió. En una fase posterior, a finals del 2012, s'espera superar les 2.000 pantalles i projectors distribuïts al metro, els autobusos i altres emplaçaments.

El nou sistema de videodifusió ha requerit un important esforç tecnològic

El sistema que suporta MouTV està preparat per poder integrar informació procedent d’altres fonts que no siguin les de TMB, així com per poder emetre en altres escenaris urbans de forma fàcil. En tractar-se d'un sistema enfocat a la informació local d’actualitat, així com una font d’informació de servei relacionada amb el transport públic de Barcelona i la seva àrea metropolitana, MouTV es converteix en una plataforma de comunicació interessant per a altres indrets d'emissió del nostre territori. I és que MouTV vol consolidar-se com un nou vehicle de proximitat per relacionar-se amb els usuaris i usuàries del transport públic, però també amb el conjunt de la ciutadania.

Un projecte tecnològic referent

El nou sistema de videodifusió, desenvolupat amb la col·laboració de JCDecaux, líder mundial en publicitat exterior, ha requerit un important esforç tecnològic per posar a punt el sistema de transmissions a les andanes, els trens i els autobusos, i el gestor de continguts mitjançant el qual s’administra i es manté actualitzada la graella de programació.

En l’àmbit operatiu i de la gestió dels transports públics l’aplicació de la tecnologia i la innovació té una importància cabdal, que en el cas de  MouTV permet avançar en la millora de la informació que reben les persones. En aquest sentit, el projecte és el resultat del desenvolupament d’una estratègia que adreça els passos de TMB cap a la millora de la informació de servei, de l’atenció a les persones i, per extensió, de la millora de la qualitat del servei de transport públic. Un treball, a més, realitzat amb la voluntat de fer de TMB una empresa referent pel que fa al desenvolupament i ús de les noves tecnologies enfocades cap a la millora de la qualitat de vida de les persones.

Imatge de les pantalles de MouTV a l'interior d'un autobús / Pep Herrero
Imatge de les pantalles de MouTV a l'interior d'un autobús / Pep Herrero
Un moment de les explicacions del nou sistema en l’interior d’un metro / Pep Herrero
Un moment de les explicacions del nou sistema en l’interior d’un metro / Pep Herrero

Compartir

Informació relacionada

GenTMBapp

Club GENTMB

Club GenTMB