Santa Rosa, la setena estació de Santa Coloma
Ja s’ha obert al públic la nova estació de la línia 9/10 de metro de Santa Rosa, situada a mig camí de les estacions de Cant Peixauet i Fondo. D’aquesta manera es completen els dos ramals que cobreixen Santa Coloma de Gramenet i Badalona i que arriben fins a l’intercanviador de La Sagrera.
Amb aquesta nova estació el barri de Santa Rosa no només ha millorat la seva comunicació, sinó que també ha vist com una antiga àrea d’edificis es transformava en un gran espai obert d’ús públic. De fet, ha estat per aquesta actuació que s'ha dilatat la seva posada en marxa respecte de la resta d’estacions del ramal de Santa Coloma de la línia 9.
La nova estació de Santa Rosa se situa a l’avinguda dels Banús, entre el carrer d’Irlanda i el carrer Banús Baix. Està previst que donarà servei a uns 7.600 viatgers al dia a l’entorn del barri de Santa Rosa de Santa Coloma.
Millora la mobilitat
A banda de facilitar l’accés a equipaments i centres sanitaris, educatius i comercials del barri, la nova estació també servirà per millorar la mobilitat dels veïns de la zona amb el centre de Barcelona, a través de l’intercanviador de La Sagrera, que permet la correspondència amb les línies 1 i 5 de metro i amb Rodalies. Finalment, cal destacar que també millorarà la comunicació urbana dins de Santa Coloma, ja que s'afavorirà la connexió amb transport públic entre els barris.
Santa Rosa és una estació de tipus pou i s’ha construït a 44 metres de profunditat des de l’accés a nivell del carrer fins a l’andana inferior. Disposa d’un accés a peu pla a l’avinguda dels Banús, a la cantonada amb el carrer d’Irlanda. Per connectar els diferents nivells de l’estació, 6 ascensors de gran capacitat recorren els 36 metres que separen el vestíbul de la preandana. A més, 2 ascensors per a persones amb mobilitat reduïda enllacen el vestíbul amb les andanes de l’estació.
El vestíbul, d’uns 300 metres quadrats de superfície, disposa de 4 màquines de venda de bitllets i 7 validadores, una de les quals per a persones amb mobilitat reduïda. Des d’aquest nivell es baixa mitjançant escales fixes i mecàniques a un segon vestíbul, situat a un nivell inferior, a 6 metres de profunditat, on hi ha els ascensors de gran capacitat que comuniquen amb la preandana. Per la seva banda, les andanes s’han construït superposades. Pel nivell inferior circulen els trens en sentit Can Zam, i pel superior, en sentit La Sagrera.
Les obres de construcció han inclòs la urbanització d’un sector de 3.500 m2 de superfície, abans destinats a edificis, que ara s’ha recuperat per crear un gran espai públic. Aquesta àrea, sota la qual s’ubica el vestíbul i les andanes de l’estació, es caracteritza pel fort pendent existent, de manera que la intervenció urbana s’ha dissenyat tenint en compte la particular morfologia del terreny.